خبرگزاری کار ایران

حضور موفق فولاد مبارکه در فرایند ارزیابی بنیاد کیفیت اروپا

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۳۰۹

با حضور تیم اعزامی از بنیاد کیفیت اروپا و ارزیابانی از کشورهای سوئیس، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و رومانی شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان به عنوان اولین شرکت ایرانی از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ مهرماه ۹۶ در فرایند ارزیابی جایزۀ سرآمدی مدیریت کیفیت اروپا شرکت کرد.

به گزارش ایلنا ؛ با حضور تیم اعزامی از بنیاد کیفیت اروپا و ارزیابانی از کشورهای سوئیس، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و رومانی شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان به عنوان اولین شرکت ایرانی از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ مهرماه ۹۶ در فرایند ارزیابی جایزۀ سرآمدی مدیریت کیفیت اروپا شرکت کرد.

در مراسم اختتامیۀ این ارزیابی، دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه، با تأکید بر اینکه پیش ازاین فولاد مبارکه فرایند جایزۀ ملی تعالی سازمانی را با موفقیت پشت سر گذاشت و در ادامه توانست به عنوان اولین شرکت در کشور با بالاترین امتیاز به دریافت تندیس زرین تعالی سازمانی نایل آید، تصریح کرد: پس از کسب این موفقیت ها، این شرکت به عنوان برترین شرکت دانشی کشور به جایزۀ مدیریت دانش MAKE آسیا راه یافت و در ردیف شرکتهای بزرگی ن ظیر تویوتا، سامسونگ و پوسکو قرار گرفت.

وی با اشاره به این مطلب که تعالی در فولادمبارکه یکی از ارکان سازمان برای بقا و حضور موفق در بازارهای جهانی است، اظهار کرد: به منظور حضور هرچه موفق تر در بازارهای جهانی بسیار بجا بود که این شرکت را در سطوح بالاتر نیز محک بزنیم و شرکت را در سطح اروپایی نیز ارزیابی کنیم.

دکتر سبحانی حضور فولادمبارکه در این ارزیابی را فرصتی برای بهبود و کسب تجربیات و استاندارهای جدید در سطح جهانی برای شرکت دانست و گفت: در زمان تحریم، شرایط برای برگزاری فرایند این ارزیابی میسر نبود؛ اما امروز امیدواریم در سایۀ تلاشی که همۀ همکاران در این خصوص انجام دادند و فرصتهای بهبود را برای شرکت فراهم کردند، بهزودی به جایزۀ اروپا نیز دست یابیم.

برای من بسیار جالب است که می بینم نیروی انسانی فولاد مبارکه در راستای این ارزیابی این چنین با جدیت تلاش می کنند و به سرعت پیشرفت می کنند

به گزارش خبرنگار فولاد در همین زمینه «گرهاردلئو» سرگروه ارزیابان حاضر در فولاد مبارکه ضمن مثبت خواندن نتایج ارزیابی انجام شده در فولاد مبارکه و با بیان این که با همکاری خوب همه رده های سازمانی فولاد مبارکه و طی این ارزیابی سه روزه نقاط قوت و قابل بهبود فولادمبارکه شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت گفت: برای من بسیار جالب است که می بینم نیروی انسانی فولاد مبارکه در راستای این ارزیابی اینچنین با جدیت تلاش میکند و به سرعت پیشرفت می نماید.

وی با تأکید بر اینکه برنامۀ ارزیابی EFQM در سه سطح انجام میشود و در مرحلۀ اول ۱ یا ۲ ستاره تعلق می گیرد، گفت: مرحلۀ اول مربوط به متعهد بودن به کیفیت متعالی و مرحلۀ بعدی که پیشرفته تر است مربوط به کیفیت متعالی EFQM است که برای آن ۳، ۴ یا ۵ ستاره اختصاص داده میشود که به میزان امتیاز کسب شده و به یافته های ارزیابان بستگی دارد. در مرحلۀ سوم فولاد مبارکه مسیر دریافت جایزۀ EFQM را طی خواهد کرد که فولاد مبارکه عزم خود را برای رسیدن به بالاترین سطح آن جزم کرده است.

وی در خصوص فواید حضور در این جایزه افزود: شرکت فولاد مبارکه به خوبی می تواند در این ارزیابی که در سطح بین المللی است، شرکت کند. فلسفۀ جایزه، تعهد به کیفیت متعالی و شناخته شدن به دلیل کیفیت متعالی است که نه تنها در مقایسه با دیگران بلکه در بازخورد موفقیت خود شرکت به دست میآید. شناخته شدن شرکت به عنوان شرکتی متعهد به کیفیت متعالی و موقعیتی که شرکت به دست می آورد، سازمان را برای پیشرفت بیشتر و بیشتر مشتاق میکند. درعین حال سازمان بازخوردی اصولی برای پیشرفت خود به دست خواهد آورد.

سرارزیاب گروه ارزیابی EFQM اروپا افزود: در این راه شرکت به یک فرهنگ متعالی مخصوص به خود که در سطح جهانی به آن مشهور شود، نیاز دارد. فرهنگی متعالی که در آن مشخص میشود در محیط کاری و فعالیتهای فنی باید چه اقدامات ارزنده تری انجام شود. به همین منظور بر اساس اصولی که مدل تعالی سازمانی اروپا فراهم می کند، گزارشی دربارۀ موقعیت فعلی شرکت، ارزیابی های به عمل آمده از سازمانهای دیگر و مقایسۀ فولاد مبارکه با سایر شرکتها تهیه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این ارزیابی یک فرصت بزرگ است تا رقابت پذیری فولاد مبارکه در دنیا گسترش یابد. باید تأکید کنیم که گرفتن سه یا چهار یا پنج ستاره هدف اصلی فولاد مبارکه برای ثبت نام در این ارزیابی نیست، بلکه این یک فرصت بازاریابی برای آنان و در سطح جهان خواهد بود.

گرهارد لئو در تشریح چگونگی انجام این ارزیابی تصریح کرد: این ارزیابی قصد دارد برای شرکت فولاد مبارکه ارزش ایجاد کند.

درعین حال با توجه به فشردگی وقت، در این سه روز به دنبال مسائل مهم برای کل سازمان بودیم. بر اساس اطلاعات دریافتی در ارزیابی، بازخوردها را بررسی کردیم تا به پیشرفت فولاد مبارکه کمک کنیم. با استفاده از رهیافتهای حاصل، شرکت به این نتیجه خواهد رسید که منابع خود را بیشتر در کجا استفاده کند.

فرصت یادگیری و قرار گرفتن فولاد مبارکه در سطوح ارزیابی اروپا دو مزیت بزرگ ارزیابی EFQM

در همین رابطه منوچهر نیکفر، معاون فناوری فولاد مبارکه نیز افزود: در سالهای قبل و پس از اینکه فولاد مبارکه برای اولین بار وارد فرایند مدل جایزۀ ملی تعالی سازمانی شد، فرصت یادگیری بسیار خوبی به دست آورد و توانست از دیدگاه های ارزیابان توانمند به خوبی استفاده کند و بهبودها و دستاوردهای مطلوبی برای سازمان به ارمغان آورد. در ادامۀ راه با توجه به اینکه این شرکت همواره خود را سازمانی جهان تراز معرفی و طرح های توسعۀ زیادی را در گروه خود ایجاد و اجرا نمود، توانست به عنوان سازمانی فراتر از مرزهای داخلی برای حضور در بازار رقابتی جهان خود را آماده کند.

وی در خصوص چرایی حضور در جایزۀ تعالی اروپا اظهار کرد: وقتی فولاد مبارکه طی ارزیابی انجام شده از سوی شرکت «ورلد استیل داینامیکس» به لحاظ امتیاز به جایگاه دهمین فولادساز برتر دنیا دست یافت، مدیریت شرکت تصمیم گرفت برای دستیابی به رده‌های بالاتر خود را چابک سازی و فرایندهای لازم را در شرکت سازی و جاری کند. درگذشته فولاد مبارکه برای پیوستن به انجمن EFQM اروپا اقدام کرد؛ ولی به دلیل محدودیتهای موجود این امر میسر نشد. با این حال ازآنجاکه فولاد مبارکه به درجات بالایی از رشد رسیده، در سال جاری شرایطی فراهم شد که ارزیابان EFQM اروپا ارزیابی فولادمبارکه را آغاز کنند.

نیکفر درخصوص نحوۀ فرایند ارزیابی افزود: ارزیابی EFQM اروپا در سه سطح انجام می شود که فولاد مبارکه در سطح دو و بیشتر به هدف یادگیری سازمانی شرکت کرده است. مطمئناً ازآنجا که در این ارزیابی فولاد مبارکه با شرکتهای اروپایی سنجیده میشود، فرصت یادگیری بسیار مناسبی فراهم میشود تا درنهایت این شرکت در ردۀ شرکتهای برتر جهانی قرار گیرد.

ضمن این که فولاد مبارکه تجربۀ حضور در MAKE آسیا را داشت؛ بنابراین در این فرایند، همان تیم ها بسیج شدند تا اظهارنامۀ مناسبی برای EFQM اروپا تهیه و تنظیم کنند. در ادامه، جلسات توجیهی و آموزشهای لازم در سطح مدیران، کارشناسان سازمان و اعضای تیم ها دربارۀ اصول این ارزیابی و همچنین خودارزیابی های لازم برگزار شد تا سرانجام سازمان برای این ارزیابی سه روزه آماده شد.

وی از فرصت یادگیری و قرار گرفتن فولاد مبارکه در سطوح ارزیابی اروپا به عنوان دو مزیت بزرگ ارزیابی EFQM یاد و خاطرنشان کرد: جدا از هر نتیجه ای که در این ارزیابی به دست آید، قدر مسلم این است که ارادۀ فولاد مبارکه با انجام این ارزیابی بر این است که فراتر از آسیا خود را با شرکتهای اروپایی بسنجد و این بدان معنی است که رویکرد یادگیری و سرآمدی در فولاد مبارکه همچنان یک ارزش سازمانی در نظر گرفته میشود و بزرگترین دستاورد شرکت است.

معاون فناوری فولاد مبارکه در خاتمۀ سخنان خود ضمن قدردانی از مدیریت عامل سازمان و تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنانی که با همدلی وصف ناپذیری شرکت را در این فرایند همراهی کردند، تصریح کرد: به یقین مسیر تعالی انتها ندارد و روزبه روز می توان به سمت بهتر شدن گام برداشت.

گفتنی است جایزۀ EFQM اروپا بزرگترین و معتبرترین الگوی ارزیابی در حوزۀ مدیریت کیفیت از سال ۱۹۸۸ تاکنون است. در سال ۱۹۸۸ رؤسای ۱۴ سازمان پیشرو کسب وکار اروپا طی نشستی مشترک، توافقنامۀ تشکیل بنیادی به منظور ارتقای رقابت پذیری کسب وکارهای اروپایی را امضا کردند و در سال ۱۹۸۹ با اعلام رسمی تعهد ۶۷ سازمان پیشرو اروپایی به اهداف بنیاد، این جایزه آغاز به کارکرد. این بنیاد در ایران در سال ۲۰۱۶ فعالیت رسمی خود را با عنوان انجمن سرآمدی ایران آغاز نمود که برنامه های مختلفی، ازجمله تجلیل و ارزیابی، آموزشهای مهارتی و تسهیم تجارب از فعالیتهای آنان است.

گفتنی است ارزیابی نشان سازمان سرآمد ایران (Iran National EFQM Excellence Award) بر اساس الگوی EFQM و به طور رسمی زیر نظر بنیاد EFQMاروپا هر ساله در کشور از سوی نمایندگی EFQM در ایران برگزار میشود. ارزیابی سازمان و تدوین گزارش تحلیلی اختصاصی سازمان در این ارزیابی توسط ارزیابان رسمی EFQM اروپا صورت گرفته و سازمان های برنده نشان سازمان سرآمد ایران می توانند در ارزیابی نشان سرآمدی EFQM اروپا شرکت نمایند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز