خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد؛

تولیدات داخلی باید ارزش تلقی شود

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۰۰۳

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر نقش و جایگاه اصناف در اقتصاد کشور گفت : بنگاه های کوچک نقش عمده ای در اقتصاد کشور دارند و اصناف واسطه بین تولید ، توزیع و مصرف هستند .

به گزارش ایلنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، مسعود کرباسیان روز یکشنبه در نشست هم اندیشی روسای اتاق های اصناف مراکز استان ها  و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف با اشاره به جایگاه اصناف در اقتصاد کشور افزود: اصناف با توجه به گستره جمعیتی که دارند، نقش بسزایی در اقتصاد ایفا می کنند که این جایگاه باید بیش از پیش تقویت شود . همچنین بها دادن به تولید داخلی در عرصه صنفی باید مورد توجه جامعه و مسئولان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: فضای کار در کشور مهیا است و وظیفه ما هست تا با هم اندیشی به دنبال آن برویم و تجربه نشان داده که مشارکت در تصمیم گیری ها و واگذاری کار به بخش خصوصی اثرات مثبت و رو به رشدی را داشته و ما نیز قطعا از نظرات کارشناسی و راهنمایی های صنوف در توسعه اقتصادی کشور بهره خواهیم برد.

کرباسیان با تاکید بر توجه جدی به تولید داخلی کشور اظهار کرد:  رشد و ارتقای تولید داخلی را باید جدی گرفت و اصناف باید همت بخرج دهند و تولید داخل را توسعه دهند . تولید داخلی کشور باید یک ارزش محسوب شود و با کیفیت بالا روانه بازار صادرات شود.

وی با بیان اینکه فرایند تورم و نرخ بهره بالا برای تولید داخلی باید اصلاح شود و زمینه برای رشد و توسعه تولیدات ایرانی مهیا شود، افزود: در حال حاضر برخی از کالای ایرانی در کشورهای دیگر با مهر استاندارد و برند ایرانی تولید شده و روانه بازار کشورمان می شود که این به معنای ضعف در بخش تولید و چالش است و باید این مساله مدیریت شود تا کالای ایرانی در ایران و با دست متخصصان ایرانی تولید شود .

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی درباره تامین نقدینگی بنگاهای کوچک گفت: امسال  برای تامین نقدینگی بنگاههای کوچک مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان دیده شده که ۱۰ هزار  میلیارد تومان آن برای سرمایه در گردش و ۱۰ هزار  میلیارد تومان برای نوسازی و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه گذاری جدید در نظر گرفته شده که قطعا با حضور دکتر شریعتمداری این فضا  برای اصناف ایجاد خواهد شد .

کرباسیان درباره تاسیس بانک تخصصی برای اصناف افزود: باید در این مورد نیز بررسی های لازم صورت بگیررد و مساله اینجاست که برای دادن تسهیلات ارزان بایستی پول ارزان بدست بیاورید تا تسهیلات مناسب بتوانید بدهید .

وی تاکید کرد: در رابطه با بحث بیمه و صندوق  های بیمه باید فکر جدی داشته باشیم و با برنامه ریزی و پرداخت پول  اندک واحدهای صنفی خودشان را بیمه کنند و با دانشی که در حال حاضر در بیمه کشور داریم باید در مورد بیمه اصناف فکر  شود که آیا در قالب صندوق باشد یا در قالب بانک و ارائه وام دهی صورت گیرد.

کرباسیان اظهار کرد: ایجاد نقدینگی در بازار قطعا برای بانکها سود آورتر خواهد بود تا حبس پول و برای تامین نقدینگی در بازار باید به سراغ  بازار سرمایه و سرمایه گذار برویم نه سیستم بانکی.

وی تاکید کرد: شورای گفت وگو جایگاه خوبی دارد و اگر تاکنون در فرایندها به نتیجه ای نرسیده اید و اگر مصوباتی دارید که در عمل اجرایی نشده ، باید بازنگری در فرایند تصمیم گیری صورت گیرد. مثل این نکته که اگر سود بانکی کم شود، چه اتفاقی در اقتصاد کشور خواهد افتاد و این یک تصمیم گیری جامع است که باید فکری در مورد اثرات جامع آن صورت بگیرد.

وی درباره قاچاق کالا و واردات بی رویه کالاهای ته لنجی اظهار کرد: اگر قاچاق کالا ساماندهی نشود کارخانه های تولیدی کشور یک به یک تعطیل خواهد شد. به عنوان مثال در حال حاضر به دلیل واردات بیش از حد پتو به کشور از  طریق قاچاق، کارخانه های پتوبافی در کشور تعطیل شده اند  که باید فکر درستی برای این مساله کرد؛ به گونه ای که هم مسایل مرز نشینیان که چشم به دریا دوخته و به طریق سنتی زندگی خود را اداره می‌کند و هم فردی که سرمایه گذاری کرده و واحد تولیدی راه اندازی کرده حل شود.

کرباسیان با تاکید بر اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، افزود: به عنوان مثال سیستان و بلوچستان یک فرصت است؛ همسایگان این استان تنها دو کشور نیستند و کشورهای حاشیه خلیج فارس را نمی توانیم نادیده بگیریم؛ برای واردات می گوییم لنج ها اما برای صادرات می گوییم پاکستان؛ چرا فرصت درست نکنیم و به عنوان نمونه قطر یک فرصت است برای صادرات کالا .

کرباسیان ادامه داد: همچنین چابهار ، میلک و میرجاوه برای ما یک فرصت هستند و این همه سرمایه گذاری در خلیج گواتر صورت گرفته به عنوان تنها راه ترانزیت است که  می تواند از خاک ما بگذرد تا به اروپا دسترسی داشته باشند؛ میلک می تواند یک فرصت جدی برای صادرات کشور باشد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی همچنین با اشاره به انتخاب دکتر شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: وی سابقه درخشانی در اقتصاد دارد و این شانس خوبی برای اصناف است که باید با همدلی و هماهنگی  و فکر مشترک در بخش کار آفرینی به رشد اقتصادی و بهره وری  برسیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز