خبرگزاری کار ایران

فنکویل چیست؟ + مزایا و معایب آن

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۵۷۹

موضوع تهویه مطبوع ساختمان در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و در طراحی های مدرن معماری و دکوراسیون منزل، تجهیزات مورد نیاز آن حتما لحاظ می گردد. حتما تا به حال دریچه فنکویل روی دیوار آپارتمان ها نظرتان را به خود جلب کرده است. این دریچه با انواع متنوعی که دارد، یکی از بخش های اصلی سیستم تهویه مطبوع می باشد که هوای پیرامون شما را همیشه تازه نگه داشته و به سلامت سیستم تنفسی شما در دراز مدت کمک می کند. نصب آسان و قیمت پایین فن کویل تمایل به استفاده از این سیستم تهویه هوا را افزوده است.

حتما شما کنجکاو شده اید که فنکویل چیست؟ به زبان ساده از این دستگاه جهت تهویه، سرمایش و گرمایش فضای داخلی ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می شود. البته نحوه کار و ملزومات آن جزئیات بیشتری دارد که توضیح داده خواهند شد.

چرا تهویه مطبوع هوا ضروری است؟

تهویه هوای پیرامون به خصوص در محیط های بسته، با افزایش آمار بیماری های تنفسی از اهمیت بالایی برخوردار شد. امروزه با توسعه علم و فناوری در این زمینه تجهیزات متنوعی نیز روی کار آمده است. از ساده ترین و پرکاربردترین امکاناتی که برای داشتن هوای مطبوع داخل ساختمان استفاده می شود، می توان به دریچه تهویه هوا اشاره کرد. نصب این دریچه امکان کنترل هوای خروجی و ورودی اتاق را فراهم کرده و اهمیت وجود آن از نظر ایمنی باعث شده است جزو ملاک های تایید ساختمان توسط آتش نشانی قرار بگیرد، زیرا دریچه تهویه می تواند خطر خفگی ساکنین ساختمان را به دلیل نشت گاز بسیار کاهش دهد.

آشنایی با اجزای داخلی فنکویل

به طور کلی یک سیستم تهویه هوای FCU از اجزای زیر تشکیل می شود:

  • محفظه یا پوشش اطراف آن
  • ورودی هوا
  • فیلتر
  • فن
  • کویل گرمایشی یا سرمایشی و یا هر دو
  • دریچه تهویه
  • توری در ورودی و خروجی
  • کلید کنترل سرعت
  • ترموستات
  • شیر تعدیل

کاربردهای مختلف فن کویل

استفاده از فنکویل در ساختمان ها و اتاق های مختلف با فضاهای کوچک بسیار رایج می باشد. این سیستم تهویه مطبوع معمولا توسط ترموستات یا گاهی سیستم مدیریت ساختمان کنترل می شود. در برخی از ساختمان های بلند، واحدهای FCU معمولاً به صورت عمودی قرار می گیرند. در نظر گرفتن این چیدمان باعث می شود تمام فن کویل های طبقات مختلف در یک راستا قرار گرفته و بتوان همه آن ها را با یک حلقه لوله کشی به هم متصل کرد. به غیر از ساختمان های مسکونی، از واحد فنکویل در مراکز خرید و تجاری نیز استفاده می شود.

نحوه عملکرد فن کویل (FCU)

فنکویل چیست؟ + مزایا و معایب آن

واحد فنکویل یا Fan Coil Unit یکی از انواع محبوب سیستم های تهویه مطبوع است که وظیفه اصلی آن گردش هوا در فضاهای کوچک می باشد. البته گاها نقش سیستم های سرمایشی یا گرمایشی را نیز ایفا می کند. فن کویل را می توان روی زمین، دیوار و یا سقف نصب نمود.

عملکرد کلی آن بدین گونه است که فن عمل کرده، هوا را در یک فضای محدود جمع نموده و به گردش در می آورد. سپس با دمیدن آن در کویل سرمایشی یا گرمایشی دمای هوا دچار کاهش یا افزایش می شود. این فرایند در نهایت منجر به تهویه هوا و سرد و گرم کردن محیط مورد نظر می گردد. در واقع FCU از دو بخش کویل گرمایشی یا سرمایشی و فن تشکیل شده و در مقایسه با واحد هواساز (AHU) عملکرد بسیار ساده تری دارد. ضمن اینکه برای تهویه هوا نیازی به وجود کانال نیز ندارد.

عملکرد فنکویل در حالت سرمایشی

به طور کلی در این حالت، یک ترموستات دیواری دمای هوای پیرامون را اندازه گیری می کند. اگر درجه هوا از مقدار مشخص شده بیشتر باشد، فن آن هوا را به کویل سرمایشی می رساند. آب سرد موجود در این کویل از سیستم مرکزی ساختمان تغذیه می شود. با خروج جریان هوای سرد از دریچه فنکویل، فضای داخل اتاق خنک می گردد.

عملکرد فن کویل در حالت گرمایشی

در حالت گرمایشی نیز فنکویل عملکرد مشابه دارد با این تفاوت که در صورت کاهش دما از نقطه مورد نظر، ترموستات شیر تعدیل کننده را باز می کند. فن، هوا را در سراسر کویل گرمایشی که آب گرم در آن جریان دارد عبور داده و  هوای مطبوع گرم به اتاق باز می گردد.

معرفی انواع فنکویل

این سیستم تهویه مطبوع در 4 نوع مختلف موجود است که همه آن ها عملکرد نسبتا مشابهی دارند و انتخاب هر کدام بستگی به الزامات و نیازهای مربوط به ساختمان مورد نظر دارد. شما می توانید با توجه به کاربری و نوع دیزاین اتاق، یکی از انواع زیر را تهیه نمایید:

  1. فن کویل افقی داخل سقف
  2. فن کویل افقی اکسپوز
  3. فن کویل زمینی
  4. فن کویل دیواری

مزایای سیستم تهویه مطبوع فن کویل

مزیت های موجود در استفاده از فنکویل، آن را در بالای لیست سیستم های تهویه مطبوع قرار می دهد. اگر قصد خرید یکی از این سیستم ها را دارید و بین مدل های متنوع سر در گم شده اید، بهتر است با نکات مثبت FCU آشنا شوید.

خرید و نصب ارزان تر

از آنجایی که فن کویل بیشتر برای تهویه و تنظیم دمای محیط های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، نسبت به سیستم های تهویه مرکزی مقرون به صرفه تر هستند. از طرفی به دلیل ابعاد کوچکی که دارند، نصبشان نیز ساده تر خواهد بود.

کنترل سطح دمای اتاق

تنظیمات سطح دمای مطلوب در سیستم تهویه فنکویل قابلیت انعطاف بالایی دارند و می توانید دمای اتاق خود را مطابق میلتان انتخاب کنید.

مصرف انرژی بهینه

با نگهداری و مراقبت مناسب، سیستم فن کویل می تواند بازده انرژی خوبی داشته باشد و در مصرف برق صرفه جویی می گردد.

معایب سیستم تهویه مطبوع فنکویل

از جمله معایب این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در فضاها و اتاق های بزرگ ممکن است عملکرد سیستم های کنترلی دچار اختلال گردد.
  • برای استفاده از فن کویل باید تعداد زیادی شیر در سقف خود جای دهید.
  • عملکرد FCU به یک سیستم اولیه مجزا وابسته است.

جمع بندی

زندگی شهرنشینی و آلودگی بیش از حد هوا باعث ایجاد بیماری های تنفسی در بسیاری از مردم شده است. در نتیجه باید برای کیفیت هوای محیط خانه یا محل کار خود که ساعات طولانی از عمرمان را در آن سپری می کنیم، اهمیت قائل شویم. یکی از اقدامات موثر در این زمینه استفاده از فنکویل به عنوان سیستم تهویه مطبوع هوا می باشد. اکنون که می دانید فن کویل چیست و با مزایا و معایب آن نیز آشنا شدید، انتخاب سیستم مورد نظرتان جهت تهویه و هم چنین تنظیم دمای اتاق آسان تر می گردد. قیمت به صرفه و نصب آسان این واحد تهویه قطعا شما را ترغیب می کند تا از آن برای مطبوع ساختن هوای اطراف خود استفاده کنید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز