خبرگزاری کار ایران

در آستانه روز صنعت و معدن اعلام شد:

رویش جوانه های امید در تولید و اشتغال/۹۰ هزار شغل دستاورد بهره برداری های صنعتی

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۹۷۵

بیست و یکمین مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن امسال در شرایطی برگزار می شود که شاخص های صنعتی روند رو به رشد خود را ادامه داده و حال و هوای صنعت،معدن و تجارت کشور هر روز بهتر می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا،پس از گذشت نزدیک به ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت،معدن و تجارت کشور روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرده و این روزها بسیاری از تلاطم ها و مشکلات این حوزه ها به مدد همت دولتمردان ایران اسلامی و متولیان بخش دولتی و خصوصی صنعت،معدن و تجارت رو به پایان است.

هرچند گزارش های آماری متعددی در آستانه انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری از وضعیت صنعت،معدن و تجارت به عنوان یکی ازمهمترین بخش های  اقتصاد کشور منتشر شد اما مرور دوباره عملکرد دولت یازدهم در آستانه مراسم روز ملی صنعت و معدن این حقیقت را بار دیگر تبیین می کند که دولت تدبیر و امید اقتصاد و بخش خصوصی فعال در این حوزه را از لبه پرتگاهی که می رفت صنعت و معدن این مرز و بوم را نابود کند نجات داده است.
سال ۹۵ برای صنعت،معدن و تجارت کشور با وجود همه کم و کاستی ها سال خوبی بود.سالی که توانست نور امید را در قلب تولیدکنندگان زنده کرده و افق های تازه ای پیش روی آنان بگشاید.
رشد ۱۱.۵ درصدی پروانه های بهره برداری ایجادی و توسعه ای در سال ۹۵ نسبت به سال قبل نشان می دهد میزان سرمایه گذاری در کشور در حوزه صنعت و معدن افزایش داشته و در حقیقت سرمایه گذاران شرایط کشور را برای ورود به حوزه تولید و اشتغال مناسب ارزیابی کرده اند.آمارها نشان می دهد در سال ۹۵ حدود ۲۹۵ هزار میلیارد ریال در بخش پروانه های بهره برداری در کشور سرمایه گذاری شده که در مقایسه با سال ۹۴ بیش از ۶۳ درصد بیشتر شده است.
این افزایش سرمایه گذاری ارمغانی مهم چون افزایش اشتغال برای کشور به همراه داشته و نزدیک به ۹۰ هزار نفر در صنعت کشور مشغول به کار شدند که افزایش حدود ۱۵ درصدی نسبت به اشتغال سال قبل در حوزه پروانه های بهره برداری داشته است.
همچنین نگاهی منصفانه به بخش معدن نشان می دهد این حوزه ارزشمند کشور هم با تعهد و پشتکار معدنکاران ایرانی با وجود همه دشواریها شرایط خوبی را سپری کرده است.افزایش حدود ۸ درصدی صدور پروانه بهره برداری معادن و راه اندازی ۸۵۴ معدن جدید در کشور نشان می دهد با وجود اینکه شغل معدن سخت ترین شغل جهان شناخته می شود اما هنوز هم ایرانیان توانمندی هستند که از ظرفیت های خوب و مهم کشور به نفع اقتصاد و مردم استفاده می کنند.
بررسی های کارشناسی دفترآمار و فراوری داده های وزارت صنعت،معدن و تجارت نشان می دهد در سال ۹۵ با وجود آنکه هزینه راه اندازی یک کارخانه در کشور حدود ۴۷ درصد افزایش یافته و از ۳.۵ میلیارد تومان به حدود ۵ میلیارد تومان رسیده اما تلاش سرمایه گذاران برای ایجاد و توسعه کارخانه ها کاهش نیافته و هر روز فعالیت یک یا چند کارخانه جدید در کشور کلید خورده است.
از سوی دیگر بررسی طرح های صنعتی در دست اجرا در کشور نشان می دهد در سال گذشته بیش از ۶۱هزار طرح صنعتی در کشور در حال ساخت است که اگر سرمایه گذاری ۶۸۰۰میلیارد ریالی پیش شده برای این طرح ها محقق شده و راه اندازی شوند به تدریج بیش از یک میلیون و ۹۰۰هزار شغل جدید در کشور در سال های آینده ایجاد خواهد شد.به همین منظور وزارت صنعت،معدن و تجارت در تلاش است تا طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد را به بهره برداری برساند تا بخشی از این هدف بزرگ در سال جاری محقق شود.
فاصله میان روز ملی صنعت و معدن سال قبل تا امسال در بخش سرمایه گذاری خارجی هم برای کشورمان مملو از خبرهای امید بخش بوده است.پس از برجام و باز شدن درهای تجرات جهانی به روی ایران که دستاورد بزرگ دولت دکتر روحانی در حل بحران اقتصادی سال های قبل است کشورهای متعددی با ایران وارد معامله شدند و چرخ های اقتصادی کشور با شتاب بیشتری در مقایسه با سال های گذشته در حال حرکت است.
این روزها و در آستانه بیست و یکمین مراسم روز صنعت و معدن کارخانه داران و سرمایه گذاران متعددی از کشورهای آلمان،عراق،ترکیه،افغانستان،مالزی،هلند،اوکراین،آذربایجان،چین،فرانسه،امارات،ایتالیا،کانادا،کویت،اتریش،انگلیس،اسپانیا،گرجستان،فنلاند،روسیه،پاکستان و هندوستان در کشورمان مجوز راه اندازی کارخانه های صنعتی ،معدنی و تجاری دریافت کرده اند و قرار است با رقمی بیش از ۵ میلیارد دلار که در سال ۹۵ در هیات سرمایه گذاری وزارت صنعت،معدن و تجارت مصوب شده این کارخانه ها در کشور راه اندازی شوند که خود نقش موثری در رونق تولید کشور و افزایش اشتغال خواهد داشت.
حال تولید بد نیست
فعالان صنعتی و معدنی و مدیران وزارت صنعت،معدن و تجارت در حالی شنبه ۱۷ تیر روز ملی حوزه کاری خود را گرامی می دارند که حال و روز تولید در یک سالی که گذشت چندان بد نبوده است.تولید کشور پس از بحران های بزرگی که در دولت محمود احمدی نژاد طی کرد روند رو به رشد خود را آغاز کرد و سال گذشته غیر از چند کالا در حوزه صنعت ساختمان سایر محصولات شاهد رشد تولید بوده و هستند.
نگاهی به آمار منتشر شده از تولید سال ۹۵ و مقایسه آن با سال ۹۴ شان می دهد خودرو و ماشین آلات مختلف کشاورزی و صنعتی در صدر فهرست کالاهایی هستند که با افزایش تولید همراه بوده اند .این کالاها از خودروی سواری گرفته تا کمباین و تراکتور و خودروهای سنگین از ۲۳تا ۸۱.۵ درصد افزایش تولید داشته اند.
لوازم خانگی هم وضعیت مطلوبی را در سال ۹۵ سپری کرده اند و انواع محصولات مورد استفاده خانواده های ایرانی در کشور رشد تولیدی از ۷ درصد برای انواع تلویزیون تا ۷۵ درصد برای انواع ماشین لباسشویی داشته اند.رقمی که نشان می دهد برخلاف ادعای برخی که از رکود و بی رمقی بازار در سال گذشته دم می زنند تولید کشور در یکسال اخیر حال و روز خوب و مطلوبی داشته است.
در بخش معدن هم با وجود اینکه میزان رشد تولید چندان چشمگیر نبوده اما می توان گفت غیر از چند محصول معدنی که آن هم با صنعت ساختمان در ارتباط بوده سایر محصولات معدنی از یک تا ۹ درصد رشد تولید را در کارنامه خود ثبت کرده اند.کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز در سالی که گذشت از یک  تا ۵۶ درصد رشد تولید داشتند تا کارنامه دولت یازدهم در سال ۹۵ درخشان تر از سال های گذشته ثبت شود.
تجارت در روز صنعت
هر چند گرامیداشت فعالیت های حوزه تجارت در روزی با عنوان روز ملی صادرات انجام می شود اما بد نیست که در روز ملی صنعت و معدن حوزه تجارت نیز مورد بررسی قرار گیرد.تجارت کشور که برخی مدعی اند در کشور چندان به آن توجهی نمی شود این روزها شرایط متعادلی دارد.نگاهی به آمارهای منتشر شده دولتی نشان می دهد واردات کشور در سال ۹۵ با وجود افزایش ۵ درصدی از نظر ارزش که آن هم به دلیل افزایش قیمت کالاها بوده از نظر وزنی ۴ درصد کاهش یافته و در مقابل صادرات سال ۹۵ شاهد افزایش حدود ۳۹ درصدی  از نظر وزنی و ۳.۵۴ درصدی از نظر ارزشی بوده است.
در این بین وزن تجارت کشور در حوزه صادرات و در گروه صنعت ۲۶.۵ درصد ، در بخش معدن ۵۸.۴ درصد افزایش یافته است که نشان می دهد حوزه تجارت ایران اسلامی برای مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت بیش از پیش اهمیت داشته و در سال های گذشته هر روز برگ زرینی بر کارنامه تجاری کشور افزوده شده است.ارزش تجارت کشور در بخش صادرات نیز حکایت از رشد دارد.ارزش صادارت گروه صنعت ۵.۴ درصد و گروه معدن حدود ۵۰ درصد بیشتر شده که حکایت از افزایش درآمدهای صادراتی ایران در این بخش هاست.
در نهایت باید گفت مراسم روز ملی صنعت و معدن ۱۷ تیرماه برگزار می شود و قرار است از فعالاننمونه صنعتی و معدنی تجلیل شود.هیچ کس نمیتواند کاستی ها،کمبودها،مشکلات و چالش های حوزه صنعت،معدن و تجارت را در یکسال گذشته منکر شود.مشکلاتی که گاه تولیدکنندگان بخش خصوصی را با گرفتاری های ریز و درشت فراوانی مواجه کرد اما باید پذیرفت که همین تولیدکنندگان با وجود همه مشکلات و سختی ها با عشقی ماندگار و تلاشی وصف ناپذیر چرخ صنعت کشور را به گردش درآورده انذ و دستاورد تلاش آنها افزایش تولید و اشتغال در کشور بوده و توانسته اند درخت اقتصاد مقاومتی کشور را بارور تر و تنومند تر کند.
شاتا باردیگر روز ملی صنعت و معدن را به همه فعالان تلاشگر صنعت،معدن و تجارت کشور تبریک گفته و امیدوار است تا مراسم بیست و سوم در سال ۹۷ صنعت و معدن کشور روزهایی بس روشن تر و امیدوارانه تر را تجربه کند.
 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز