خبرگزاری کار ایران

شریفی در گفتگو با ایلنا:

معماری نقش بی بدیلی در تحقق توسعه گردشگری دارد / "جهان شهر" را جدی بگیریم

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۹۲۶

کارشناس و پژوهشگر رشته معماری گفت: معماری می‌تواند نقش بی بدیلی در تحقق اهداف صنعت گردشگری کشور ایفا کند. این امر در گرو مدیریت، برنامه ریزی صحیح و استفاده از نیروی متخصص و مجرب است.

سروناز شریفی معمار و کارشناس مسائل مدیریت شهری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اهمیّت معماری در جذب گردشگر و توریسم، اظهار داشت: همه نظام های جهان همواره در تلاش هستند تا زیر ساخت های کمی و کیفی جذب گردشگر را در کشور خودشان به وجود بیاورند، در این میان برخی از کشورها توانسته اند تا حد قابل قبولی اهداف خود را در این زمینه محقق کنند و به شهرتی بین المللی دست یابند.

وی تصریح کرد: یکی از وجوه قابل تامل و بعضا منحصر به فرد کشورها در تحقق مقاصد و منافع گردشگری، استفاده از ظرفیت های بالفعل و بالقوه جاذبه های ساختار مدیریت شهری و معماری شهرهاست.

شریفی خاطرنشان کرد: زیر ساخت های شهری از امور بنیادی و تکمیل کننده فعالیت های اقتصادی و اجتماعی شهرها هستند، از همین رو عملکرد موثر خدمات شهری تاثیر فراوانی بر کیفیت زندگی اجتماعی، آمایش سرزمینی، رشد و توسعه اقتصادی شهرها دارد.

وی با تاکید بر این که توسعه یافتگی مبتنی بر ایجاد و تقویت تسهیلات و تجهیزات زیرساختی است، افزود: آثار معماری، طیف گسترده ای از شبکه حمل و نقل(زمینی، دریایی و هوایی)، زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی، مراکز فرهنگی و آموزشی و زیر ساخت های ورزشی از مهمترین مظاهر و نمادهای فرهنگ اقصاد پویا در ساختار شهری هستند.

این معمار ایرانی با اشاره به این که باید مسئله "جهان شهر" را جدی بگیریم، بیان کرد: امروزه زیر ساخت های شهری باید بر مبنای استانداردهای جهانی و در مسیر رقابت کیفی و ارتقای منزلت شهری تحقق یابند، دولت های مرکزی و حتی متولیان محلی می توانند نقش بی بدیلی در این عرصه داشته باشند.

معماری نقش بی بدیلی در تحقق توسعه گردشگری دارد / "جهان شهر" را جدی بگیریم

 عمان به یکی از گزینه های اصلی گردشگری دنیا تبدیل شده است  

شریفی عنوان کرد: به عنوان مثال عمان به عنوان کشوری که بعد از دهه 80 میلادی وارد عرصه گردشگری شده است، با استفاده از ظرفیت هایی همچون سواحل دریا، تپه های شنی، بیابان های بکر و معماری با شکوه، خود را از کشورهای همسایه خود متمایز کرده است.

وی ادامه داد: مسئولان عمانی اخیرا اعلام کردند بخش عمده ای از درآمد اصلی این کشور بر مبنای درآمد صنعت گردشگری تعریف شده که تا سال 2 هزار 40 این امر به شکل کامل دست یافتنی خواهد بود، از این رو ایجاد هتل های لوکس و لاکچری، هتل آپارتمان ها و خانه های مناسب برای اسکان گردشگران یکی از مهمترین برنامه های در نظر گرفته شده در این کشور است.

شریفی با اشاره به وجود میراث فرهنگی غنی و شکل گیری فرهنگ مدرن در عمان، ابراز کرد: معماری با شکوه، منحصر به فرد و شگفت انگیز مسجدها و بناهای ساخته شده در این کشور در همین سال های اخیر موجب شده این کشور در سطح جهان معرفی و در جذب تورسیم به شکل موفقیت آمیزی عمل کند، همچنین آثار کهن آن در فهرست میراث فرهنگی جهانی جای گیرد.

وی گفت: شما می توانید در مسقط  سبک معماری شرقی که ترکیبی از سنت و مدرنیته است را شاهد باشید، در حال حاضر این کشور قابلیت جذب گردشگران زیادی را از سراسر دنیا دارد و قطعا در آینده ای نه چندان دور به یکی از مقاصد و گزینه های اصلی گردشگران تبدیل خواهد شد.

شریفی اذعان داشت: شرایط امروز عمان از نظر گردشگری چیزی شبیه شرایط 15 سال گذشته کشور دوبی است، این نشان دهنده نقش تاثیرگذاری معماری در عرصه گردشگری ست.  

وی یادآورشد: با توجه به تاکیدات متخصصان حوزه اقتصاد و شرایط نامناسب اقتصادی امروز جامعه، توسعه پایدار و پیشرفت کشور، مستلزم این است که اقتصاد از تکیه بر در آمد های نفتی خارج شده و جایگزینی مانند صنعت گردشگری پیدا کند.

شریفی در پایان خاطرنشان کرد: معماری می تواند نقش بی بدیلی در تحقق اهداف صنعت گردشگری کشور ایفا کند، این امر در گرو مدیریت، برنامه ریزی صحیح و مدون، همدلی احاد جامعه و استفاده از نیروی متخصص و مجرب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز