خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صادرات یک انتخاب نیست؛ بلکه یک الزام است

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: امروز صادرات برای ما یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است الزامی که بتوانیم جایگاه کشور را در دنیا ارتقا بدهیم الزام برای اشتغال‌ جوانان، الزام برای رونق اقتصادی، رونقی که برای 5 سال دیگر آن نرخ رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر صنعت معدن و تجارت در همایش روز ملی صادرات ضمن تبریک به مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و هیات دولت به مناسبت لغو رسمی کلیه تحریم‌ها گفت: امروز برای اقتصاد کشور یک تولدی دوباره است.

نعمت‌زاده افزود: امروز صادرات برای ما یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است الزامی که بتوانیم جایگاه کشور را در دنیا ارتقا بدهیم الزام برای اشتغال‌ جوانان، الزام برای رونق اقتصادی، رونقی که برای 5 سال دیگر آن نرخ رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در سال 93 ما شاهد رشد 20 درصدی صادرات غیر نفتی بودیم که این رقم مرهون تلاش شما صادر کنندگان است که با وجود شرایط تحریم‌های بین‌المللی باز توانستید این چراغ را روشن نگه دارید.

وزیر صنعت معدن و تجارت به آمار شش ماهه صادرات امسال اشاره کرد و گفت:  متاسفانه در شش ماه اول سال جاری صادرات غیر نفتی ما کاهش داشته است که این کاهش علل مختلفی داشته است که یکی از آن بلاتکلیفی در برجام بوده است به طوری که فعالان اقتصادی ما نمی‌توانستند آینده بازار را حدس بزنند علت دیگر کاهش قیمت نفت بود.

وی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: خوشخبتانه مقام معظم رهبری راه روشنی برای آینده اقتصادی کشور تدوین کرده‌اند که  آن همان اقتصاد مقاومتی است خصوصا در بند دهم این سیاست که صادرات مورد تاکید قرار گرفته است.

نعمت‌زاده با اشاره به قانون رفع موانع تولید گفت:  خوشبختانه این قانون در اردیبهشتماه امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و قانون الحاق نیز که در سال گذشته به تصویب رسیده است دارای برخی مشوق‌ها در زمینه صادرات است از جمله تخفیف 50 درصدی مالیات برای مشارکت کنندگان با سرمایه‌گذاران خارجی،‌استرداد مالیات بر ارزش افزوده حداکثر ظرف یکماه، تسهیل ورود مواد اولیه و قطعات برای کالاهای تولیدی صادراتی و اعمال نرخ ترجیحی کالاهای صادراتی از برخی از مشوق‌ها در این قوانین است.

وی در ادامه افزود: اکنون که معاون اول رئیس جمهور در این جلسه حضور دارند برخی الزامات برای جهش رشد صادراتی را بیان می‌کنم 1ـ اگر ما می‌خواهیم رشد جهشی داشته باشیم باید در تمامی بخشهای اقتصادی سیاست‌های منسجم اعمال کنیم که موازی کاری نشود2ـ تامین منابع مالی برای سرمایه‌در گردش از طرف بانک‌های داخلی و به زودی فاینانس از طریق بانک‌های خارجی3ـ حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی 4ـ ایجاد و حمایت از شرکت‌های بزرگ مقیاس برای امر صادرات 5ـ استفاده از دانش و مدیریت صادراتی برای بالا بردن میزان صادرات و استفاده از مدرسان بین‌المللی و کارشناسان خارجی 6ـ به روز کردن سیستم‌های بانکی کشور با سایر بانک‌های جهانی 7ـ استفاده از تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی الکترونیکی 8ـ کمک مالی برای تبلیغات در کشورهای خارجی.

نعمت زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت و شخص آقای جهانگیری برای پیشبرد سیاست‌های اقتصادی جدید که بر اصل صادرات استوار است به این وزارتخانه و فعالین اقتصادی کمک کنند.

کد خبر : ۳۱۵۰۷۴