مدیر توسعه نورد سرد فولاد مبارکه:
کاهش هزینهها و تسریع روند تولید و بهبود کمّی و کیفی با اجرای پروژههای توسعه در نورد سرد

در یکی دیگر از سلسلهبرنامههای رادیو فولاد، محسن اختری زواره، مدیر توسعه نورد سرد فولاد مبارکه، با حضور در استودیو شیشهای، برخی دستاوردهای واحد توسعه نورد سرد را تشریح کرد. متن حاضر ماحصل گفتوگوی مجری این برنامه با وی است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، یکی از اقدامات مدیریت توسعه نورد سرد بهینهسازی خط گالوانیزه بود که حدود 20 سال بعد از بهرهبرداری خط تعریف شد. در مورد اهداف و دستاوردهای این پروژه توضیح دهید.
یکی از اهداف این پروژه بهروزرسانی تکنولوژی مخصوصاً در قسمت برق و اتوماسیون خط و پایدارسازی خط تولید بود، زیرا برخی از تجهیزات برقی و الکترونیکی بعد از زمانی حدود 10 سال، پشتیبانی مطمئنی ندارند و باید بهروز شوند. از نظر تجهیزات مکانیکی هم نیاز بود در فرایند شستوشوی خط تغییری ایجاد شود تا امکان شستوشوی الکترونیکی نیز علاوه بر شستوشوی فیزیکی و شیمیایی ایجاد شود که یک تغییر و ارتقای تکنولوژی بود. با توجه به تغییرات تکنولوژیِ صورتگرفته، فرایند اعمال پوشش فلز روی نیز باید با کیفیت و یکنواختی و با مقدار جرم پوشش کمتری انجام میگرفت که در آن بخش هم تغییر و تحولاتی به وجود آمد و ماحصل این فرایندها پایدارسازی تولید، کاهش هزینه، افزایش کیفیت است. که خوشبختانه بعد از دو سال، شرایطی ایجاد شده که برای سالهای آینده بتواند نیاز مشتریان را پوشش دهد.
درخصوص نوسازی خط تاندم پنجقفسهای چه اقداماتی انجام شده و این بهروزرسانیها چه تأثیری بر کیفیت و کمیت محصولات نورد سرد خواهد داشت؟
با نوسازی این خط، رکورد فوقالعاده و باورنکردنی 140 هزار تن در 29 روز از اردیبهشتماه ثبت شد. در شرایطی که فقط 4 ماه از آخرین مرحله تعمیرات برنامهریزیشده این خط گذشته بود، همکاران خط تولید در این خط موفق شدند این رکورد را به ثبت برسانند. در این پروژه بخش برق و اتوماسیون به بهروزرسانی نیاز داشت و از نظر تجهیزاتی هم فرایند اعمال نیرو که بهصورت مکانیکی بود باید به هیدرولیکی تغییر میکرد. این اتفاق 4 مرحله توقف در سال 1402 و 1403 داشت و خوشبختانه در زمان مقرر توانستیم خط را راهاندازی کنیم. امیدواریم این وضعیت ادامه پیدا کند و شاهد رکورد سالانه افزایش تولید در ناحیه نورد سرد و واحد تاندممیل باشیم.
برای اجرای پروژهها چه تعاملاتی میان شما و واحدهای بهرهبردار وجود دارد؟
برای اجرای پروژهها و بهبود به دو بال توسعه و بهرهبرداری نیاز است. اگر این دو بال با هم هماهنگ و دقیق عمل کنند، میتوانیم به سمت تعالی پرواز کنیم.
درباره پروژه PLTCM توضیح دهید.
این پروژه یکی از پروژههای مورد توجه مدیریت سازمان است و به دلیل محدودیتهای بینالمللی و انتقال تکنولوژی به طول انجامیده و باید بعد از نورد گرم شماره 2 به بهرهبرداری برسد. در حال حاضر پروژه نورد گرم شماره 2 یکی از اصلیترین دغدغههای فولاد مبارکه است. PLTCM باید در ادامه در یک زمان دقیق و درست به سرانجام برسد. نکته حائز اهمیت این است که انجام چنین پروژههای بدون حضور کارکنان مجرب و آموزشدیده مقدور نیست. در حال حاضر نسلی در فولاد مبارکه حضور دارند که تا 4 تا 5 سال آینده در همه ردهها بازنشسته میشوند. اینها کسانی هستند که یک بار توسعه را در فولاد مبارکه تمرین کردهاند و با این فرایند آشنا هستند و من امیدوارم نسل جدیدی که در کنار این نسل قرار میگیرند بتوانند انجام یک پروژه بزرگ را تمرین کنند و از مزیت این انتقال دانش بهمنظور ارتقای بیشتر بهره ببرند.
پروژه PLTCM چه مزیتهایی دارد؟
برخی از محصولات با مشخصات ابعادی عرض بیشتر و طول 2 متر و گریدهای ویژه فولادی برای خودروهای جدید در خطوط فعلی نورد سرد امکان تولید ندارند؛ بنابراین لازم است تکنولوژیهای جدیدی به کار گیریم. این پروژه اولین قدم است برای اینکه ما بتوانیم به حوزه تولید محصولات جدید با ارزشافزوده بالا وارد شویم.
درباره مزیتهای توسعه در نورد سرد توضیح دهید.
معیار تولید فولاد در همه دنیا تولید اسلب است. خطوط فولادی که امکان تولید محصولات با ارزشافزوده بالا را دارند باید سرمایهگذاری زیادی در خطوط نورد گرم و نورد سرد انجام دهند. این سرمایهگذاری از نظر کمی مزیتی ایجاد نمیکند، ولی از نظر کیفی با همان خط فولادسازی میتوان بهجای تولید اسلب تجاری، اسلب مربوط با ارزشافزوده بالاتر تولید کرد که این مزیت اصلی گروه فولاد مبارکه است.
خوشبختانه برای توسعههای جدید در فولاد مبارکه فرصت خوبی ایجاد شده است. این در حالی است که فرایند نورد مزیتهای خاص خود را دارد. ضمن اینکه محدودیت انرژی و آب و مسائل زیستمحیطی برای فرایندهای نورد سرد بهمراتب کمتر است. در حال حاضر توسعه در ناحیه نورد سرد مورد تأکید مدیریت ارشد فولاد مبارکه است؛ زیرا نیاز صنایع خودروسازی و لوازمخانگی کشور از طریق دولت و وزارتخانههای مرتبط به فولاد مبارکه ارجاع داده میشود. همچنین به نوسازی 24 خط تولید موجود در نورد سرد نیاز داریم که امیدواریم این امر نیز بهزودی وارد فاز اجرا شود.
درباره روند پیشرفت عملیات احداث خط رنگی شماره 2 توضیح دهید.
ان شالله با همکاری همه عزیزان در نیمه دوم سال آینده شاهد شروع بهرهبرداری از واحد رنگی خواهیم بود. خوشبختانه شرکت صاحب تکنولوژی تعهدات مهندسی خود را با شتاب بسیار زیادی به انجام رسانده است و کارهای مهندسی هم در روزهای آینده به سرانجام میرسد. کارهای ساختمانی پروژه شتاب گرفته و نصب اسکلت فلزی پروژه آغاز شده است. در مورد تأمین و تدارکات داخلی و تأمین و تدارکات خارجی که در تعهد پیمانکار داخلی است، شاهد فعالیتهای خوبی بودهایم. امیدواریم با تسهیلاتی که در تأمین منابع ارزی و فرایند ترخیص و آزادسازی گمرک ایجاد میشود، با چالش جدی مواجه نشده و نیمه دوم سال آینده شاهد جشن شروع بهرهبرداری این خط باشیم.
بهرهوری و کاهش هزینههای تولید در خطوط جدید طرحهای توسعهای به نسبت خطوط موجود چگونه است؟
در تکنولوژیهای قدیمی و فعلی نورد سرد حداقل در 5 مرحله کلاف باید از خطوط تولید عبور کند، وارد انبار شود و وارد خط بعدی گردد. اما با تکنولوژیهای جدید نورد سرد، 2 فرایند اصلی بیشتر وجود ندارد، یعنی کلاف ورودی از ناحیه نورد گرم وارد خط PLTCM شده و پس از اسیدشویی نورد میشود در مرحله بعد شستوشو و آنیلینگ و نورد نهایی انجام میشود و فقط خطوط نهایی بستهبندی باقی میماند. بنابراین بهجای 5 انبار میانی میتوانیم با 1 یا 2 انبار کلاف را خارج کنیم. این اقدامات در کاهش هزینهها، افزایش کیفیت و زمان تولید تأثیر دارد.
برای بهبود فرایندهای زیستمحیطی چه اقداماتی لحاظ شده است؟
بخشی از پروژه نوسازی خط گالوانیزه به واحد پسیویشن گالوانیزه که از تکنولوژی کروم صفر استفاده میکند، مربوط میشود. این خط تولید بعد از اجرای پروژه نوسازی شرایط قابلقبولی پیدا کرده است. همچنین برای بهبود فرایند در واحد قلعاندود نیز پروژه نصب ضخامتسنج بهزودی انجام میشود و با اجرای آن همکاران این خط تولید میتوانند کنترل بهتری بر نوسانات و میزان قلعی که روی ورق اعمال میکنند داشته باشند؛ ضمن اینکه مصارف قلع بهطور قابلتوجهی میتواند تحت کنترل قرار گیرد. بهطورکلی هر نوع صرفهجویی در مصارف ناحیه نورد سرد مستقیماً در هزینههای زیستمحیطی فرایند تولید اثرگذار است.