خبرگزاری کار ایران

ایران به جمع سازندگان موتورهای جریان مستقیم با توان بالا پیوست

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۷۰۱

رئیس خرید قطعات یدکی تولید داخل و قطعات گردشی فولاد مبارکه گفت: با کامل شدن کار طراحی و ساخت موتور اصلی قفسه های نورد نهایی واحد نورد گرم فولاد مبارکه، کشور ایران عملاً به جمع سازندگان جهانی موتورهای جریان مستقیم با توان بالا پیوست.

به گزارش ایلنا، احمد ذوالفقار بیک با بیان این خبر اظهار کرد: این موفقیت با ساخت قسمت چرخان(آرمیچر) موتورهای قفسه های نهایی نورد گرم فولاد مبارکه در داخل کشور و با همکاری شرکتهای سازنده داخلی حاصل شد.

وی تأکید کرد: با ساخت این آرمیچر جریان مستقیم(DC) که توانی معادل ۳.۶ مگاوات دارد، بیش از ۶۰ میلیارد ریال برای فولاد مبارکه صرفه جویی حاصل شد و از این پس برای هر بار ساخت این تجهیز از خروج مبالغ قابل ملاحظهای ارز از کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد. رئیس خرید قطعات یدکی تولید داخل و قطعات گردشی فولاد مبارکه افزود: با توجه به سیاست مدیریت عالی فولاد مبارکه مبنی بر استفاده حداکثری از توانمندی سازندگان داخلی و مشکلاتی که برای تأمین این تجهیز از طریق سازنده اصلی خارجی به دلیل تحریم ها وجود داشت،واحد خرید قطعات یدکی تولید داخل کشور و دفتر فنی تعمیرات نورد گرم تصمیم به ساخت آرمیچر موتور ۳۶۸۰ کیلوواتی نورد گرم گرفته شد؛بدین منظور ابتدا سازندگان توانمند در این زمینه شناسایی و کار ساخت داخل تجهیز مذکور با همکاری شرکت یاد شده و کارشناسان فولاد مبارکه آغاز شد.

وی یادآوری کرد: به دلیل اینکه این تجهیز قبلاً از شرکتهای آنسالدو و ایراسکو تأمین می شد، نقشه ها و مدارک کافی برای ساخت وجود نداشت، بنابراین از شرکت برنده درخواست شد، با مراجعه به فولاد مبارکه و شرکت در جلسات کارشناسی و مهندسی معکوس از روی آرمیچر قبلی،اطلاعات لازم جهت ساخت را استخراج کند و در نهایت طی مدت ۳ سال تجهیز فوق ساخته و تحویل فولاد مبارکه شد.

ذوالفقار بیک تصریح کرد: با ساخت این آرمیچر عملاً موتور عظیمالجثه ۳۶۸۰ کیلوواتی نورد گرم به صورت تقریباً صد در صد ساخت داخل شد، چرا که قبلاً نیم ثابت کنندههای (استاتور)این موتور نیز توسط شرکت توربوژنراتور ساخته شده بود و مدت دو سال است که در خط تولید قرار دارد.

بهمن میرزا خانی، رئیس برنامه ریزی و کنترل نگهداری نورد گرم نیز در این خصوص گفت: نورد نهایی نورد گرم شامل هفت قفسه است که قفسه اول دارای دو موتور جریان مستقیم(DC) ۳۶۸۰ کیلو واتی میباشد که با یکدیگر به صورت سری کوپل شدهاند و موتور قفسه هفتم نیز از یک موتور جریان مستقیم ۶۰۰۰ کیلو واتی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: قفسههای نورد نهایی نورد گرم وظیفه تبدیل شمش نورد شده حاصل از قفسههای نورد خشن(رافینگ) به ورق با ضخامت پایینتر را به عهده دارند.

رئیس برنامه ریزی و کنترل نگهداری نورد گرم فولاد مبارکه بیان کرد: بار ورودی به این قفسهها که از قفسه R۳ نورد خشن خارج میشوند، پس از نورد، بسته به نوع سفارش، به ضخامتی بین ۱.۵الی ۱۶ میلیمتر تبدیل می شوند. وی افزود: آرمیچر ساخته شده مربوط به ۶ قفسه اول بوده و موتور این آرمیچرها دارای توان ۳۶۸۰ کیلو وات و جریان ۵۵۸۰ آمپر و ولتاژ۷۰۰ولت می باشد.

مهران بهرامی، کارشناس فرآیند نگهداری و تعمیرات نورد گرم نیز در ادامه به مشخصات این آرمیچر اشاره نمود و گفت: آرمیچر مذکور از لحاظ فیزیکی دارای طول شافت ۴ متر و قطر ۲.۵ متر و وزنی حدود ۲۸ تن می باشد.

وی افزود: در طی فرآیند ساخت،کارشناسان بهره بردار ناحیه و دفتر فنی تعمیرات ناحیه و همچنین تعمیرگاه مرکزی (کارگاه برق) طی بازدید از مراحل ساخت،مشکلات پیش آمده را با همکاری شرکت سازنده برطرف نمودند.

احمد ذوالفقار بیک، رئیس خرید قطعات یدکی تولید داخل کشور و قطعات گردشی در پایان از حمایت معاونت و مدیریت خرید قطعات یدکی، مدیریت واحد نورد گرم، دفتر فنی تعمیرات ناحیه و همچنین تعمیرگاه مرکزی (کارگاه برق) و شرکت سازنده که در اجرای این پروژه همکاری نمودند، تشکر نمود و اظهار امیدواری کرد: با حمایتهای مدیران نواحی از واحد خرید و همکاری کارشناسان نواحی تولیدی با بخشهای خرید قطعات یدکی ساخت داخل و بومی سازی بتوانیم هرچه بیشتر به خودکفایی کامل در قطعات یدکی مورد نیاز خطوط تولیدی نزدیک شویم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز