خبرگزاری کار ایران

سردار مومنی خبر داد؛

ارائه طرح ۴۰ درصدی کاهش تصادفات و تلفات به دولت

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۵۰

علیرغم کاهش تلفات و تصادفات، حوادثو سوانح حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها افزایش یافته است / چندی قبل موضوع تصادفات پژو و هوو مطرح بود که واکنش بسیار شدیدی را به همراه داشت و خودروسازان معتقد بودند خودرویشان هیچ نقصی ندارد اما در عمل مشخص شد موضوع صحت دارد.

ایلنا: ‌فرمانده پلیس راهور از ارایه طرح نهایی کاهش ۴۰ درصدی سوانح و حوادثترافیکی به دولت خبر داد و افزود: این طرح که نهایی شده است هفته آینده به دولت ارسال می‌شود.

به گزارش ایلنا، سردار " اسکندر مومنی " روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال ۵۳۰ هزار خودروی جدید شماره گذاری شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹.۵ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که این آمار در سه ماهه نخست امسال کاهش ۵۰ درصدی نشان می‌داد. در همین مدت ۴ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شدند که نسبت به مدت مشابه گذشته ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. این آمار بسیار نگران کننده است چرا که این خودرو‌ها در آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار هستند. علیرغم انتظار برای کاهش خودروهای فرسوده میزان آلایندگی و سوانح این خودرو‌ها نیز زیاد است.

وی ادامه داد: در این مدت ۲۲۸هزار موتورسیکلت جدید شماره گذاری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. در همین مدت یک میلیون و ۲۱۴ هزار نفر نیز گواهینامه گرفتند که ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. منحنی دریافت گواهینامه سال گذشته در اوج قرار داشت که از امسال پیش بینی می‌کنیم با توجه به هرم سنی جمعیت شاهد روند کاهشی باشیم.

رئیس پلیس راهور کشور با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال سفرهای برون شهری ۱۱ درصد افزایش داشته است تاکید کرد: در ۸ ماهه سال جاری تلفات رانندگی ۱۰۵۰ نفر کاهش یافت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. پیش بینی می‌کنیم امسال تلفات به زیر ۱۸ هزار نفر برسد.

مومنی با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد کاهش تلفات در ۲۳ استان کشور هستیم افزود: ۵ استان کرمان، خوزستان، گیلان، اصفهان و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین کاهش کشته هستند و ۵ استان یزد، کردستان، البرز، فارس و هرمزگان از میان ۱۰ استانی که دارای افزایش تلفات بودند بیشترین افزایش را به خود اختصاص دادند.

مومنی با بیان اینکه در یک ماه اجرای طرح زمستانی تلفات ۶ درصد کاهش یافته است اظهار داشت: علیرغم اینکه بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است تصادفات این کشته‌ها در طرح زمستانی ۶ درصد کاهش یافته است اما آمار نهایی در اسفندماه اعلام می‌شود از هموطنان می‌خواهیم سفرهای غیرضرور خود را کاهش دهند.

وی با اعلام اینکه علیرغم کاهش تلفات و تصادفات، حوادثو سوانح حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها افزایش یافته است، فرسوده بودن و عدم نظارت کافی از مهم‌ترین دلایل افزایش تصادفات اتوبوس‌ها است. به پایانه‌ها بار دیگر نسبت به افزایش نظارت‌ها تاکید می‌کنیم.

رئیس پلیس راهور کشور راه اندازی سایت راهور ۱۲۰ و ارایه خدمات الکترونیکی را یکی از برنامه‌ای میان مدت پلیس دانست و گفت: از ابتدای افتتاح این سایت تا کنون بیش از ۱۶ میلیون نفر از خدمات غیرحضوری پلیس استفاده کرده‌اند. راهبرد و رویکرد ما خدمت رسانی دقیق و کاهش تقاضای سفر با ارایه خدمات الکترونیک است. یکی از خدماتی که این سایت ارایه می‌دهد این است که جریمه‌های بیش از یک میلیون تومان به علت شکایت در مراکز پلیس ۱۰ + قابل دریافت نبود اما هموطنان با مراجعه به این سایت می‌توانند ریز تخلفاتشان را مشاهده کنند.

وی از ارایه طرح نهایی کاهش ۴۰ درصدی سوانح و حوادثترافیکی به دولت خبر داد و افزود: این طرح که نهایی شده است هفته آینده به دولت ارسال می‌شود. ماندن در گذشته چیزی را عوض نمی‌کند و از رئیس جمهور تقاضا داریم نسبت به این طرح و کاهش تلفات رانندگی اهتمام جدی تری داشته باشند. تمام کشور‌ها که ترافیک بسامانی دارند عالیترین مقام اجرایی رئیس شورای ایمنی و حمل و نقل است. ترافیک یک موضوع بین بخشی است و هرگز نمی‌توان با شعار و دستور آن را برطرف کرد.

رئیس پلیس راهور کشور با بیان اینکه این طرح نیاز به بودجه فوق العاده ندارد افزود: اگر درآمد یک سال جریمه رانندگی را به این طرح اختصاص دهیم دیگر نیازی به بودجه نیست و طرح محقق می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات کاهش ۴۰ درصدی تلفات رانندگی اظهار داشت: خروج خودروهای فرسوده که باید طبق قانون تا پایان برنامه چهارم توسعه انجام می‌شد، روزآمد شدن قانون، تحت پوشش قرار دادن ۳۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور به سیستم‌های کنترل هوشمند از برنامه‌هایی است که در دستور کار داریم.

به گفته مومنی اکنون در برخی کشور‌ها جرایم رانندگی بسیار سنگین است به صورتی که اگر فردی برای بار اول هنگام رانندگی مواد مخدر یا الکل مصرف کند ۶ هزار دلار و در صورتی که در این حالت تصادف کند ۲۰ هزار دلار جریمه می‌شود. این در حالی است که در برخی از کشور‌ها جریمه عبور از چراغ قرمز نیز ۲ میلیون تومان است. ما نمی‌خواهیم که جریمه‌ها افزایش یابد اما استفاده از تکنولوژی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، دیگر نمی‌توان در تمام جاده‌ها حضور فیزیکی داشت.

وی با بیان اینکه رفع نقاط حادثه خیز از دیگر مفاد طرح کاهش تلفات است افزود: تمامی نقاط حادثه خیز باید در میان مدت ایمن شده و در کوتاه مدت آشکارسازی شوند.

مومنی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد تصادفات خودروهای اسکانیا پرسیده بود، گفت: اگر ما موضوعی را در مورد خودروسازان مطرح می‌کنیم تحریم‌ها و سایر جوانب را نیز در نظر می‌گیریم اما تولید و ورود برخی خودرو‌ها درشان مردم ما نیست. چندی قبل موضوع تصادفات پژو و هوو مطرح بود که واکنش بسیار شدیدی را به همراه داشت و خودروسازان معتقد بودند خودرویشان هیچ نقصی ندارد اما در عمل مشخص شد موضوع صحت دارد. اگر پلیس موضوعی را مطرح می‌کند روی این صحبت ابتدا با وزارت صنعت و بعد خودروسازان است.

وی با اعلام اینکه داشتن برگه استاندارد نشان دهنده ایمنی کامل خودرو نیست افزود: این فقط یک برگه است که کف و حداقل استاندارد در آن منظور شده است. در بسیاری از کشورهای دنیا اگر خودروساز دچار مشکلی می‌شود با عذرخواهی نسبت به رفع عیب اقدام می‌کند اما متاسفانه برخی خودروسازان به جای رفع عیب با آسمان و ریسمان بافتن سعی می‌کنند میزان سرعت و اتوبان قم و تیر چراغ برق را مقصر تصادفات نشان دهند.

به گفته رئیس پلیس راهور کشور اتوبوس اسکانیا ۹.۹ خودروهای حمل و نقل عمومی مسافر را به خود اختصاص داده است اما ۵۳ درصد کشته‌های این ناوگان متعلق به اسکانیا است. موضوع جان مردم بسیار با اهمیت است و پلیس در این مورد کوتاه نمی‌آید. باید تلاش کنیم تا نواقص این خودرو رفع شود و به جای فرافکنی به دنبال رفع اشکالات و نواقص باشیم.

وی با بیان اینکه پلیس زمان بندی اعلام شده را برای رفع نقص خودروی اسکانیا رعایت می‌کند افزود: هیچ چیز بالا‌تر ازشان مرد نیست و ما‌‌ همان گونه که قبلا اعلام کرده‌ایم زمان بندی اعلام شده را برای رفع نقص این خودرو رعایت می‌کنیم و در صورت عدم رفع نقص شماره گذاری اتوبوس اسکانیا متوقف می‌شود.

مومنی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد اظهارات اخیر کانون سردفتران مبنی بر لزوم نقل و انتقال خودرو در دفا‌تر اسناد رسمی مطرح شده بود پرسید، که وی در پاسخ اظهار داشت: قوانین و مقررات مشخص است و بخش خصوصی به دنبال سود بیشتر است. ما فراقانونی عمل نمی‌کنیم و قانون به صراحت اعلام کرده است حتی آخرین شکایت این افراد در خصوص این موضوع در دیوان عدالت اداری رد شده است. سند سبز صادر شده از سوی پلیس بر اساس ماده ۲۲ قانون همچنان رسمی است. ما نمی‌گوییم که خریداران به دفا‌تر اسناد رسمی بروند و نروند چرا که این موضوع اختیاری است اما بر اساس قانون ثبت اموال غیرمنقول اجباری است و اموال منقول اختیاری، ما هم همین بخشنامه را اجرا می‌کنیم. نیمی از مردم هم که خودروهای صفرکیلومتر خریداری می‌کند به دفترخانه‌ها نمی‌روند و همین سند رسمی مبنای کار پلیس است.

وی در خصوص ارایه مجوز فروش خودرو با مدل ۹۳ به خودروسازان در دو ماه پایانی سال گفت: سال‌های گذشته خودروسازان این تقاضا را از ما داشتند و ما به آن‌ها مجوز می‌دادیم اگر امسال هم آن‌ها درخواستی را در این خصوص مطرح کنند و خودرو‌هایشان مجهز به ترمز‌ای بی‌اس و کیسه هوا باشد می‌توانند از بهمن و اسفندماه خودرو‌هایشان با مدل سال آینده به فروش برسانند.

رئیس پلیس راهور کشور با بیان اینکه در بحثآلودگی هوا مدیریت مقطعی کارساز نیست تاکید کرد: اقدامات مقطعی باعثمی‌شود همیشه منتظر باد و باران باشیم. مدیریت احساسی مشکلی را حل نمی‌کند و باید برای رفع منشاء آلودگی هوا چاره‌ای اندیشیده شود. اگر مقررات کنونی اجرا شود می‌توانیم منشاء آلودگی را حذف یا کاهش دهیم.

به گفته وی رعایت استاندارد خودرو و سوخت یکی از عوامل مهم کاهش آلودگی هوا است در حالی که استاندارد یورو ۴ به تصویب رسیده است اما هنوز خودرو‌هایمان استاندارد یورو ۲ دارند. خودروهای فرسوده نیز چند برابر خودروهای جدید آلودگی ایجاد می‌کنند و باید بگویم خروج خودروهای پرمصرف سرعت بیشتری گیرد. یک خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۲۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند در حالی که این خودرو ۴ درصد وسایل نقلیه کشور است ۳۰ درصد سوخت کشور را مصرف می‌کنند.

مومنی از خودروسازان خواست با اعلام فراخوان خودروهای بدون کنیس‌تر تولید شده تا سال ۸۴ را رفع عیب کرده و کنیس‌تر را به روی آن‌ها نصب کند چرا که یک میلیون در کشور بدون کنیس‌تر تولید شده است و اگر این خودرو‌ها به معاینه فنی هم بروند تاثیری ندارد. همچنین گران بودن یا کمبود مبدل کاتالیست نیز باعثتشدید آلودگی هوا می‌شود.

وی در پایان نیروهای پلیس را آسیب پذیر‌ترین بخش در آلودیگ هوا دانست و افزود: در طرح زوج و فرد یا محدودیت مقطعی اگر ابلاغ شود همکاران ما اجرا می‌کند اما اقدامات مقطعی مشکلی را حل نمی‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز