خبرگزاری کار ایران

منصور ریاحی در جمع فعالان و مدیران اقتصادی کشور :

ایجاد زنجیره ارزش و تحقق همراستایی صادارت کشور با واردات کشورهای هدف

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در جمع فعالان و مدیران اقتصادی کشور ارزش کالاهای وارداتی به کشور را در سال گذشته ۳,۵ برابر ارزش کالاهای صادراتی بیان کرد و گفت : برای ایجاد زنجیره ارزشی باید کاری کنیم استراتژی های صادارتی کشور با واردات کشورهای هدف همراستایی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، منصور ریاحی در یازدهمین همایش اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی چشم انداز در رونق اقتصادی در بخش نفت را چشم انداز بسیار مثبت عنوان کرد و گفت : راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس، تراز تولید گاز، خودکفایی در تولید بنزین ،تثبیت قیمت های جهانی نفت و افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت از جمله این موارد برشمرد.

ریاحی اذعان داشت : متاسفانه در حال حاضر شرکت های داخلی و خارجی یک زنجیره ارزشی جداگانه دارند و باید با تدوین زنجیره ارزشی مشترک، در زنجیره عرضه بازار هدف، یک کار استراتژیک انجام دهند.

وی به ایجاد رقابت دربین شرکت های صادراتی تاکید کرد و افزود : شرکت های قوی صادراتی هیچوقت شکل نمی گیرد مگر اینکه وارد فضای رقابتی شوند و اگر بخواهیم رقابت کنیم بایدفرصت ها و تهدیدها را خوب بشناسیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه تعداد عرضه کنندگان بسیار زیاد است، اظهار داشت : باید کاری کنیم قدرت عرضه را در بازارهای کشور افزایش دهیم.

ریاحی تصریح کرد : نبودن استراتژی تولید، استراتژی فروش و صادارت متاسفانه باعث شده شرکت های صادراتی نتوانند یک حصول اطمینان از فروش و رشد مستمر در بازارهای صادراتی داشته باشند.

او ادامه داد : تهدیدهایی که در این قضیه است تهدید خریداران است که با کیفیت محصولات باید کاهش قدرت چانه زنی را کاهش دهیم.

 

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در بخشی از سخنان خود به برنامه های استراتژیک شرکت ملی پخش اشاره کرد و گفت : اجرای طرح برند ( شرکت های صاحب نشان ) تعریف خطوط تجاری برای بخش خصوصی است.

وی افزود : با اجرای این طرح، شرکت های صاحب نشان نقش شرکت را ایفا می کنند و این مهم موجب افزایش نقش حاکمیتی شرکت ملی پخش و کاهش نقش تصدی گری خواهد شد ضمن اینکه یک فضای جدیدی را برای بخش خصوصی ایجاد خواهیم کرد.

منصور ریاحی با بیان اینکه شرکت ملی پخش به عنوان یک تامین کننده قوی و مقتدر، جای خود را به بخش خصوصی خواهد داد، اظهار داشت : بنابراین شرکت از نقش تامین کننده صرف انحصاری خارج می شود و وارد سیستم نیمه انحصاری، نیمه رقابتی و رقابتی کامل خواهد شد.

وی در پایان ذخیره سازی و صرفه جویی فرآورده به منظور افزایش صادرات، تغییر نظام پرداختی به مجاری (حق العمل )، اجرای طرح کهاب و طرح پیمایش ( تخصیص سوخت به ازای پیمایش ) را از دیکر برنامه های شرکت ملی پخش عنوان کرد.

 

کد خبر : ۴۴۸۸۲۸