خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت ضمن قدردانی از فولاد مبارکه مطرح کرد:

تکمیل زنجیره فولاد یکی از شاه بیتهای اقتصاد مقاومتی است

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۰۶۳

فولاد مبارکه پایه صنعت فولاد کشور است. از آنجایی که تکمیل زنجیره فولاد در بخش معدن و صنایع معدنی، یکی از شاه بیت های اجرای اقتصاد مقاومتی است، شاهد این هستیم که فولاد مبارکه توانسته است با موفقیت توسعه های خود را اجرا نماید و در بازارهای داخلی و صادراتی نیز حضوری موفق داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از فولاد مبارکه اصفهان، این مطلب را دکتر رضا رحمانی قائممقام وزیر و معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت در بیست و دومین سالروز نکوداشت صنعت و معدن در اصفهان که با حضور رسول زرگر پور استاندار اصفهان، سید عبدالوهاب سهلآبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، مهندس فولادگر نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، محمدرضا برکتین رئیس خانۀ صنعت، معدن و تجارت استان و مهندس احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، جمعی از مسئولین استان، فعالان اقتصادی و مدیران عامل شرکتها و کارخانجات استان در محل برگزاری همایشهای نگین نقشجهان اصفهان برگزار شد، گفت.

قائم مقام وزیر با تأکید بر اینکه ده درصد صنعت کشور در استان اصفهان قرار دارد، به اهمیت و لزوم توجه هر چه بیشتر به طرح رونق تولید و نوسازی صنایع که یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی است تأکید کرد و افزود: در استان اصفهان حدود ۳۲۰ واحد صنعتی وجود دارد که به نوسازی تجهیزات و خطوط تولید خود نیاز مبرمی دارند؛ بنابراین زمان را نباید از دست داد چراکه اصفهان پیشران و لوکوموتیو صنعت کشور است. تأثیر صنعت اصفهان بر کشور به گونه ای است که اگر صنعت در اصفهان بازسازی شود، حرکت کند و رونق گیرد، مسلما تمامی صنایع و صنوف کشور رونق میگیرند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت در همین رابطه خاطرنشان کرد: باید با نوسازی خطوط تولید، افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی و هزینه های تولید، شرایطی فراهم کنیم تا توان رقابت با سایر رقبا بیش از پیش فراهم گردد.

وی از تخصیص منابع مالی قابل توجهی از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی و بازسازی صنایع خبر داد و گفت: برای این منظور کارخانه هایی که تجهیزات آنها در داخل موجود است باید از محل داخل اقلام موردنیاز خود را تأمین کنند در غیر این صورت اگر تجهیزات موردنیاز آنها در داخل کشور موجود نبود، به یقین این شرایط برای آنها فراهم خواهد شد که بتوانند از منابع بیرونی نسبت به این کار اقدام کنند.

رحمانی در خصوص اهمیت نگاه صادرات محور به تولید تصریح کرد: اینکه قبل از هر چیز باور کنیم تحریک طرف تقاضا با در نظر گرفتن بازار داخل و صادرات امکانپذیر است یک اصل است، کمااینکه در دنیا نیز همین گونه است. بدون تردید شکوفا شدن هر صنعت، متأثر از دو عامل فناوری و صادرات است. باید این معنی را باور داشته باشیم. اهمیت این دو اصل به گونه ای است که بعد از این نیز برای ایجاد هر واحدی به دنبال این باشیم که حتما محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردار و قابلیت صادرات را داشته باشد. این باعث میشود که هم مصرف کننده داخلی منتفع شود و هم تولیدکننده بتواند ضمن رقابت با بازارهای جهانی از حاشیۀ امنیت لازم برخوردار گردد و باید به خاطر داشته باشیم که بدون صادرات شکوفایی صنعت امکانپذیر نیست.

وی در خصوص اقدامات دولت برای حمایت از صادرات با بیان اینکه امسال دولت با جدیت هرچه تمامتر از صنایع صادرات محور حمایت خواهد کرد، گفت: برای سال ۹۶ دولت بسته حمایتی خوبی در نظر گرفته است که از آن جمله میتوان به سپرده گذاری در بانک توسعۀ صادرات و بسته های تشویقی دیگر اشاره کرد.

قائم مقام وزیر و معاون طرح و برنامۀ وزارت صنعت معدن و تجارت در بخش پایانی سخنان خود گفت: اگر بخواهیم در بازارهای صادراتی دنیا حضوری مستمر و موفق داشته باشیم باید سه شرط کیفیت بالا، قیمت مناسب و تحویل به موقع سفارش را مدنظر قرار دهیم.

استاندار اصفهان:

دولت حداکثر تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا فولاد مبارکه با کمترین مسائل و مشکلات در زمینۀ اشتغالزایی، صادرات و توسعۀ سرمایۀ ملی با موفقیت به کار خود ادامه دهد

به گزارش خبرنگار فولاد در ادامۀ این مراسم دکتر زرگرپور استاندار اصفهان گفت: عملکرد فولاد مبارکه در بخش تولید فولاد و توسعۀ این صنعت به گونه ای است که باید به خاطر داشته باشیم، فولاد مبارکه دیگر یک شرکت استانی و ملی نیست. گسترۀ تأثیرگذاری این شرکت در بخش اشتغالزایی، صادرات و ارزآوری برای کشور، این شرکت را به یک بنگاه اقتصادی بینالمللی تبدیل نموده است.

وی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه در موارد مختلفی برای استان و کشور اهمیت دارد، تصریح کرد: از آنجایی که این شرکت همواره روبه جلو بوده و عملکرد موفقیت آمیزی داشته است، و به واسطۀ این کارنامه موفقیت آمیز، دولت نیز حداکثر تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این شرکت با کمترین مسائل و مشکلات همچنان در زمینۀ اشتغالزایی، صادرات و توسعه سرمایه ملی با موفقیت به کار خود ادامه دهد.

وی از مرکزیت اصفهان در کشور، موقعیت مناسب جغرافیایی و قرارگرفتن استان در شاهراه های ترانزیتی کشور در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب، قدمت طولانی فعالیت در بخش صنعت، تنوع و گستردگی محصولات تولیدی، استقرار صنایع مادر به عنوان قوای محرکۀ بخش صنعت، صنایع پایین دستی وابسته و همچنین از پتانسیل بالقوه و بالفعلی که در زمینۀ رشد و توسعه و بالندگی در عرصه های صنعت و معدن و تجارت استان فراهم نموده است، به عنوان بخشی از مزیتهای انتسابی و ویژۀ بخش صنعت و معدن و تجارت در این استان نام برد.

وی در ادامه افزود: در اهداف کلان استانی که رتبۀ اول توسعه یافتگی صنعتی و معدنی کشور را داراست، با دیدگاهی زیست محیطی و فراتوسعه ای، بازسازی و نوسازی صنایع، گسترش صنایع با فناوری پیشرفته، توسعه صنایع دانش بنیان، صادرات خدمات فنی مهندسی در صنایع مختلف و جذب و توسعۀ سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن استان به عنوان اولویتها قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه برای سر و سامان دادن مسائل استان اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: تشکیل شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی، کارگروه تسهیل و بستۀ حمایتی سه اقدام محوری در این راستا بود که در پی این اقدامها بالای ۹۰ درصد مسائل بیمه ای، تأمین اجتماعی، بانکها، محیط زیستی و... حل شد. همچنین ازآنجاییکه مشکلات اقتصادی و اشتغال، بعد از آب مهمترین مسئلۀ استان اصفهان بود؛ کارگروه تسهیل به صورت جدی دنبال شد و با برگزاری بیش از ۴۰۷ جلسه، ضمن بررسی بیش از ۲۱۰۰ پرونده، ۱۴۳۰ مصوبه داده شد و ۱۲۵۴ مصوبه اجرایی گردید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت حفظ فرصتهای شغلی موجود تأکید و اظهار کرد: باید از صنایع مولد حمایت کرد تا در ادامه نیز بتوان علاوه بر حفظ فرصتهای شغلی موجود، فرصتهای شغلی جدیدی را هم فراهم آوریم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: کاری که مدیرعامل فولاد مبارکه و همکاران ایشان در این شرکت انجام داده و میدهند برای همۀ مردم ایران باعث افتخار است

عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان گفت: فولاد مبارکه باعث سربلندی صنعت کشور است. عملکرد مدیریت و کارکنان این شرکت قابل تقدیر است. شرکتی که توانسته است در این شرایط سخت، هرروز از نردبان رشد و ترقی بالا رود و کاری که دکتر سبحانی و همکاران ایشان در این شرکت انجام داده و میدهند برای همۀ مردم ایران باعث افتخار است.

وی در ادامۀ سخنان خود با تأکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی خواسته تمامی فعالان اقتصادی است و باید مجلس و دولت با همکاری یکدیگر تغییراتی در نظام بانکی کشور ایجاد کنند، افزود: باری که بر دوش صنعت ازنظر بهره اضافه میشود برای صنعت قابلتحمل نیست، آمارها را باید در ادوار مختلف موردبررسی قرارداد که چند درصد از کارخانه ها با این بهره به کار میافتند و یا تعطیل می شوند.

سهل آبادی گفت: قرار بود ۳۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه ها به صنعت برسد که هنوز ریالی از آن نرسیده.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف آب استان اصفهان، خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه چاره اندیشی نشود، اصفهان با پسرفت مواجه میشود.

وی از قطار سریع السیر اصفهان به تهران به عنوان گامی در جهت توسعۀ استان یادکرد و افزود: اگر راههای استان در بخش حمل ونقل و جابجایی مسافر توسعه یابد، یقینا صنعت و تجارت نیز توسعه مییابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته حمایت قضایی از صنعتگران ازجمله اقدامات خوبی بود که در دولت جدید در اصفهان پیگیری شده است.

سهلآبادی در بخش پایانی سخنان خود گفت: بخش خصوصی در خدمت دولت است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی: فولاد مبارکه چشم وچراغ کشور است. مهندس فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این همایش با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه بزرگترین واحد صنعتی کشور و منطقه خاورمیانه است، گفت: فولاد مبارکه بهعنوان مولود انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرد و اکنون نیز به جایگاهی رسیده است که روزبه روز مراحل توسعه خود را یکی پس از دیگری در حال طی کردن است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه های توسعه ای فولاد مبارکه امروز باعث تکمیل هرچه بیشتر زنجیرۀ صنعت فولاد کشور شده است، افزود: تأثیر فولاد مبارکه در معادن، تولید فولاد خام، تولید ورقهای ویژه در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی و بهطور خلاصه در صنایع بالا و پائین دست به گونه ای است که این شرکت به چشم و چراغ کشور مبدل شده است؛ بنابراین باید کمک کنیم که این شرکت هرروز توانمندتر از قبل به کار و فعالیت خود ادامه دهد.

فولادگر ادامه داد: مسائل پیرامون صنایع باید در جایگاه خود موردبررسی قرار گیرند، مسلما برای سازمانها و کارخانه هایی نظیر فولاد مبارکه نباید حاشیه سازی کرد. بهیقین اگر به چنین صنعتی لطمه وارد شود، نهتنها چندین هزار شغل مورد تهدید قرار میگیرد بلکه چندصد واحدی که بهطور مستقیم و غیرمستقیم به فولاد مبارکه وابسته شدهاند، زیان وارد میشود؛ بنابراین باید حتما مسائل را به گونه ای مدیریت کنیم که نه تنها فولاد مبارکه دچار مشکل نشود، بلکه بستری فراهم کنیم که این شرکت بتواند هرروز موفقتر از قبل به اقتصاد کشور خدمت و کمک کند.

وی ادامه داد: بخشی از مسائل صنعت و تولید در کشور به مسائل اقتصادی کشور گرهخورده و تأثیر تصمیماتی که در این حوزه گرفته میشود آنقدر وسیع است که بهسرعت خودش را به پایینترین مراحل تولید هم میرساند؛ بنابراین باید دقت و مراقبتهای لازم در این خصوص صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث رکود در رابطه با مسائل تولیدی و صنعت کشور نباید دیدگاههای سیاسی حاکم شود چون ما همه در یک کشتی نشسته ایم و باید تمام تلاشمان را بکنیم که به مقصد و ساحل برسیم و از موانع عبور کنیم و چیزی نباید مانع ما شود. اگر تحریمی علیه نظام تشدید شود برای همه مضر است. ما فعلا راهی جز اقتصاد مقاومتی نداریم. رشد اقتصادی کشور میگوید سهم عمدۀ نرخ رشد در فروش نفت است، نزدیک ۹ واحد مربوط به نفت و نزدیک ۲ واحد مربوط به بخشهای دیگر اقتصاد، در این ۲ واحد باید ببینیم سهم صنعت چقدر بوده و برای پیشرفت آن تلاش کنیم.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه: اگر به دنبال اقتصاد جایگزین نفت هستیم باید توجه ویژهای به معدن و صنایع معدنی داشته باشیم

به گزارش خبرنگار فولاد در ادامه این مراسم، دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه ضمن تبریک روز صنعت و معدن با تأکید بر اینکه خالقین اقتصاد مقاومتی و پرچمداران تولید و اشتغال قشر صنعتی هستند که میتوانند اولین جایگزین نفت باشند، گفت: اگر به دنبال اقتصاد جایگزین نفت هستیم باید توجه ویژهای به معدن و صنایع معدنی داشته باشیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: یکی از شاخصه های کمی برای تشخیص توسعه یافتگی جوامع، اندازه گیری مصرف فولاد آنان است. برای تولید یک میلیون تن فولاد، اکتشاف در معدن، استخراج و فرآوری انجام میشود و در ادامۀ این زنجیره، مواد استخراج شده تبدیل به فولاد شده و در همۀ صنایع ازجمله خودروسازی، ساختمانسازی، لوازمخانگی، صنایع مواد غذایی و... مورد استفاده قرار میگیرد.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به مزیتهای تولید فولاد در کشور گفت: مادۀ اولیه و انرژی، برق و گاز در کشور ما فراهم است و خوشبختانه نیروی جوان و متخصص نیز در این زمینه وجود دارد.

دکتر سبحانی با اشاره به اینکه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور پیش بینی شده است افزود: اگر فولاد مبارکه در دو سال گذشته که سخت ترین شرایط فولاد در دنیا بود و به صورت تقریبی تولیدکنندگان بزرگ با چالش جدی مواجه شدند، توانست از این پیچ عبور کند به آن خاطر بود که کل فرآیند تولید فولاد را در مجموعه خود داشت و پراکندگی در مراحل وجود نداشت. بنابراین برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید به این نکته توجه شود که واحدهای پراکنده کاربردی نیستند و دیر یا زود از گردونه تولید خارج می شوند؛ بنابراین ظرفیتهای بزرگ لازم است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه در انتخاب فناوری باید پاسخ گوی بازار جهانی و محصول مطلوب داشته باشیم خاطرنشان کرد: این نکات باید موردتوجه قرار گیرد، خواه ناخواه باید با اقتصاد دنیا رقابت کنیم و به یقین میتوانیم، چون همانگونه که اشاره شد، همه چیز در کشور مهیاست.

وی با اشاره به مزیتهای کسب بازارهای صادراتی در همه بخشهای صنعتی کشور اظهار کرد: اگرچه فولاد مبارکه به دلیل تأمین حداکثری بازار داخل در سال ۹۵ صادرات خود را نسبت به سال ۹۴ کاهش داد، اما این مهم است که نیمی از صادرات فولاد مبارکه به دلیل کیفیت بالای محصولات شرکت به اتحادیه اروپا که خود بزرگترین تولیدکننده فولاد است، انجام شده است.

وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: اگر اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال میخواهیم، بهیقین این ظرفیت و توانایی در معدن و صنایع معدنی هست.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان: دست تمـــام تولیـــد کنندگان و صنعت گران را می بوسیم بنابراین گزارش در ادامه این مراسم مهندس محمدرضا برکتین رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز ضمن قدردانی از تمامی صنعتگران کشور گفت: متأسفانه چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب از طریق فروش نفت و دریافت دلارهای نفتی اقتصاد کشور شکل گرفت و آن انرژیای که اقتصاد ما را روی پا نگهداشته یک اقتصاد تزریقی بوده و این بدین معنا نیست که فعالان اقتصادی تلاش نکردهاند و یا چیزی کم گذاشتهاند.

وی در خصوص اهمیت توسعه معدن و صنایع معدنی و توجه روزافزون به تولید افزود:ما امروز در شرایطی هستیم که دیگر سالی ۱۴۰ میلیارد دلار درآمد نفتی نداریم و این رقم حدودا به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار کاهشیافته است؛ درنتیجه اقتصادی که تمام انرژیاش از دلار تأمین میشد بهیکباره با کاهش درآمد ۳ تا ۴ برابر مواجه شده است؛ بنابراین اگر بنیۀ اقتصادی خودمان را از طریق سیاستگذاریهای صحیح نتوانیم تقویت کنیم به بن بست می خوریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان: فولاد مبارکه با ایجاد واحدهای بالا و پائیندستی نقش ارزندهای در تولید، رونق اقتصادی و اشتغالزایی کشور دارد. در بخش دیگری از این مراسم مهندس اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: فولاد مبارکه یکی از موفقترین واحدهای صنعتی و تولیدی کشور است و این شرکت با حجم بالایی از سرمایه در بخش فولاد کشور و بهمنظور توسعه روزافزون این صنعت، پا را فراتر از جغرافیای استان گذاشته است و بهگونهای وارد عمل شده که با ایجاد واحدهای بالا و پائیندستی نقش ارزندهای در تولید، رونق اقتصادی و اشتغالزایی کشور دارد.

وی ادامه داد: ازآنجاییکه این شرکت را میتوان با قاطعیت، موفقترین شرکت کشور بنامیم، بنابراین میطلبد که با حمایتهای تعرفه ای و تسهیل در امر صادرات، شرایطی فراهم کنیم تا این گروه فولادسازی کشور همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

احمدیه افزود: در استان اصفهان که صنعتی ترین استانهای کشور است، در بخش صنعت بیش از ۹۲۰۰ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۱۳ هزار میلیارد ریال و با اشتغالی حدود ۲۶۰ هزار نفر در حال فعالیت و کار است و در رابطه با طرحهایی که دارای جواز تأسیس میباشند ۶۱۹۰ طرح در حال انجام داریم که پیشبینیای که در رابطه با سرمایه شده حدود ۳۰۵ هزار میلیارد ریال است و اشتغال ۱۹۲ هزار نفر را در پی خواهد داشت.

در تلاش هستیم علیرغم اینکه بیشترین طرحهای در حال انجام را در کشور داریم بتوانیم باهمت همه مدیران و صاحبان صنایع و با حمایتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند داشت این طرحها را به سرانجام برسانیم.

وی بابیان اینکه در بخش معدن، حدود ۷۹۲ واحد معدنی وجود دارد که ظرفیت استخراج آنها حدود ۴۷ میلیون تن بوده و برای بالغبر ۹ هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است، افزود: در رابطه با بخش تجارت و بازرگانی ۲۴ اتاق اصناف در استان وجود دارد که ۶۰۱ اتحادیه صنفی دارند و نهایتا چیزی حدود ۱۶۰ هزار واحد صنفی را راهبری میکنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان ازنظر تعداد و میزان سرمایه و اشتغال در واحدهای فعال صنعتی به ترتیب رتبه های دوم، اول و دوم کشور را دارد و حدود ۱۱ درصد سهم کشور را در دست فعالیت دارد. احمدیه خاطرنشان کرد: استان اصفهان ازنظر تعداد معادن سنگهای تزئینی و آهک و همچنین ازنظر فعالیتهای ساختمانی و تولیدی همرتبه اول کشور را دارد.

گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی نمونه کشور، قدردانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز