خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران و روسیه؛

فعالان تجاری حضور در بازار جنوب غرب روسیه را جدی بگیرند

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۶۶۴

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از کراسنودار واقع در جنوب غربی روسیه به عنوان یکی از مناطق پرپتانسیل در تجارت با این کشور نام برد که می تواند مقصد جدیدی برای تجار و بازرگانان ایرانی باشد.

به گزارش ایلنا هادی تیزهوش‌تابان در خصوص فعالیت در استان کراسنودار افزود: استان کراسنودار که در غربی‌ترین بخش ناحیه فدرالی جنوبی روسیه قرار دارد که با جمعیتی بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و مساحت ۷۶ هزار کیلومتر مربع، از شمال به دریای آزوف و از غرب به دریای سیاه محدود شده است.

به گفته وی، در سال‌های گذشته بندر آستاراخان به عنوان نقطه ثقل تجاری جمهوری اسلامی ایران با فدراتیو روسیه و صدور کالای ایرانی از این بندر به سایر نقاط این کشور مطرح بوده، اما با بررسی های انجام شده، کراسنودار واقع در جنوب غرب این کشور نیز می تواند به عنوان مقصد بعدی تجارت ایرانیان با روس ها مطرح باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: استان کراسنودار که شهر مهم «سوچی» هم در آن واقع شده، دارای قابلیت های مختلفی برای تجار کشورمان بویژه در مباحث صنعتی و ساختمانی و همچنین کشاورزی است.

وی همچنین به واردات عمده مواد غذایی مورد نیاز از سوی روس‌ها اشاره کرد که دلیل اصلی آن یخبندان و سردی هوا در اکثر روزهای سال در این کشور است و خاطرنشان کرد: در صورت بازاریابی مناسب، امکان مناسبی برای صادرات مرکبات، صیفی جات و برخی مواد غذایی تولیدی کشورمان به کراسنودار وجود دارد.

تیزهوش تابان با اشاره به اراضی وسیع زراعی و باغی در این استان روسیه، تصریح کرد: همین مساله می تواند امکان خوبی برای توسعه کشت فراسرزمینی از سوی فعالان بخش کشاورزی ایرانی در این کشور باشد، اما نیازمند تدوین قوانین و مقررات مناسب است تا عایدی بیشتری برای کشورمان به همراه داشته باشد.

وی اظهار داشت: خط راه آهن جمهوری آذربایجان که اینک به خطوط حمل و نقل ریلی کشورمان اتصال یافته، پتانسیل دیگری برای صادرات کالاها و محصولات ایرانی به روسیه، آذربایجان و گرجستان است که صادرات را با سرعت بیشتر و هزینه های کمتری میسر می‌سازد؛ البته تحقق این مهم منوط به تکمیل این راه آهن تا رشت و سپس قزوین است.

** برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت کراسنودار در تیرماه

تیزهوش تابان از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت کراسنودار در روزهای ۲۷ تا ۲۹ تیرماه امسال در این شهر خبر داد و افزود: حمایت از کالای ایرانی که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تبیین شعار سال به روشنی به آن اشاره شده، فقط در مصرف این کالاها خلاصه نمی شود و باید توجه جدی به موضوع صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا با بررسی‌های متعدد انجام شده در سال های گذشته، کراسنودار می‌تواند مقصد مناسبی برای صادرات کالاها و خدمات ایرانی باشد.

** برگزاری نمایشگاه با ارز دولتی

«حسن مرتجی» فعال اقتصادی و برگزارکنده نمایشگاه بین‌المللی صنعت کراسنودار گفت: بخشودگی ۲۵ درصدی صدور کالای ایرانی به روسیه و روابط مستحکم سیاسی با جمهوری اسلامی ایران، از جمله دلایلی است که بازرگانان کشورمان می‌توانند به سرمایه‌گذاری و تجارت با این کشور بویژه در مناطق جنوب غربی آن دلگرم باشند.

وی که سابقه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اکسپوی عشق آباد ۲۰۱۸ ترکمنستان و اکسپوی ۲۰۱۸ باکو را در کارنامه خود دارد، افزود: بررسی ها حاکیست، پتانسیل بالایی برای فعالان اقتصادی ایرانی بویژه در گروه های ساختمان، رنگ و رزین، سرویس های بهداشتی، کاشی، سیمان، گچ، درب و پنجره، شیشه های ساختمانی، برخی مواد غذایی ایرانی نظیر رب، کیوی، انار و میوه های خشک، همچنین خدمات فنی و مهندسی (بویژه جاده سازی و راه سازی) و کشت فراسرزمینی در این منطقه از روسیه وجود دارد.

مرتجی تصریح کرد: وسعت بالای روسیه سبب شده تا توسعه خطوط ریلی و سپس هوایی در اولویت این کشور باشد، اما شاهد توسعه جاده های ترانزیتی به دلیل پرهزینه بودن نیستیم؛ با این وجود توسعه خطوط جاده ای در کراسنودار توجیه دارد.

برپایه این گزارش، کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، چین، نروژ، روسیه، قزاقستان، امارات متحده عربی، قطر، لبنان، هند، ایتالیا، فرانسه، یونان، آلمان، پاکستان، اسپانیا، اوکراین، هلند، صربستان، افغانستان، جمهوری چک، رومانی، گرجستان، بلاروس، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین، کانادا و آمریکا برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده اند که تاکنون ۹ کشور برای حضور قطعی در آن اعلام آمادگی کرده اند.

مرتجی با اشاره به ملغی شدن برگزاری چندین نمایشگاه بین‌المللی در خارج کشور از ابتدای امسال، خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات در تلاشیم تا نمایشگاه کراسنودار را با قدرت برگزار کنیم که در این راستا هزینه هر متر مربع غرفه با تجهیزات استاندارد در این نمایشگاه ۳۵۰ یورو و یوروی با نرخ دولتی (۵۲۰۰ تومان) تعیین شده است.

شرکت بین المللی ITF Group و سازمان منطقه آزاد انزلی برگزارکنندگان این نمایشگاه هستند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز