خبرگزاری کار ایران

دو تحلیلگر ارشد بازار فولاد:

پیشی گرفتن قیمت شمش داخلی از جهانی مختص ایران نیست/ رویه فعلی بازار شمش موقتی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۸۰۹

این روزها شاهد تفاوت قیمت شمش داخلی و قیمت های جهانی هستیم که دو فعال و کارشناس این حوزه نظرات خود را درباره دلایل این اختلاف نرخ ها اعلام کرده اند. امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در این باره معتقد اختلاف قیمت شمش داخلی و صادراتی ناشی از سیاست اشتباه بانک مرکزی است و اگر تلاش شود بازار ارز به سمت تک نرخی شدن حرکت کند قطعا هم تقاضای خرید محصولات از جمله شمش در بورس منطقی می شود و هم تقاضای ناشی از اختلاف نرخ دلار به وجود نیامده و بازار به ثبات می‌رسد.

به گزارش ایلنا، از سوی دیگر کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی می گوید: تفاوت قیمت فروش داخلی و صادراتی تنها مربوط به کشور ایران نیست و در کشورهای دیگر از جمله هندوستان نیز همین اتفاق افتاده است. نمی‌توان از عقب نشینی فولادسازان گله‌مند بود و آنها را محکوم کرد که چرا شمش  را با همان قیمت های صادراتی و بر اساس ارز نیمایی در بازار داخلی ارائه نمی دهند.

مشکل کار، اختلاف نرخ ارز است

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در رابطه با بالاتر رفتن قیمت شمش در بازار داخلی نسبت به قیمت‌های صادراتی گفت: این اختلاف قیمت شمش داخلی و صادراتی ناشی از سیاست اشتباه بانک مرکزی و محاسبه نرخ ها براساس قیمت های مختلف دلار است و تنها راه ثبات، نزدیک شدن نرخ دلار نیما و آزاد است.
وی افزود: به عقیده من این تفاوت قیمت، موقتی است و پس از اینکه قیمت حواله و بازار به هم نزدیک شوند، این چالش برطرف می‌شود.
صباغ با تأکید بر اینکه نرخ‌های دلار متفاوتی می‌تواند برای محاسبه قیمت شمش در نظر گرفته شود، گفت: کسانی که داخل ایران خرید و فروش انجام می‌دهند، دستشان بسته‌تر است و تحت فشار قرار می‌گیرند، لذا این مسئله ارتباط مستقیمی با تولیدکنندگان ندارد و به سیاست بانک مرکزی باز می گردد و از طریق اصلاح نرخ ارز می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو افزود: راه حل درست این است که بانک مرکزی به گونه‌ای سیاست‌گذاری کند که نرخ اسکناسی که از طریق واردات به دست می‌آید و وارد بانک‌ها می‌شود، با نرخ نیما به هم نزدیک شوند؛ در این صورت، بازار هم چندنرخی نخواهد شد و تقاضا در بورس کالا منطقی می‌شود و تقاضایی که ناشی از اختلاف نرخ دلار است به وجود نمی‌آید و بازار به ثبات می‌رسد.
مشکل بازار شمش مختص ایران نیست
کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد هم در رابطه با اوج گرفتن قیمت شمش بلوم در بازار داخلی و فراتر رفتن قیمت آن از شمش صادراتی ایران گفت: این مسئله تنها مربوط به کشور ایران نیست و در کشورهای دیگر از جمله هندوستان نیز همین اتفاق افتاده است. 
وی افزود: در چند هفته گذشته شاهد بودیم چین به صورت دستوری قصد کنترل قیمت سنگ آهن را داشت و حتی به شرکت‌هایی که شاخص های بازار را در رابطه با همه کامودیتی‌ها تعیین می‌کنند، به صورت دوستانه اولتیماتوم داد و اگرچه در این زمینه تاحدودی موفق عمل کرد، اما کنترل قیمت‌ها به صورت دستوری حدی دارد و خود چین نیز می داند که در میان مدت موفق نخواهد شد.
جعفری طهرانی اظهار داشت: بالا بودن قیمت شمش نسبت به قیمت‌های صادراتی مشکل خاصی ندارد و اگرچه مورد اعتراض برخی نوردکاران بوده است، اما این مسئله در خیلی از کشورها اتفاق می‌افتد و به طور طبیعی، فولادسازان سعی می‌کنند از برخی کشورهای دیگر الگوبرداری کنند، اما این مسئله، قضیه جدیدی نیست. در حال حاضر، بازار صادراتی چین مناسب نیست و بیلت افت قیمت داشته است هرچند اسلب همچنان تقاضای بالاتری دارد.
این کارشناس ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد تصریح کرد: شرکت ها حق دارد از منافع خود دفاع کند و در این میان سود نوردکاران نیز در ارزان خریدن مواد اولیه است. در حال حاضر با برداشته شدن تیک صادراتی، صادرات شمش به آسانی صورت می‌گیرد بنابراین، اگر یک فروشنده فولاد بیشتر روی فروش در داخل کشور تأکید می‌کند به این دلیل است که بازار داخلی مناسب‌تر است. 
وی در خاتمه گفت: نمی‌توان فولادسازان را محکوم کرد که چرا اکنون که قیمت صادراتی شمش فولاد ۶۳۰ دلار فوب است، با همان قیمت و بر اساس ارز نیمایی در بازار داخلی ارائه نمی دهند. بنابراین، پایین آمدن قیمت‌های صادراتی، اول به بازارهای محدود در کشورهای هدف و دوم به ذات صادرکنندگان شمش فولادی که همان صادرکنندگان سنگ آهن سابق هستند، بازمی‌گردد و با در نظر گرفتن در خطر افتادن بازار کشور مقصد از عقب‌نشینی آن‌ها نمی‌توان گله کرد. به عقیده من قیمت شمش صادراتی فولاد ایران در معاملات این هفته و یا هفته آینده تا حدی متعادل می‌شود و قیمت صادراتی نیز افزایش پیدا می‌کند و احتمال اینکه قیمت‌ها به حدود ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار یا بالاتر برود، وجود دارد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز