خبرگزاری کار ایران

کاهش تولید و گرانی کالا به دلیل عدم تخصیص ارز

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۰۱۹

ارز نیمایی به تولید خودروهای سنگین تخصیص نیافته است اما به واردات انواع کامیون و خودروهای شخصی تخصیص یافته است.

هم تعداد تولید کالا کم شده و هم قیمت تمام شده گران شده است. ارز نیمایی دیگر به تولیدکنندگان خودروهای سنگین تعلق نمی‌گیرد و این امر مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. تنها ارز حاصل از صادرات کالا به تولید کامیون در کشور تعلق می‌گیرد که برای اختصاص آن هم باید از هفت خوان رستم رد شد. تخصیص ارز نیمایی اما برای واردات خودروهای سنگین و شخصی به راحتی صورت می‌گیرد. برای تولید منابع ارزی کم است و برای واردات، فراوان.

محمد مرتضایی، مدیرعامل شایان دیزل به «ایلنا» گفت: متاسفانه با وجود تذکرات پیشین مبنی بر عدم تخصیص ارز به شرکت تولیدی کامیون شایان دیزل، میزان تولیدات این شرکت از 15 کامیون به 4 کامیون در روز کاهش پیدا کرده است.

او افزود: این در حالی است که شرکت شایان دیزل در راستای توسعه تولیدات خود اقدامات جدی را در دستور کار قرار داده بود. شایان دیزل با وجود دارا بودن بیش از 500 نفر نیروی کار،  هم‌اکنون تنها با تولید 4 کامیون فعالیت می‌کند. حذف ارز نیمایی و جایگزین آن با ارز حاصل از صادرات موجب شده مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان خودروهای سنگین ایجاد شود.

افزایش 30درصدی قیمت کامیون‌ها

به گفته مرتضایی افزایش 30درصدی قیمت تمام شده کامیون‌های تولیدشده از مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده برای شایان دیزل به دلیل حذف ارزنیمایی است.

مدیرعامل شایان دیزل در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان کامیون در ایران، کاهش منابع ارزی است. حال این پرسش ایجاد می‌شود که از کدام منابع ارزی موجود در کشور، مقرر شده ارز مورد نیاز برای واردات کامیون و خودروهای شخصی به واردکنندگان این اجناس به صورت کامل (CBU)تخصیص یابد؟

او افزود: در صورت تداوم این وضعیت، خطوط تولید کامیون‌ها تعطیل شده و نیروهای انسانی نیز تعدیل خواهند شد. همچنین خطوط جدید تولید توسعه نخواهد یافت.

مرتضایی ضمن ابراز امیدواری به رفع مشکلات پیش روی صنعت و تولید، بیان کرد: شایان دیزل همواره برای توسعه صنعت تلاش کرده و همواره نگاه مشتری‌مدارانه داشته؛ به طوری که رتبه دوم مشتری مداری را کسب کرده است.

او امیدوار است باتجدید نظر در سیاست‌ها و تصمیمات مربوط به عدم تخصیص ارزنیمایی به تولیدکنندگان خودروهای سنگین و رفع دیگر مشکلات پیش راه تولید، کاهش میزان تولید، خطر تعطیلی خطوط تولید، بیکاری و خطر توقف رشد و توسعه صنعت خودروهای سنگین رفع شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز