خبرگزاری کار ایران

تاکید بر ساماندهی امور عشایر استان همدان

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۳۹۳

رئیس سازمان امور عشایری ایران با تاکید بر لزوم اجرای آیین‌نامه طرح ساماندهی امور عشایر گفت: همدان به عنوان نمونه طرح ساماندهی امور عشایر را اجرا کند.

به گزارش ایلنا، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایری ایران در شورای عشایری استان همدان اظهار کرد: اگر این استان بپذیرد به عنوان نمونه در کشور این طرح را اجرا کند از اعتبارات ملی مبلغی برای این کار در استان اختصاص داده می شود.

وی با بیان اینکه سهم استان همدان از صندوق توسعه ملی در 2 سال گذشته 50 میلیارد ریال بود گفت: در حال حاضر 300 میلیارد ریال اعتبار متمرکز وجود دارد که در صورت حرکت همدان در پرداختن به امور عشایری بخشی از آن به استان تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: امروز با مشکلاتی که در بخش تصرفات منابع طبیعی وجود دارد تنها مراتع بکر و بدون دستبرد در کشور متعلق به عشایر است.

قندالی افزود: عشایر خدمات بسیاری در حفظ و حراست از کشور انجام داده‌اند که در تاریخ ثبت شده اما با این وجود عشایر مردمانی کم توقع و در عین حال مولد هستند.

وی با بیان اینکه عشایر 1.8 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند‌ افزود: جمعیت جامعه عشایری کشور در طول 30 تا 40 سال گذشته تغییری نداشته است و این بیانگر این است که عشایر خود را با ظرفیت‌های موجود منطبق کرده اند.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه عشایر بی‌توقع‌ترین قشر جامعه هستند که در هر شرایط و مکان‌های مختلف تلاش می‌کنند گفت: نسبت به جامعه عشایری در کشور بی‌توجهی شده است.

محمد ناصر نیکبخت افزود: عشایر در حراست از مرزهای میهن اسلامی تلاش بسیار کرده و در ماجرای ملی شدن صنعت نفت نیز در مقابل انگلستان ایستادند.

وی با بیان اینکه ما باید قدردان این جامعه کم توقع بوده و به نیازهای آنها پاسخ دهیم تصریح کرد: جامعه عشایری کشور بزرگان بسیاری را تقدیم کشور کرده است.

استاندار همدان با انتقاد از جریمه کردن عشایر توسط منابع طبیعی افزود: جریمه کردن عشایر سبب می‌شود آنها به زندگی در حاشیه شهر روی آورند.

نیکبخت ادامه داد: برای بر طرف کردن نیاز دام‌های عشایر و حفظ منابع طبیعی لازم است تعداد دام وارد شده به مرتع بیش از ظرفیت آن حوزه نباشد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ و حراست از مراتع عشایر استان بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به عشایر اعتماد کنند و برای تعامل و رفع مشکلات آنها جلساتی را با آنها تشکیل دهند.

وی بیان کرد: در راستای تامین اعتبارات لازم در این حوزه باید اعتبارات عشایر استان از چهار میلیارد ریال به 10 میلیارد ریال افزایش یابد و بر اساس برنامه‌ای که از سوی اداره امور عشایری استان ارائه می‌شود تخصیص یابد.

استاندار همدان در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت هفته و روز خبرنگار ابراز امیدواری کرد: رسانه ها همچنان در امانتداری ، صدق گفتار و تنویر افکار عمومی به طور شایسته ای تلاش داشته باشند و مطالب را به درستی و با امانتداری منتقل کنند.

نیکبخت گفت: اکثر رسانه های استان امانتداری می کنند اما برخی رسانه ها برای زدن یک تیتر هیجانی و جنجالی امانت و صداقت ، ثواب و صلاح را کمرنگ می کنند.

وی تاکید کرد: انتظارم از رسانه های استان این است که در هفته خبرنگار، امانتداری کنند.

سرپرست امور عشایر استان همدان نیز گفت: 46 درصد جمعیت عشایری این استان زیرپوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر هستند.

حسین محمدی افزود: از تعداد سه هزار خانوار جمعیت عشایری استان همدان یک هزار و 440 خانوار زیر پوشش بیمه اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت عشایری استان همدان حدود 15 هزار خانوار است ادامه داد: تقویت قوه اقتصادی روستاییان و توسعه روستایی و عشایری به شکل سرمایه گذاری از مهمترین اهداف صندوق بیمه روستاییان و عشایر است.

وی به مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر همدان اشاره کرد و افزود: جلوگیری از مهاجرت روستانشینان و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض از دیگر اهداف این صندوق است و امکان انتقال سوابق از سایر بیمه ها به این صندوق از جمله مزیت های شایان توجه این صندوق است. سرپرست امور عشایری استان همدان خاطرنشان کرد: عشایر این استان از ایل های ترکاشوند ، یارم طاقلو ، حسن وند ، جمیر و شاهسون بغدادی هستند.

محمدی بیان کرد: عشایر کوچنده همدان قشلاق پنج ماه و نیم خود را در استان های مرکزی ، ایلام ، کرمانشاه ، لرستان و خوزستان سپری می کنند.

وی اضافه کرد: عشایر این استان با 470 هزار راس دام سبک سالانه هفت هزار تن گوشت قرمز، 2 هزار و 500 تن شیر و 500 تن پشم تولید می کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز