خبرگزاری کار ایران

با ابتکار فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی؛

تشکیل کارگروه همکاری دولت با تشکل مردم‌نهاد فدراسیون صنایع غذایی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۸۰۱

نخستین جلسه «کارگروه همکاری دولت با تشکل مردم‌نهاد فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی» با ابتکار عمل فدراسیون صنایع غذایی، برای بررسی مشکلات و رفع موانع تولیدکنندگان این صنعت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، پیرو انتخاب شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" برای سال 1403 از سوی مقام معظم رهبری، فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی در یک حرکت مبتکرانه، کارگروهی تخصصی برای بررسی و حل مشکلات فعالان صنعت غذا با حضور فدراسیون صنایع غذایی و متولیان بخش دولتی تشکیل و نخستین جلسه آن هجدهم فروردین برگزار شد.

در نخستین جلسه این کارگروه، علاوه بر اعضای هیات‌مدیره فدراسیون صنایع غذایی، نمایندگان عالیرتبه از وزارتخانه‎های صمت، جهادکشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور و... حضور داشتند و علی‌الاتفاق از تشکیل این کارگروه حمایت و خواهان برگزاری منظم جلسات آن شدند و بر این نکته تاکید داشتند که دستگاه‌های متولی با حضور در جلسات این کارگروه، در جهت رفع مشکلات تولید و تحقق شعار سال، مشارکت لازم را داشته باشند.

محسن نقاشی، دبیر فدارسیون صنایع غذایی و کشاورزی:

کارگروهی برای پیگیری تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم

دبیر فدارسیون صنایع غذایی و کشاورزی عنوان کرد: فدراسیون صنایع غذایی طی صحبت‌هایی که با فعالان و دست‌اندرکاران بخش داشت، تصمیم گرفت که به شعار سال که به‌‌درستی و هوشمندانه توسط مقام معظم رهبری تعیین شده است، عمل نماید.

محسن نقاشی گفت: سال‌های متوالی شاهد بودیم که تولید به عنوان آیتم اصلی اقتصاد کشور، مظلوم واقع شده است و لازم است توجه ویژه‌ای به رفع مشکلات آن صورت گیرد.

وی افزود: به هر وزارتخانه و اداره‌ای که مراجعه می‌کنیم و صحبت‌هایی مبنی بر اهمیت تولید می‌شود، معمولا نقش و اهمیت آن مورد قبول همه است اما متاسفانه در عمل این موضوع واقعیت پیدا نمی‌کند.

نقاشی گفت: امسال با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردمی، تلاش می‌کنیم که بتوانیم در نقش بازویی برای اجرای برنامه‌های دستگاه‌های متولی امر تولید و اقتصاد عمل کنیم.

وی شرح داد: طی جلساتی با اعضای هیات‌مدیره فدراسیون صنایع غذایی به این نتیجه رسیدیم که برای جبران برخی از کوتاهی‌هایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، کارگروهی متشکل از فدراسیون صنایع غذایی و بخش دولتی ایجاد شود که در این کارگروه موانع و مشکلات صنایع غذایی مورد بررسی و در جهت رفع آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

دبیر فدارسیون تشکل‌های صنایع غذایی اضافه کرد: حداقل کاری که برای حمایت از تولید می‌توان انجام داد، اجرای قانون بهبود کسب و کار به‌صورت درست است.

نقاشی گفت: بسیاری از ادارات و وزارتخانه‌ها بخشنامه‌هایی صادر می‌کنند که ما باید با صرف زمان و انرژی زیاد آقایان را قانع کنیم که این بخشنامه به سود تولید نیست و بخشنامه را ملغی کنند؛ در چنین شرایطی آیا بهتر نیست که قبل از اینکه انرژی تشکل‌های بخش خصوصی و برخی دستگاه‌های دولتی صرف این مانع‌زدایی‌ها و لغو بخشنامه‌ها و تصمیم‌های این‌چنینی شود، ادارات ملزم شوند که قبل از صدور این بخشنامه‌ها، با تشکل‌های مربوطه هماهنگی و مشورت لازم را داشته باشند؟! مطمئنا اگر نتایج موفقیت‌آمیزی داشته باشد، به اعتبار بیشتر آن وزارتخانه و دستگاه کمک خواهد کرد و نشان خواهد داد که کارش را به‌درستی انجام داده است.

وی شرح داد: امسال به این شعار احترام بگذاریم و تلاش کنیم تا بر خلاف سال‌های گذشته که تولیدکنندگان مظلوم واقع شدند، این شعار در عمل تجلی پیدا کند.

 نقاشی تاکید کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌ها با تولید ضدیت دارند و باعث ناامیدی تولیدکنندگان می‌شوند که این موضوع با خواسته‌های مقام معظم رهبری مطابقت ندارد.

دبیر فدارسیون صنایع غذایی و کشاورزی با تاکید بر اینکه باید تشکیل این کارگروه را به‌صورت جدی مد نظر داشته باشیم، گفت: لازم است جلسات کارگروه در بازه‌های زمانی مشخص و منظم برگزار و مشکلات تولید با حضور بخش خصوصی و دولتی پیگیری و در جهت رفع آن تلاش کنیم.

محسن کوشش‌تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور:

پیشنهاد تشکیل این کارگروه توسط بخش خصوصی را به فال نیک می‌گیریم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: پیشنهاد ایجاد این کارگروه از طرف بخش خصوصی، پسندیده و قابل تقدیر است و اینکه از طرف بخش خصوصی پیشنهاد تشکیل چنین کارگروهی ارائه شود، باعث قوت قلب خواهد بود؛ به هر حال بخش خصوصی برای رفع مشکل و ادای دین اعلام آمادگی می‌کند و پیش قدم شده است.

محسن کوشش‌تبار افزود: اگر جلسات این کارگروه ادامه پیدا کند ما نیز از آن استقبال خواهیم کرد تا در سال جدید، فضای مناسبی برای تولید فراهم شود؛ این کارگروه مصادیقی مانند: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی و... دارد.

وی افزود: طبق خواسته‌های مقام معظم رهبری باید برای رفع مشکلات تولید نوآوری و جسارت لازم را داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: نمایندگانی از سمت دستگاه‌های مختلف دولت برای پیگیری و رفع مشکلات تولید در این جلسه حضور دارند.

کوشش‌تبار شرح داد: ابتدا باید شعار سال تبیین و مشخص شود که چکار می‌خواهیم بکنیم؛ در مرحله بعد باید الگوی توسعه مشارکت‌های مردمی را بشناسیم و فضای مشارکتی مردمی فراهم شود و الگوهایی که جلوی تعاونی‌ها، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، مشخص شود؛ بعد سوم این است که چه قوانین و دستورالعمل‌هایی باید برای این موضوع مد نظر داشت.

محمدمهدی برادران، معاون صنایع وزیر صمت:

نیاز به کارگروه‌های تخصصی برای ارائه راهکارها

معاون صنایع وزیر صمت نیز در این جلسه گفت: مقام معظم رهبری به نکته ظریفی اشاره کردند مبنی بر اینکه برای شعار سال به‌صورت تخصصی راهکارهای دقیق ارائه شود؛ لذا ما در حوزه‌های مختلف به اینگونه جمع‌های تخصصی نیاز داریم.

محمدمهدی برادران شرح داد: یکی از مباحثی که مطرح است، رشد صادرات در صنعت غذا است که در سال گذشته از 2 میلیارد دلار فراتر رفت.  

وی با اشاره به موارد مختلفی که می‌توان در جلسات مشابه مطرح و بررسی کرد گفت: برخی دستورالعمل‌ها و مصوبه‌های قدیمی در حال اجرا است که نه تنها کارآمد نیست بلکه زیان‌آور  بوده و عزم دولت و دیگر قوا بر این است که این رویه‌هایی که جلوی راه تولید بوده و مانع ایجاد می‌کرده برداشته شود.

برادران ادامه داد: به جای اینکه وارد فرآیند کلی‌گویی شویم، باید مشخص کنیم که مثلا چقدر تولید داریم و قرار است که مثلا اگر فلان مشکلات حل شوند، چه مقدار رشد کند.

وی گفت: سرمایه‌گذاری‌ها را در زیرساخت‌ها و سرمایه در گردش واحدها هدایت کنیم.

برادران همچنین گفت: نمایشگاه اکسپو که با حضور 2هزار نفر از بازرگانان مختلف عمدتا از آفریقا و دیگر پیمان‌های تجاری برگزار می‌شود، فرصتی برای ارائه توانمندی‌ها و توسعه مبادلات ایجاد می‌کند.

سیدامیر سیاح، رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی:

غافلگیر کردن تولیدکنندگان با بخشنامه‌های خلق‌الساعه ممنوع!

رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در مورد پیش‌بینی‌پذیری، زمینه مقرراتی مهیا شده است و اگر در داخل دولت دستگاهی بخشنامه ناگهانی و خلق‌الساعه صادر کند که تولیدکنندگان را غافلگیر نماید آن را باطل خواهیم کرد؛ هر بخشنامه‌ای که صادر می‌شود، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به سایت ماده 24 و 30 مراجعه و آن را پیگیری کنند و اگر در این سایت‌ها وجود نداشت، لازم‌الاجرا نخواهد بود. از طرفی هر بخشنامه مدتی قبل از اجرا باید به اطلاع بخش خصوصی رسیده شده باشد.

سیدامیر سیاح همچنین گفت: در خصوص ضرورت مشورت با بخش خصوصی نیز تدابیر لازم دیده شده است تا در تصمیم‌گیری‌ها نظرات بخش خصوصی لحاظ شود؛ نگاه ما در مواجهه با بخش خصوصی به این شکل است که بخش خصوصی بتواند در یک بستر مطمئن فعالیت داشته باشد.

وی گفت: در مورد مقررات‌زدایی وظیفه ما است که با هم‌افزایی بین نهادهای متولی و با مشارکت بخش خصوصی در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات پیش روی تولیدکنندگان را مرتفع کنیم؛ امیدواریم عملکرد دستگاه‌های مختلف به‌گونه‌ای باشد که تا پایان سال نتایج قابل قبولی در راستای عمل به شعار سال را شاهد باشیم.

محمدباقر آقاعلیخانی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور:

صنایع غذایی سرمایه اجتماعی است و باید مورد حمایت قرار گیرد

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز گفت: ما در جایی قرار گرفته‌ایم که مانیتورینگ مشکلات تولیدکنندگان است؛ واقعیت قضیه این است که در اجرا گره‌های زیادی وجود دارد و متاسفانه نمی‌توانیم بگوئیم که بعضی از حرکات و اقدامات از سر نادانی است، بلکه ناشی از برخی مسائل دیگر است.

محمدباقر آقاعلیخانی ادامه داد: ما در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با تمام امکانات و مشکلاتی که در مسیرمان داشتیم در جهت کمک به تولیدکنندگان عمل می‌کنیم. این ستاد ظرفیت‌های قانونی قوی دارد و مصوبه‌های آن قابل اجرا است؛ اگر دستگاهی نخواهد این مصوبات را اجرا کند، باید از طریق دیوان آن را لغو کند وگرنه باید مصوبه ستاد را اجرا نماید و فعالان اقتصادی اگر شاهد این باشند که دستگاهی مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را اجرا نمی‌کند، می‌توانند به دستگاه‌های قضایی و بازرسی شکایت کنند.

وی گفت: صنایع غذایی باید مورد حمایت قرار گیرد؛ چراکه بخش بااهمیتی از نظر تولید غذا و ایجاد اشتغال و مسائل اجتماعی است و سرمایه اجتماعی خوبی در این حوزه وجود دارد.

حسین شیرزاد، مدیرعامل شرکت پشتیبانی اموردام:

در قیمت‌گذاری‌ها منافع تولیدکنندگان را مد نظر قرار دهیم

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز در نخستین جلسه کارگروه دولت با تشکل مردم‌نهاد فدراسیون صنایع غذایی گفت: امیدواریم که در بحث قیمت‌گذاری‌ها بتوانیم ضمن در نظر گرفتن منافع جامعه مصرف‌کنندگان بتوانیم جامعه تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار دهیم و از این نظر هم‌ترازی ایجاد و تعادل در این خصوص برقرار شود که تولیدکنندگان دچار زیان نشوند.

حسین شیرزاد گفت: ثروت در دستان مردم است و اگر این ثروت عظیم به کار بیفتد، قطعا شکوفایی اقتصادی را رقم خواهد زد؛ جای تشکر دارد از فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی که همواره با گفتمان تازه و ایده‌های خوب، گام‌های موثری برای شکوفایی اقتصادی در صنعت غذای کشور برداشته و امیدواریم که این اقدامات را ادامه دهد.

شیرزاد با اشاره به اهمیت صنعت غذا افزود: صنعت غذا یک صنعت بسیار مهم است و یک مارکت حدود 950 میلیارد دلاری در دنیا دارد که یک مارکت سنگین با یک زنجیره تامین و زنجیره ارزش بسیار قوی و یک صنعت سرنوشت‌ساز است که با امنیت غذایی، حکمرانی غذایی در حوزه ارزش‌های ملی سر و کار دارد و امیدواریم که شاهد یک آینده درخشان در صنعت غذا با مشارکت همه تشکل‌ها و انجمن‌های غذایی باشیم.

تشکیل کارگروه همکاری دولت با تشکل مردم‌نهاد فدراسیون صنایع غذایی

تشکیل کارگروه همکاری دولت با تشکل مردم‌نهاد فدراسیون صنایع غذایی

تشکیل کارگروه همکاری دولت با تشکل مردم‌نهاد فدراسیون صنایع غذایی

تشکیل کارگروه همکاری دولت با تشکل مردم‌نهاد فدراسیون صنایع غذایی

تشکیل کارگروه همکاری دولت با تشکل مردم‌نهاد فدراسیون صنایع غذایی

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز