خبرگزاری کار ایران

کاهش افت وریزش محصول درکمباین های برداشت غلات مطالبه کشاورزان است

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۲۳۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از مطالبات به حق کشاورزان را کاهش افت و ریزش محصول در کمباین های برداشت غلات ذکر کرد وگفت: متاسفانه کمباین های تولید داخل ۶ تا ۷ درصد افت دارند.

به گزارش ایلنا از سنندج، کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در جلسه کمیته فنی گندم استان کردستان که با حضور مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح گندم کشور تشکیل شد، اظهار کرد: در سال زراعی ۹۵-۹۶ دراستان ۶۲۰ هزار تن گندم تولید شد علی‌رغم اینکه با توجه به شرایط نامناسب اقلیمی دراین سال پیش‌بینی تولید ۳۵۰ هزار تن شده بود.

وی افزود: در سال زراعی ذکر شده بجای ۳ هزار تن کود سرک ۲۱ هزار تن دراستان مصرف شد و همین یکی از دلایل افزایش تولید نسبت به میزان پیش‌بینی شده بود.

وی با اشاره به اینکه در کشاورزی دیم پارامترهای تاثیرگذار در تولید کمتر در اختیار کشاورز است، بیان کرد: یکی از پارامترهای تاثیرگذار در تولید بذر است که امسال ۹.۵ هکتار هزار خوشه دراستان کشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: بخش کمی از اراضی کشاورزی استان در حدود ۳۵ هزارهکتار به کشت گندم آبی و بیش از ۵۰۰ هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص دارد.

ذوالفقاری با بیان اینکه شرایط اقلیمی بیشترین تأثیر را برروی میزان تولید گندم ما دراستان دارد، اضافه کرد: تنها راه حاکم شدن بر تغییرات اقلیمی استفاده از کشاورزی حفاظتی است که در برخی مناطق استان هم چون شهرستان دیواندره نزدیک به یک دهه است از این شیوه استفاده می‌کنند و نتیجه هم گرفتند.

وی بیان کرد: در برخی اراضی دیم استان که کشاورزی حفاظتی در آن اجرا شده، با وجود اینکه تاکنون دراستان بارندگی نداشتیم، ولی گندم سبز شده است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت ماشین آلات کشاورزی تولید شده در بخش صنعت کشور ما مناسب نیست، گفت: کشاورزان ما بیشترین مصرف کننده تولیدات داخلی به ویژه در بخش صنعت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه قیمت هر دستگاه کمباین بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان است، عنوان کرد: متأسفانه این دستگاه برداشت غلات ۶، ۷ درصد افت و ریزش محصول را دارد و مطالبه جدی کشاورزان ما برطرف کردن این نقص است.

ذوالفقاری بیان کرد: سال گذشته تا به امروز ۶ میلیارد تومان و امسال تاکنون ۱۲ میلیارد تومان از اعتبارات بخش مکانیزاسیون را دراستان جذب کردیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز