خبرگزاری کار ایران

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری:

سود ۳ میلیارد دلاری قاچاقچیان ایرانی از توزیع مواد مخدر / نمی‌توان مانع از توزیع مواد مخدر در زندان‌ شویم

کد خبر : ۱۱۹۵۰۴

۲۵ سال پیش در ستاد مبارزه با موادمخدر تصویب شد موضوع مواد مخدر و مبارزه با آن باید در کتب درسی وارد شود، بعد از ۲۴ سال، سال گذشته در کتاب اول دبیرستان ۱۱ صفحه به این موضوع اختصاص داده شد.

ایلنا: معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری، گفت: قاچاقچیان ایرانی سود ۳ میلیارد دلاری از توزیع مواد مخدر کسب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بابک دین‌پرست معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری در برنامه مناظره شبکه یک، با بیان اینکه ما در کاهش عرصه تقاضای مواد مخدر ابتکار عمل را در اختیار نداریم و این اقدام عملی پر هزینه است، گفت: ‌ مدیریت چرخه توزیع و تولید مواد مخدر در اختیار ما نیست و ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و هیچ اقدامی برای کاهش این تولید نمی‌توانیم انجام دهیم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری افزود: براساس تحقیق‌های صورت گرفته بعد از مواد غذایی دومین ماده‌ای به راحتی وارد منازل می‌شود مواد مخدر است و تا قرن‌ها این مواد با انسان‌ها خواهد بود.

به گفته دین‌پرست، گردانندگان چرخه قاچاق که عوامل آن تقریبا در دنیا به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد هرگز پای مذاکره با ما نمی‌نشیند. سود سرشاری نصیب قاچاقچیان می‌شود به عنوان نمونه قاچاقچیان ایرانی سالانه ۳ میلیارد دلار از محل قاچاق و توزیع موادمخدر در کشور سود می‌برند.

وی با بیان ایمکه حدود ۶ هزار سال موادمخدر با بشریت زندگی می‌کند، تاکید کرد: ‌ در اقصی‌نقاط جهان از جمله کشور ما کسانی هستند که به هر دلیلی می‌خواهند موادمخدر مصرف کنند و تا این بازار مصرف وجود داشته باشد که تعداد آن در دنیا براساس آمار سازمان ملل بیش از ۲۴۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ بوده است که حداقل این افراد یکبار موادمخدر در جهان مصرف کرده‌اند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نهاد ریاست جمهوری گفت: مردم حیا می‌کنند که بگویند خود دولت توزیع‌کننده مواد است؛ باید واقعیت‌ها را گفت و بر اساس واقعیت‌ها نسبت به مبارزه با مواد مخدر اقدام کرد.

دین‌پرست با اشاره به اینکه در کشور یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد داریم که از چرخه ۸۰۰ هزار نفر قاچاقچی حمایت می‌کنند، تصریح کرد: ‌ هیچ کسی نمی‌تواند تضمین کند با دیوار بتونی سیم خاردار و خاکریز می‌توان جلوی ورود مواد مخدر در کشور را گرفت. در صورتی که این اقدام نیز انجام شود با تولید کنندگان داخلی باید چگونه برخورد کنیم و جلوی توزیع مواد مخدر آن‌ها را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه مطالبه اصلی مردم از مسئولان جلوگیری از توزیع مواد مخدر است، گفت: در همه دنیا به این موضوع اعتقاد دارند که مبارزه با مواد مخدر باید توازنی بین مقابله و کاهش تقاضا داشته باشند.

به گفته دین‌پرست ‌در سال ۸۴ بیشترین مرگ و میر در اثر استفاده از مواد مخدر را در کشور داشتیم و بر اساس آمار روزی ۱۳ نفر در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر فوت می‌کردند. بر اساس آمار پزشکی قانونی مرگ و میر به علت استفاده از مواد مخدر دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات رانندگی است.

وی ادامه داد: ‌ در سال ۱۳۹۱ مرگ و میر ناشی از استفاده از مواد مخدر به روزی ۸ نفر رسید و در سال گذشته ۳ هزار و ۸۵۰ نفر به دلیل استفاده از مواد مخدر کشته شدند. همچنین در سال گذشته نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات ۵۰۰ تن مواد مخدر و ۲۶۳ هزار نفر از توزیع کنندگان مواد را در کشور دستگیر کردند.

دین پرست تصریح کرد: ‌ایرادهای بسیار جدی به عملکرد نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای برخورد قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر دارم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ما نمی‌توانیم جلوی توزیع مواد مخدر را در زندان‌ها از جمله زندان اوین بگیریم، گفت: ‌ بیش از ۳ میلیون نفر در کشور به معضل اعتیاد گرفتار شدند که باید در این بخش اقدامات ویژه‌ای را انجام داد.

دین پرست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمار دانش آموزان معتاد چقدر است، اظهار کرد: ‌ قاعده‌ای در آموزش و پرورش وجود داشت که اگر می‌گفتند چند مصرف‌کننده موادمخدر دارید، جواب می‌دادند که هیچ، راست می‌گفتند چون تا دانش‌آموزی موادمخدر مصرف می‌کرد اخراج می‌شد. همچنین حتی دانش‌آموزانی را که پدر و مادر معتاد داشتند اعلام نمی‌کردند.

وی افزود: ۲۵ سال پیش در ستاد مبارزه با موادمخدر تصویب شد موضوع مواد مخدر و مبارزه با آن باید در کتب درسی وارد شود، بعد از ۲۴ سال، سال گذشته در کتاب اول دبیرستان ۱۱ صفحه به این موضوع اختصاص داده شد.

به گفته دین‌پرست قرار است هیچ دانش‌آموز مصرف‌کننده‌ای اخراج نشود، و همه دانش‌آموزان مصرف‌کننده تحت نظر آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرند هم‌اکنون ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بیسواد داریم اگر بخواهد یک نفر شیشه مصرف کند و بعد از آن اخراج شود باید بگوییم این تصمیم اصلا درست نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز