خبرگزاری کار ایران

سامانه های نوین آبیاری امسال در ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شد/تولید ۹۰ درصد تجهیزات سیستم های آبیاری در کشور

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۴۸۸

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۲ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی کشور اجرا شده و ۱۵۲ هزار هکتار نیز در دست اجراست.

به گزارش ایلنا از قزوین، عباس زارع مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در جلسه ستاد آبیاری نوین استان قزوین افزود: این میزان سیستم آبیاری نوین در قالب ۱۶ هزار و ۵۰۰ طرح اجرا شده و یا در دست اجراست .

وی افزود: در سال جاری ۳ هزار و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص داده شده که اعتبار خوبی است.

زارع با بیان این که؛ نظام ، دولت و مقام معظم رهبری از اجرای طرح‌های آبیاری نوین حمایت می‌کنند، اظهار داشت: در سال ۹۵ از صندوق ملی ۵۰۰ میلیون دلار و امسال ۳۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده که در سال آینده نیز اعتبارات خاص و ویژه‌ای به این امر اختصاص خواهد یافت .

وی با اشاره به این که سامانه‌های نوین آبیاری یکی از ۱۶ پروژه اولویت‌ دار وزارت جهادکشاورزی در اقتصاد مقاومتی کشور است، خاطرنشان ساخت: برنامه ۱۰ ساله طرح سامانه نوین آبیاری کشور به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: طی چهار سال اخبر ۲۱ میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی را داشته‌ایم بدون این که افزایش سطح زیر کشت داشته باشیم.

زارع اضافه کرد: سطح کلی اراضی کشاورزی آبی کشور کمتر از سطح اراضی سال ۹۲ و ۹۳ است و اثربخشی طرح سامانه‌های نوین آبیاری در تولید و صرفه‌جویی آب، کاهش مصرف برق، کاهش مصرف کود و سم بوده است.

وی با بیان این که در راستای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری برنامه استراتژیک تهیه شده است گفت: نظام‌نامه آبیاری نوین در کشور تهیه و بروزرسانی شده و بزودی به استان‌های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در راستای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری باید تمام زیربخش‌های کشاورزی شامل زراعت، باغبانی و ترویج مشارکت داشته باشند تا شاخص بهره‌وری افزایش یابد.

این مسوول خاطر نشان کرد : طرح سامانه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی یک طرح زود بازده است که صفر تا صد این سیستم و بالای ۹۰ درصد لوازم و قطعات سیستم های نوین آبیاری در کشور تولید می شود .

به گفته وی، در حال حاضر ۱۲۰۰ مجری و پیمانکار ، ۴۰۰ مشاور و ۳۲۰۰ تولید کننده قطعات و لوازم سیستم های آبیاری در کشور فعالیت دارندکه اشتغال پایدار را برای فارغ التحصیلان این بخش ایجاد کرده است.

زارع اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی کف اجرای سالانه سامانه‌های نوین آبیاری کشور ۲۵۰ هزار هکتار تعیین شده که در استان قزوین ۶ هزار هکتار است.

این مسوول با بیان این که ؛ استان قزوین یکی از استان‌های پیشرو طی دو سال گذشته در اجرای سامانه های نوین آبیاری بوده، افزود: استان قزوین در تشویق و ترغیب کشاورزان به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به صورت طرح تجمیع اقدامات خوبی انجام داده که جای تقدیر دارد.

وی یادآور شد: اولویت اول در اجرای طرح‌های آبیاری نوین، کنترل برداشت‌های غیر مجاز از سفره‌های زیرزمینی است بنابراین برداشت‌ مجاز و استفاده از روش‌های بهینه مصرف آب با اجرای سامانه نوین آبیاری ضروری است.

در این نشست، رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اشاره به موقعیت کشاورز ی استان، بر تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای سامانه نوین آبیاری تاکید کرد.

فاطمه خمسه گفت: تنها راه صیانت از منابع آبی استان اجرای سامانه نوین آبیاری و همچنین مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز