خبرگزاری کار ایران

پروژه های عمرانی باید دارای پیوست محیط زیست و حفاظت خاک باشد

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۶۳۸

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۱۴ میلیون تن خاک در چرخه کشاورزی ۴.۲ میلیون هکتار آن با محدودیت شوری مواجه است.

به گزارش ایلنا، کامبیز بازرگان رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در مراسم امروز بزرگداشت روز جهانی خاک با بیان این که ۱.۲میلیون هکتار خاک کشاورزی بدون محدودیت است، اظهار داشت: بقیه خاک ها با درجات مختلف محدودیت برای کشاورزی روبرو هستند و از این رو ظرفیتی برای افزایش سطح زیر کشت نداریم.

وی افزود: در دهه های اخیر با توسعه شهر نشینی و صنعتی شدن در کشور، مخاطرات زیست محیطی و تخریب خاک در سطح ملی بارزتر شده و جمع بندی داده های خاک کشور نشان می دهد که بر خلاف تصور پیشین، خاک های کشاورزی بدون محدودیت در ایران کم هستند.

بازرگان ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته تا سال ۱۳۶۰ آنچه ظرفیت زیستی کشور بوده مصرف کردیم و از سال ۱۳۶۰ به بعد ظرفیت زیستی کاهش یافته و تقریبا ۳ برابر این ظرفیت را استفاده کرده ایم.

وی با بیان این که مسایلی همچون تغییرات اقلیمی، زیستگاه موجودات، تامین غذا، ذخیره کربن و تنظیم غذا موجب توجه جهانی به موضوع خاک شده است، گفت: اکنون دنیا به موضوع خاک بازگشته و در سازمان فائو از سال ۲۰۱۲ برنامه مشارکت جهانی خاک GSP شکل گرفته است که هدف اصلی آن اصلاح حکمرانی منابع محدود خاک زمین به منظور تامین غذا است.

بر پایه این گزارش، رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در ادامه، بیانیه پایانی مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک را در ۹ بند قرائت کرد.

بر اساس بند (۳) این بیانیه، تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی و تخریب و تبدیل بی رویه مراتع و جنگل ها به مصداق تخریب خاک است و باید به طور جدی از این تخریب جلوگیری شود.

بند (۴) این بیانیه، حفاظت از خاک و رفع خلاءهای قانونی و اجرای قانون مصوب موجود را یک ضرورت ملی می داند که باید تحقق یابد.

این بیانیه با بیان آن که خاک بستر اصلی کشاورزی است و نقش مهمی در تامین غذای مردم کشور دارد، بر مدیریت توام آب و خاک تاکید می کند.

بر اساس بیانیه پایانی مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک، کلیه پروزه های عمرانی اعم از احداث جاده و بزرگراه، بهره برداری از معادن و فعالیت های مشابه که خاک در آنها مورد دست خوردگی و تخریب قرار می گیرد باید دارای پیوست محیط زیست و حفاظت خاک باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز