خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

۳۰ هزار موقوفه خاص و عام در کشور وجود دارد / وجود بیش از ۸ هزار بقعه در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۰۴۴

بیش از ۸ هزار بقعه در کشور وجود دارد که مربوط به اولاد اهل بیت(ع) و ائمه(ع) است که برخی به شهادت رسیدند و برخی نیز مظلومانه از دنیا رفتند که مشابه حرم حضرت علی(ع) و حضرت زینب(س) مدیریت این‌ها با سازمان اوقاف است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ هزار موقوفه خاص و عام در کشور وجود دارد، گفت: بیش از ۸ هزار بقعه در کشور وجود دارد که محلی برای آرامش مردم است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام علی محمدی شب گذشته در نشست مشترکی که با وزیر اوقاف کشور سوریه داشت با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه دارای ۲۲ دانشگاه در سراسر کشور است اظهار داشت: هم اکنون در این دانشگاه‌ها ۳۵۰۰ دانشجو اعم از خانم و آقا در حال تحصیل هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در مورد مباحثقرآنی نیز این سازمان اقداماتی را در دستور کار خود بنا بر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ الی ۱۵ میلیون حافظ قرآن در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی قرآن از دیگر اقدامات این سازمان است به طوری که در سال جاری ۷۰ کشور از کشورهای مختلف جهان از ۵ قاره در مسابقات بین‌المللی قرآن شرکت کردند.

وی با بیان اینکه امسال سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد یادآور شد: در اختتامیه این مسابقات میهمانان قرآنی با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

حجت‌الاسلام محمدی چاپ، نشر و ترجمه قرآن را از دیگر موارد مسابقه عنوان کرد و بیان داشت: از بهترین چاپخانه‌های قرآن می‌توان به چاپخانه‌های واقع در شهر مذهبی قم اشاره کرد.

رئیس سازمان اوقاف در ادامه با بیان اینکه موقوفات کشور شامل موقوفات خاص و عام می‌شود افزود: تولیت موقوفات عام ولی فقیه و حاکم اسلامی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ هزار موقوفه خاص و عام در کشور وجود دارد گفت: در سطح کشور بیش از ۶۰۰ نقطه خدمات کامپیوتری به صورت آنلاین در ارتباط با ثبت موقوفات و جمع‌آوری نیات واقفین فعال هستند.

حجت‌الاسلام محمدی با اعلام اینکه هم اکنون فراوانی نیات واقفین بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار است ادامه داد: کمک به دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم و همچنین تشویق، تحسین و مساعدت به نخبگان و مخترعان از دیگر اقدامات این سازمان است.

وی با بیان اینکه در رابطه با اداره موقوفات، بنیاد توسعه و عمران موقوفات ایجاد شده است ابراز داشت: این بنیاد برای فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی موقوفات تشکیل شده و فعالیت می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه اداره مساجد، اماکن مذهبی، بقاع متبرکه و امامزادگان را زیرنظر سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دانست و ابراز داشت: ۱۲ هزار حسینیه اهل بیت(ع) برای عزاداری ائمه و اهل بیت نیز وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: بیش از ۸ هزار بقعه در کشور وجود دارد که مربوط به اولاد اهل بیت(ع) و ائمه(ع) است که برخی به شهادت رسیدند و برخی نیز مظلومانه از دنیا رفتند که مشابه حرم حضرت علی(ع) و حضرت زینب(س) مدیریت این‌ها با سازمان اوقاف است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف از ظرفیت بقاع متبرکه برای پیشبرد مباحثقرآنی و آشنایی نوجوانان با مسابقات قرآنی استفاده می‌کنند اضافه کرد: مردم ایران در مناسبت‌های مختلف اعم از مذهبی، سیاسی و انقلابی در امامزاده‌ها حضور می‌یابند.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه این اماکن و امامزادگان ملجأ و پناه و محل آرامش مردم هستند گفت: در برخی از مناطق کشور و برخی استان‌ها که برادران اهل سنت زندگی می‌کنند برخی از بقاع‌ها که مورد احترام آن‌ها بوده‌اند را سازمان اوقاف اداره می‌کند.

وی همچنین به اعزام مبلغین به بقاع متبرکه اشاره کرد و ادامه داد: اعزام مبلغین به بقاع متبرکه خوشبختانه با آثار و نتایج خوبی همراه بوده است به طوری که این اقدام مورد غضب وهابیت تکفیری قرار گرفته و برخی از کشور‌ها مانند آمریکا و صهیونیست علیه این اقدام سازمان در امامزادگان، مفصل صحبت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: وهابیت تکفیری با این اقدام سازمان اوقاف عصبانی شده است و مهم‌ترین اقدام آن‌ها این بود که در سوریه به بقعه حجر ابن عدی اهانت و جسارت کردند که این امر با اعتراض علمای بزرگ اسلام همراه بود.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه سازمان اوقاف آمادگی همکاری مشترک با کشور سوریه و وزارت اوقاف این کشور دارد ابراز داشت: سازمان اوقاف مجموعه‌ای را تحت عنوان هیئت فقهی و حقوقی دایر کرده است که علما و کار‌شناسان فنی مسائل و موضوعات مربوط به اوقاف را بررسی می‌کند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند، چنانچه در خصوص این مباحثبه پاسخی دست نیابند از محضر مقام معظم رهبری درخواست کمک می‌کنیم و آن را مبدأ عمل خود قرار می‌دهیم.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه دولت سوریه استقامت کرد و امیدوار هستیم که پیروزی نهایی این کشور را شاهد باشیم خاطرنشان کرد: رئیس جمهور سوریه در ۸ سال دفاع مقدس یار و یاور ما بوده و مقام معظم رهبری فرمودند که رئیس جمهور این کشور فردی شجاع و فقیه است که باید از آن حمایت شود.

در ادامه این نشست محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف کشور سوریه با بیان اینکه اقدامات این وزارتخانه اوقاف این کشور بر محور قرار گرفته‌اند اظهار داشت: ساخت مساجد از جمله اقدامات این وزارتخانه بوده است به طوری که تعداد مساجدی که در دوران حکومت حافظ اسد تأسیس شد بیشتر از کل مساجدی است که در زمان دولت اموی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور این کشور دستور موکدی برای تأسیس مراکز حفظ قرآن داده است افزود: هم اکنون ۱۰ هزار مرکز در سوریه برای حفظ قرآن مجید وجود دارد.

به گفته وزیر اوقاف سوریه در حال حاضر تعداد حافظین قرآن مجید در این کشور بیشتر از تمام کشورهای عربی است البته در این مورد درصد مردم محاسبه می‌شود.

وی یادآور شد: بشار اسد دستور داد تا انستیتو بین‌المللی علوم اسلامی در این کشور ایجاد شود به طوری که هم اکنون تعداد زیادی از طلبه‌های علوم دینی از همه جای جهان در آن در حال تحصیل هستند.

عبدالستار ادامه داد: هم اکنون ۳۰۰ مدرسه دینی در این کشور به دستور بشار اسد ایجاد شده است به طوری که در پایان تحصیل مدرک دیپلم مطابق دبیرستان‌های سوریه به تحصیل‌ کنندگان اعطا می‌شود.

وی از تأسیس صندوق زکات اسلامی نیز در کشور سوریه خبر داد و گفت: این صندوق کار اوقاف را انجام می‌دهد.

وزیر اوقاف کشور سوریه همچنین به تأسیس شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای زیرنظر وزارت اوقاف این کشور اشاره کرد و افزود: برنامه‌های این شبکه مذهبی و دینی است.

وی ایران و سوریه را همانند دو بال عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های دینی اسلامی که در سوریه وجود دارد بیشتر از کشورهای عربی است و باید تلاش کنیم که از این دو بال حفاظت کافی داشته باشیم.

وی با اشاره به تأسیس مرکزی برای علم قرائت قرآن کریم خاطرنشان کرد: پیش از بحران اخیر سوریه تعداد طلاب غیرسوری و خارجی ۳۰ هزار نفر بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز