خبرگزاری کار ایران

دستیابی ایران به امکان صدور گواهی بین‌المللی" OECD" برای تولید بذر

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۷۶۱

با ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران در برنامه بذر سازمان بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی و توسعه، امکان صدور گواهی بین‌المللی OECD برای تولید بذر در ۹۸ درصد تولیدات بذری در ۱۶۰ گونه گیاهی توسط کشورمان فراهم شد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، با حضور نمایندگان این موسسه در اجلاس سالانه سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در خرداد ماه سال جاری در اتریش، با ارائه گزارشی جامع از فعالیت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای ایران در زمینه گواهی بذر، درخواست عضویت جمهوری اسلامی ایران در دو برنامه جدید بذر با آرای تمامی کشورهای عضو این سازمان پذیرفته شد.

بنابه این گزارش، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در سال ۱۹۵۸ میلادی به منظور یکنواخت‌سازی کیفیت بذر در تجارت جهانی اقدام به ایجاد برنامه بذر در سطح کشورهای عضو کرد. این برنامه در ابتدا با حضور کشورهای عضو این سازمان آغاز به کار کرد ولی با توجه به این که این تجارت می‌تواند برای کشورهای دیگر سودمند واقع شود، اجازه عضویت سایر کشورهای عضو سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی به این سازمان داده شد و در حال حاضر ۶۱ کشور در این سازمان عضو هستند.

برنامه بذر این سازمان در هشت برنامه غلات، چغندرقند، ذرت ، سورگوم، گیاهان روغنی و لیفی، گراس‌ها و علوفه‌ها و دانه‌های بقولات، شبدر زیرزمینی و سایر گونه‌های مشابه و سبزی و صیفی فعالیت می‌کند که بر خلوص واریته‌ای و اصالت در بذرهای تولیدی که در تجارت جهانی مبادله می‌شوند، تاکید دارد.

ایران با هدف صادرات بذر چغندر قند در سال ۱۹۹۵ عضو برنامه بذر این سازمان شد. طی این سال‌ها اقدام ویژه‌ای برای فعال‌سازی و توسعه این برنامه صورت نگرفت تا این که موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال به عنوان مرجع ملی در سال ۲۰۱۶ به نیابت از جمهوری اسلامی به عضویت این سازمان درآمد.

گفتنی است؛ موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در حال حاضر در برنامه‌های بذر چغندر قند،غلات، ذرت، سورگوم، گیاهان روغنی و لیفی، گراس‌ها و علوفه‌ها و دانه‌های بقولات سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) عضویت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز