خبرگزاری کار ایران

پیش بینی کاشت 550 هکتار جو برای سال آینده

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۵۶۶

مدیر پروژه ایکاردا در کردستان گفت: طبق پیش بینی های انجام شده، محصول جو۵۰۰ هکتار در منطقه سرد و ۵۰ هکتار در منطقه سرد معتدل کردستان در زمین های زراعی نمایشی کشت خواهد شد.

به گزارش ایلنا از سنندج، ابراهیم روحی مدیر پروژه ایکاردا در کردستان، در جلسه کمیته مشورتی، اجرایی پروژه ایکاردا با تاکید بر اینکه کشاورزان باید به ادوات کشاورزی تجهیز باشند اظهار کرد: برای کاشت مستقیم بذر نیازمند بذرکار زیرو تین هستیم  که پیشنهاد می شود سازمان جهاد کشاورزی با پرداخت یارانه  شرایط مناسب برای خرید  بزرکار مخصوص کشت مستقیم مهیا کند.

روحی افزود: کشت ارقام مختلف در پروژه ایکاردا این امکان را فراهم می کند که در نهایت ارقامی در اراضی دیم کشت شود که با تنوع آب و هوا سازگاری بوده و بالاترین بازده اقتصادی را  برای کشاورز داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با کشت ارقام مختلف گندم، جو و نخود در پلات فرم حسین آباد ۱۷ رقم تست شده است که با تأیید ۱۱ رقم نخود به دنبال ترویج ارقام مناسب در بین کشاورزان استان هستیم.  

وی گفت: رقم نخود سارال در شرایط خوبی پاسخگو بوده است و زود رسی آن مثال زدنی است ودر تست های انجام شده این رقم می تواند در شرایط فعلی آب و هوایی استان بسیار مناسب باشد.

مدیر پروژه ایکاردا در کردستان ادامه داد: در بحث گندم در منطقه معتدل سرد ( کامیاران) در راستای مقایسه ارقام،  ۱۶ رقم کشت شد که در سالجاری رقم صدرا عملکرد مناسبی داشته و می شود در هردو منطقه سرد و معتدل سرد کشت کرد .

روحی اظهار داشت: تناوب گندم و نخود با خاک ورزی حفاظتی می تواند هم به لحاظ اقتصادی برای کشاورز مقرون به صرفه باشد و هم برای حاصل خیزی خاک مفید واقع شود.

وی افزود؛ بر اساس برنامه های پیش بینی شده، سال آینده برای کشت گندم در منطقه سرد ۱۳ هزارو ۵۰۰ هکتار و در منطقه سرد معتدل ۱۶۰۰ هکتار، محصول جو۵۰۰ هکتار در منطقه سرد و ۵۰ هکتار در منطقه سرد معتدل و محصول نخود ۱۵۰۰ هکتار در منطقه سرد و ۶۰۰ هکتار در منطقه معتدل سرد کاشت می شود.

روحی خاطرنشان کرد: در سال زراعی آینده در مجموع سه محصول گندم، نخود و جو در ۱۷ هزارو ۷۵۰ هکتار از مزارع نمایشی در قالب پروژه ایکاردا کاشت می شود، که برای کشت این محصولات حدود ۲۸۵۴ تن بذر لازم است.

وی با تاکید بر بازدیدکشاورزان از مزارع نمایشی پروژه ایکاردا گفت: کشاورزان با بازدید از مزارع نمایشی ایکاردا و آشنایی با ارقام و مراحل مورد نظر کاشت، داشت و برداشت پروژه ایکاردا به همکاری با پروژه ایکاردا ترغیب می شوند.

به گفته این مسئول تهیه بذر گواهی شده، کشت مستقیم نخود در بقایای محصول گندم سال قبل، حمایت از بکارگیری بذرکار هی مخصوص کشت مستقیم در مزارع، موارد مورد اهمیت و اهداف پروژه ایکاردا است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز