خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر صمت در گفت‌وگو با ایلنا:

صادرات مواد اولیه تولید را کاهش می‌دهیم/ واردات کالاهای لوکس اندک است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۰۵۳

به گفته مشاور وزیر صمت تا پنج سال آینده تمرکز نظام تجاری ایران بر صادرات محصولات نهایی و واردات مواد اولیه تولید بیشتر از امروز خواهد بود، هر چند هنوز گام‌هایی که در طی این مسیر برداشته می‌شود سرعت کمی دارد.

یونس سلمانی مشاور وزیر صمت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که چرا در نظام تجارت ایران بیشتر مواد اولیه صادر و کالاهای نهایی وارد می‌شود، اظهار کرد: در ایران صادرات محصولات صنایع فولاد، نفت و پتروشیمی نسبت به دیگر اقلام در اولویت قرار دارند، زیرا بازیگران بزرگی در عرصه تجارت جهانی این کالاها حاضر هستند.  

وی افزود: با این حال در سال‌های اخیر تلاش کردیم صادرات خود را به سمت و سوی محصولات نهایی و فناوری‌محور سوق دهیم اما حرکت ما در این مسیر کند است.

سلمانی گفت: با این حال در سبد محصولات وارداتی کالاهای مصرفی و لوکس مگر در موارد اندکی مشاهده نمی‌شود، مگر اینکه این کالاها از مبادی غیررسمی وارد کشور شده باشند.

مشاور وزیر صمت ادامه داد: مواد اولیه واسطه‌ای اصلی‌ترین کالاهای وارداتی به ایران را تشکیل می‌دهند و کنترل‌هایی که بر واردات صورت می‌گیرد امکان ورود کالاهای نهایی را سخت می‌کند.

سلمانی همچنین خاطرنشان کرد: هرچند تلاش ما بر این که واردات به سمت محصولاتی که در ابتدای زنجیره تولید قرار دارند برود اما اجرایی کردن این امر نیاز به اتخاذ سیاست‌های مستمر با حمایت‌های مستمر دارد، با این حال در پنج سال آینده صادرات محصولات نهایی بیش از امروز خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز