خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی فارس در گفت‌وگو با ایلنا:

نبود اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری/ مقدار زیادی آب در بارندگی‌های اخیر هدر رفت

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۴۷۴

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه از بارش‌های اخیر می‌توانیم، ۸۰۸ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان فارس ذخیره کنیم، گفت: اگر در باقی اراضی نیز طرح‌های آبخیزداری اجرا شود، می‌توانستیم بیشتر از بارندگی‌های اخیر استفاده کنیم.

مهرزاد بوستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با اینکه در طرح‌های آبخیزداری استان فارس چه میزان  از بارندگی های چند روز گذشته استفاده شد، گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی استان تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری قرار دارد که این طرح‌ها در مسیر آبراهه‌ها و رودخانه‌های خشک قرار گرفته و قطعا آب‌های سطحی که به سبب بارندگی‌ها ایجاد می‌شوند با این طرح‌ها به خوبی کنترل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در بارندگی‌هایی مانند بارش‌های اخیر این ظرفیت وجود دارد، ۸۰۸ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان فارس ذخیره شود، افزود: بر اساس گزارش‌هایی که داده شده، تمام بندها آبگیری شده و می‌شود از بارندگی‌ها خوب استفاده کرد، در این گونه مواقع است که ارزش سازه‌های آبخیزداری مشخص می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس اظهار کرد: امیدواریم در سال‌های آینده اعتبار لازم از استان و یا به صورت ملی تامین شود تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار دیگری که در فارس مطالعه شده نیز تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری قرار بگیرند.

بوستانی ادامه داد: طبق برآورد سال ۹۵ ،۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این مساحت را از طرح‌های آبخیزداری بهره‌مند کنیم، هرچند که انتظار نداریم، یکجا این مبلغ تامین شود، اما امیدواریم بخشی از آن تامین شود و بیشتر چشم امیدمان برای تامین این مبلغ به مردم، خیرین و سایر دستگاه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه اگر در این مساحت نیز طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شد؛ آب بیشتری می‌توانست از بارندگی‌های اخیر ذخیره شود، توضیح داد: اکنون در شرایط خشکسالی باید به گونه‌ای اقدام شود که از کمترین بارندگی‌ها نیز بتوانیم استفاده کنیم، چرا که این به نفع مردم و سفره‌های آب زیرزمینی است.

بوستانی تصریح کرد: باید بتوانیم با سازه‌های آبخیزداری آب را به سفره‌های آب زیر زمینی هدایت کنیم، چرا که یکی از دلایل فرونشست زمین تخلیه سفره‌های آب زیر زمینی است و هدایت آب به این سفره‌ها از فرونشست زمین جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز