خبرگزاری کار ایران

عضو کمیته پرورش ماهی در قفس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان مطرح کرد:

سیاست‌های ناکارآمد دولت در صنعت پرورش ماهی در قفس

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۲۰۱

عضو کمیته پرورش ماهی در قفس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: با وجود اینکه مطالعات صنعت تولید ماهی در قفس در ایران از سال 1380 و همزمان با کشور ترکیه آغاز شد؛ اما در حال حاضر تولیدات ترکیه به حدود 300 هزار تن پرورش ماهی در قفس رسیده که عمده تولیداتش را نیز صادر می‌کند!

به گزارش ایلنا، «پرهام نوروزی» رئیس هیئت مدیره شرکت «دانش‌بنیان گسترش فناوری دریایی شریف» و عضو کمیته پرورش ماهی در قفس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: باتوجه به نوپا بودن صنعت پرورش ماهی در قفس درایران، این صنعت با چالش‌هایی همچون تامین نشدن سایت‌های پشتیبان، تدوین نگردیدن استانداردهای تخصصی و اخذ مجوزهای لازم و ضروری مواجه است که این امر باعث بروز خسارت و فرار سرمایه‌ها می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان گسترش فناوری دریایی شریف معتقد است: در حال حاضر زنجیره ارزش در پرورش ماهی در قفس وجود ندارد و همواره نگاه‌ها مبتنی بر صِرفِ تولید است، در صورتی که باید نگاه‌ها بر مبنای بازار باشد.

نوروزی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، تولید 200 هزار تن ماهی در قفس پیش‌بینی شده بود که قاعدتا در پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه این میزان به 600 هزار تن خواهد رسید؛ اما این در حالی است که هم اکنون میزان تولید ماهی در قفس در منابع آبی جنوب و شمال کشور حدود 5 هزار تن است! و این میزان تولید محدود مزیّت و توان رقابتی را از سرمایه‌گذاران ایرانی گرفته است. شاید جالب باشد که یادآور شوم که مطالعات صنعت تولید ماهی در قفس در ایران از سال 1380 و همزمان با کشور ترکیه آغاز شد؛ اما در حال حاضر ترکیه به حدود 300 هزار تن پرورش ماهی در قفس رسیده و عمده تولیداتش را نیز صادر می‌کند!

رئیس هیئت مدیره شرکت «دانش‌بنیان گسترش فناوری دریایی شریف» با بیان اینکه 80 درصد از پروژه‌های مزارع پرورش ماهی در قفس توسط شرکت‌های داخلی اجرا می‌شود، در خصوص مزارع این شرکت دانش‌بنیان گفت: تولیدات مزارع این مجموعه با ضرایب اطمینان بالاتر و قیمت پایین‌تر از کشورهای دیگر انجام می‌شود. شرکتی که با تکیه‌بر توان فنی متخصصین و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف از سال 1393 مطالعه بر روی مزارع پرورش ماهی در قفس را آغاز و با پیشرفت مطالعات، در سال 1396 شرکت گسترش فناوری دریایی شریف فعالیت رسمی خود را با هدف بومی‌سازی مزارع پرورش ماهی در قفس شروع کرد.

وی ادامه داد: این شرکت موفق به توسعه نرم‌افزار طراحی سازه‌ها و سیستم مهار مزارع پرورش ماهی در قفس بر اساس استاندارد NS 9415 و شرایط بومی‌شده و همچنین شرکت گسترش فناوری دریایی شریف با همکاری آزمایشگاه ملی دریایی ایران، قفس طراحی‌شده را بر اساس شرایط مختلف محیطی با موفقیت مورد آزمایش قرار داده است.

نوروزی، با بیان اینکه تولید در کشور با چالش‌های مختلفی همراه است، مدعی شد: برخی از شرکت‌های دولتی با وجود بومی‌سازی مزارع پرورش ماهی در قفس، با رانت واردات انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: ایجاد زنجیره ارزش هم نیازمند یک سرمایه‌گذاری بزرگ و حمایت از سوی مسئولان است.

رئیس هیئت مدیره شرکت «دانش‌بنیان گسترش فناوری دریایی شریف» یکی از چالش‌های صنعت آبزیان را بیمه و استانداردسازی عنوان کرد و افزود: باید پوشش و سرعت خدمات بیمه‌ها افزایش پیدا کند، همچنین استانداردسازی باید در این صنعت افزایش پیدا کرده و تنها روی کاغذ باقی نماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز