خبرگزاری کار ایران

رئیس واحد برنامه‌ریزی و کنترل تولید در گفت‌وگو با رادیوم فولاد:

استراتژی بلندمدت فولاد مبارکه ورود به تولید فولادهای خاص است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۴۱۱

رئیس واحد برنامه‌ریزی و کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه استراتژی بلند مدت این شرکت را ورود به تولید فولادهای خاص در جهت کمک به استقلال کشور عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، محی‌الدین اتحاد توکل، رئیس واحد برنامه‌ریزی و کنترل تولید شرکت فولاد مبارکه، از فعالیت‌های این واحد سخن گفت. شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

استراتژی شرکت فولاد مبارکه برای تولید محصولات باارزش افزوده و سودآور چیست؟

استراتژی‌های فولاد مبارکه بر اساس تحلیل محیط بیرونی و درونی تدوین می‌شوند. تحلیل محیط بیرونی ما حاکی از این است که شرکت‌های زیادی وارد عرصه فولادسازی شده‌اند و این شرکت‌ها ازآنجاکه نوپا هستند، بیشتر می‌توانند در زمینه فولادهای تجاری کار کنند. به همین دلیل استراتژی بلندمدت ما ورود به تولید فولادهای خاص است که با توجه به سابقه طولانی‌تری که ما در تولید فولاد داریم، باید بتوانیم این دانش را در شرکت بومی و نهادینه کنیم و با وارد شدن به بازارهای جدید، به استقلال کشور کمک کنیم. این استراتژی نزدیک به یک دهه است که در فولاد مبارکه دنبال می‌شود و در این جهت گام‌های خوبی برداشته ‌شده که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به تولید فولادهای الکتریکی اشاره کرد. کارهای بزرگی در شرکت فولاد مبارکه در حال انجام است که دو نتیجه را در پی دارد: تولید با کیفیت بهتر و محصولات با تکنولوژی بالاتر و آزاد کردن بازار برای شرکت‌های کوچک‌تر تا آن‌ها بتوانند فولادهای ساختمانی و فولادهای تجاری را تأمین کنند.

اولویت فولاد مبارکه تولید فولادهای کیفی است یا فولادهای تجاری؟

رفتن به سمت فولادهای کیفی زمان‌بر و هزینه‌بر است و یک‌شبه و یک‌ساله انجام نخواهد شد؛ اما حرکت به سمت تولید فولادهای کیفی به‌طورمستمر ادامه خواهد داشت. در این مسیر دغدغه‌هایی مانند تجهیزات و سرمایه‌گذاری‌های لازم، نهادینه شدن و ایجاد تکنولوژی و افزایش دانش فنی کارکنان شرکت وجود دارد. اهداف بلندمدت و بلندپروازانه‌ای در تولید فولادهای ضدزنگ الکتریکی که در صنایع برق و نیروگاهی و ترانسفورماتور استفاده می‌شود وجود دارد و امیدوارم در تحقق به اهداف تعیین‌شده موفق باشیم.

افزایش سرمایه‌های مالی، سرمایه‌های تجهیزاتی و سرمایه‌های انسانی چه نقشی در افزایش تولید محصولات فولادی دارد؟

برای تولید فولاد باکیفیت‌تر، مخصوصا در نواحی فولادسازی، نورد گرم و نورد سرد نیاز به خطوط جدید با تکنولوژی روز داریم که بدین منظور پروژه‌هایی تعریف شده و در حال انجام است که بزرگ‌ترین آن‌ها نورد گرم ۲ است. پروژه‌های دیگری در ناحیه فولادسازی برای واحدهای گاززدایی تعریف شده که در حال انجام است. همچنین در حال مطالعه بر روی پروژه‌های دیگری در نورد سرد هستیم و امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسند. همه این‌ها نیاز به سرمایه دارد و عبور از یک فولادساز تجاری به سمت فولادسازی با محصولات دارای کیفیت خاص و ارزش افزوده بالا نیاز به سرمایه بیشتر مالی، تجهیزاتی و انسانی دارد که شرکت فولاد مبارکه در حال حرکت در این مسیر است.

احیای معادن کوچک‌مقیاس چقدر می‌تواند در افزایش تولید محصولات فولادی نقش داشته باشد؟

در حال حاضر معادن بزرگ‌مقیاس ما به سمت گندله‌سازی، احیا و فولادساز شدن پیش رفته‌اند و این برای تأمین مواد اولیه ما یک تهدید به شمار می‌آید. راهی که برای رفع این مشکل تعریف‌شده سرمایه‌گذاری در معادن کوچک‌مقیاس است تا ما بتوانیم این خلأ را پر کنیم.

میزان همکاری واحد شما با شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه است؟

واحد ما خروجی فیزیکی ندارد. درواقع خروجی ما نرم‌افزاری است و بیشتر دنبال توسعه الگوریتم‌های جدید هستیم که این‌ها بیشتر در حیطه دانش‌بنیان قرار می‌گیرند، چون دانش‌های روز دنیا هستند. در ابتدای دهه ۹۰ و زمانی که مبحث دانش‌بنیان چندان مطرح نبود، ما به علت ماهیت کارمان، شروع به الگوبرداری از شرکت‌های خوب و مطرح جهانی کردیم و از متخصصان آن‌ها برای پرزنت سیستم‌ها و نحوه کار دعوت به عمل آوردیم. حتی به مرحله عقد قرارداد هم نزدیک شدیم که متأسفانه یا خوشبختانه به‌علت تحریم‌های ظالمانه منجر به همکاری نشد. واحد برنامه‌ریزی تولید به‌منظور چاره‌اندیشی در این زمینه پروژه‌هایی را با متخصصان داخلی تعریف کرد. این پروژه‌ها شامل ماژول‌های مختلفی است که هرکدام قسمتی از کار ما را پشتیبانی می‌کنند.

در جهت بومی‌سازی تجهیزات مورداستفاده در واحدهای مختلف تولیدی چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است؟

در حال حاضر، بخشی که الگوریتم خارجی داشته باشد نداریم و همه با توانایی داخلی مملکت انجام شده است. در ابتدای کار مطرح‌شدن بومی‌سازی، به‌علت عدم تطابق کیفیت با محصولات خارجی، پایایی تولید دچار اختلال شده و چالش ایجاد کرده بود، ولی بعد که از یک طرف تولیدکنندگان داخلی به آن سطح رسیدند و از طر دیگر زمان تأمین قطعات از بازار داخل بسیار کوتاه بود، به ما کمک زیادی شد. زمان کوتاه تحویل قطعات به پایایی تولید کمک کرده و قطعا در تحقق برنامه‌ها یاری‌دهنده خواهد بود.

واحد شما با چه چالش‌هایی درگیر است؟

دغدغه اصلی ما همیشه انتخاب و تربیت نیروی انسانی متخصص و باکیفیت است. برگزاری آموزش‌های درست و به‌موقع و ایجاد محیط رشد از دغدغه‌های اصلی ما بوده است و امیدواریم در به‌روزشدن دانش نیروهایمان موفق باشیم تا فاصله‌ای که تیم ما با شرکت‌های مطرح جهانی در زمینه برنامه‌ریزی تولید دارد کمتر گردد و زمینه رشد فولاد مبارکه فراهم شود. چالش‌های بیرونی شامل تأمین انرژی و سیالات و رسیدن به برنامه‌ها و پایایی تولید و تحویل به‌موقع محصولات است.

آیا خروجی‌ای که از واحدهای تولیدی دریافت می‌شود طبق برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هاست؟

یکی از شاخص‌هایی که در کیفیت برنامه‌ریزی مطرح می‌شود درصد تحقق است. اگر برنامه‌ریزی جامع باشد و همه جوانب در نظر گرفته شود، درصد تحقق منطقی خواهد بود. می‌توان گفت با انحراف کمی برنامه‌ها محقق شده است، چون سیستم‌های پیش‌بینی خوبی داریم.

در بحث کنترل و مدیریت موجودی مواد اولیه چه چالش‌هایی وجود دارد؟

میزان ذخیره موجودی برای واحد آهن‌سازی ما نزدیک یک ماه است. برای رفع چالش‌ها و مدیریت نوسان‌ها، ظرفیت‌های واحد آهن‌سازی جهت انباشت مواد اولیه اضافه می‌شود و به میزان ۲ تا ۳ ماه می‌رسد تا اگر در تأمین مواد اولیه و انتقال آن مشکلی پدید آمد، تولید با اختلال مواجه نشود.

تولیدات انبارشده در مجتمع به دلیل نیازها و مدیریت مجموعه است یا عدم هماهنگی بین بخش تولید و فروش؟

چالش اول ما در این راستا تأمین انرژی و سیالات ماه‌های پرمصرف است، چون با توجه به مشکلات زیرساختی، تولید ما حالت فصلی پیدا کرده و ما مجبوریم در بهار و پاییز تختال را برای نورد گرم ذخیره کنیم تا در ماه‌های کمبود تولید، فولادسازی نورد گرم با ظرفیت کامل کار کند. ما محتاطانه عمل می‌کنیم تا با تنش و چالش کمتری مواجه شویم و قیمت ورق گرم در بازار کمتر متأثر شود. دلیل دوم عدم اجرای توسعه‌های برنامه‌ریزی‌شده به‌صورت متوازن است که به‌علت تحریم‌های ظالمانه بوده و در برخی واحدها با عقب افتادن چندساله برنامه‌ها منجر شده است. برخی واحدها به بیشتر از ظرفیت اسمی خود رسیده‌اند، ولی برخی واحدها نتوانسته‌اند این مواد را مصرف کنند و این چالش پدید آمده که باید برای مصرف آن چاره‌ای اندیشید و مواد اضافه را روانه بازارهای صادراتی کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز