«چوق» اولین استارتاپ لجستیک در ایران شد؛
ورود رسمی استارتآپها به حوزه کافه و رستورانها

نبود استارتآپهای لجستیکی و زنجیره تامین کالا، بسیاری از تامینکنندگان کالا را به دلیل وسعت و ناهمگون بودن بافت بازار و همچنین هزینههای بالای بازاریابی و توزیع با مشکل مواجه کرده بود.
به گزارش ایلنا،«چوق» در سالهای اخیر استارتآپها با رونق نسبی در ایران روبهرو شدهاند و از حوزههایی مانند برگزاری رویدادهای مختلف و گردهماییهای متعدد، به سطحی رسیدهاند که حالا انبوهی کاربر ایرانی، در تبوتاب راه اندازی استارتآپ قرار گرفتهاند.
بررسی ها در این حوزه گویاست که هم اکنون، استارتآپها درحوزههای مختلفی نظیر خدمات گردشگری، رفاهی، مالی، فرهنگی و ... مشغول به فعالیت هستند و فعالان این نوع کسب و کارها به سمت حوزههای تخصصیتر درحال حرکت هستند.
بر اساس این گزارش،یکی از حوزه هایی که تا کنون استارت آپها حضور نداشته اند، صنعت لجستیک و زنجیره تامین در حوزه های مختلف و خاصه صنعت رستوران و کافه داری ایران بوده است.
در این بخش، صاحبان کسبوکار در ایران دسترسی آسان کالاهای مورد نیاز خود را یک مطالبه میدانند؛ چراکه بسیاری معتقدند که خرید تعداد زیادی از کالاها در برخی نقاط کشور بسیار سخت و یا حتی غیرممکن است.
بسیاری از تأمینکنندگان کالا، به دلیل پهناور بودن کشورمان، ناهمگون بودن بافت بازار و نیز هزینههای بالای بازاریابی و توزیع به تمام بازار و موقعیتهای فروش دسترسی ندارند و چه بسا تأمینکنندگان بزرگ و کوچک در این محیط با مشکلات فراوانی روبهرو می شوند و همین نکته ضرورت حضور استارتآپها در این بخش را جدی کرده است..
بر پایه این گزارش، بعد از دو سال تحقیق و توسعه در این حوزه، یکی از تازهترین اتفاق ها حضور یک استارت آپ در این بخش است که از خرداد سال ۱۳۹۵ وارد بازار حمل و نقل و تامین مواد شد.
استارت آپ چوق،با ایجاد اولین سیستم لجستیک و زنجیره تامین کالا، به صورت تخصصی در حوزه کافه و رستوران فعالیت خود را در شهر تهران آغاز کرده و در حال توسعه است.
این مجموعه به عنوان نخستین استارتاپ لجستیکی و زنجیره تامین در ایران، به صورت عملی دو گروه را در یک بازار مجازی به یکدیگر متصل میکند.
این وبسایت از یک طرف به فروشندگان اجازه میدهد تا بدون نیاز به سرمایهگذاری در حوزههای فناوری اطلاعات و بازاریابی،محصولات خود را در سراسر کشور به فروش برسانند و از طرف دیگر به مشتریان(رستورانها و کافی شاپ ها) این امکان را می دهد که با استفاده از رایانه و تلفن همراه، به راحتی به طیف گستردهای از محصولات در مکان و زمان دلخواهشان متصل شوند.
بر اساس این گزارش، استارتآپ یاد شده، یک نرم افزار «منبع باز» مدیریتی است که با هدف فعالیت درحوزه کافه، رستوران و تامین مواد اولیه آن راه اندازی شده و در مرحله جذب سرمایه قرار دارد.
لازم به ذکر است که این استارتاپ، با حمایت شرکت های سرمایه گذاری و بزرگان صنعت کافه و رستوران در آذر ماه سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی وارد بازار شد.
آکادمی دیجیتال مارکتینگ «گرشا»، برای اشتغالزایی بر بستر اینترنت راهکار داد
نیاز جدی به آموزش بومی«دیجیتال مارکتینگ» در ایران
تب و تاب استارتآپی شما را در هم در بر گرفته است؟؛ این سوالی است که عمده جوانان کشور به آن پاسخ مثبت میدهند اما در عمل توضیح نمیدهند که برای موفقیت در این حوزه چه سطح دانش و اطلاعات را دارا هستند.
در چند سال گذشته رویای کارآفرینی و خوداشتغالی بین جوانها با مفهوم استارتآپها گسترش یافته، اما در این حوزه پیش از آنکه مفاهیم استارتآپ، کارآفرینی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ در کشور به طور علمی نهادینه شود، ابتدا فاز اجرایی آن هدف قرار گرفته و آغاز شده است.
بر اساس این گزارش، فقدان دانش کاربردی و بومی دیجیتال مارکتینگ، استارتآپهای نوپای ایرانی را با مشکل کمبود منابع انسانی متخصص مواجه کرده و موفقیتشان را تهدید میکند و درست به همین دلیل، تلاشهای بسیاری از استارتآپهای نوپا و حتی کسب و کارهای اینترنتی سازمانی در کشور به موفقیت مطلوبی ختم نمیشود.
بر پایه این گزارش، وجود منابع انسانی کلیدی استارتآپها موضوع دیگری است که در آن خلاء شدیدی احساس می شود؛ «کارشناس دیجیتال مارکتینگ» و یا حتی زیر مجموعههای آن، یعنی «کارشناس تولید و مدیریت محتوا» و «کارشناس شبکه های اجتماعی» پست هایی هستند که در انها کمبود وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا این کسب و کارها چالش و مانع اصلی پیش روی خود را در بخش منابع انسانی متخصصِ دیجیتال مارکتینگ مطرح کنند.
این چالش تایید میکند که در این صنف، فرصت اشتغال بسیار زیادی وجود دارد اما متاسفانه به دلیل فقدان نیروهای مجرب، این ردیفهای شغلی خالی مانده اند.
حال اگر نگاه کلی را از تهران به سراسر ایران معطوف کنیم، کمبود کارشناس دیجیتال مارکتینگ از یک معضل به بحران تبدیل میشود؛ چرا که عدم دسترسی علاقه مندان سایر استانها به منابع آموزشی دیجیتال مارکتینگ شدید تر است و منابعی در دسترس آنها نیست که به دور از اطلاعات ترجمه شده موجود (از وبسایتهای انگلیسی و فارغ از تئوری گویی) باشد و در عمل بتواند دانش کاربردی متناسب با فضای کسب و کار اینترنتی ایران ارائه دهد.
در این خصوص و با وجود کمبودهای یاد شده، نیاز حیاتی حوزه دیجیتال مارکتینگ به آموزش یک اصل است و با نیاز سنجی انجام شده قرار است تا «اولین دوره آنلاین آموزش دیجیتال مارکتینگ» در ایران راه اندازی و ارائه شود.
احسان خواجوی بنیانگذار این دوره در آکادمی دیجیتال مارکتینگ گرشا با اشاره به ضرورت برگزاری این دوره،گفت: رسالت این آکادمی،پرورش کارشناسان متخصص دیجیتال مارکتینگ در کل کشور است، تا علاوه بر افزایش اشتغال، زمینه توسعه کارآفرینی اینترنتی و راه اندازی استارتآپهای موفق فراهم شود.
او ادامه داد: برای تحقق این هدف، اولین دوره آنلاین آموزش دیجیتال مارکتینگ به طور اختصاصی برای فضای ایران تهیه و ارائه شده تا به این نیاز پاسخ داده شود.
وی با اشاره به مزیت های اصلی دورههای یاد شده، افزود: تمرکز بر مثالها و مفاهیم عینی منطبق بر عملکرد کسب و کارهای اینترنتی ایرانی است تا درک ملموسی از مباحث، برای مخاطب ایرانی به دست آید.
وی تاکید کرد: آموزشهای کاربردی در 10 فصل و 83 جلسه آموزشی به گونه ای طراحی شده که هم افراد تازه کار و هم خبره می توانند به خوبی از آن بهره ببرند.
خواجوی تصریح کرد: آموزشهایی نظیر دوره های آموزشی آکادمی گرشا، میتواند گام مهمی در توسعه اقتصاد آنلاین در کل کشور قلمداد شود که باعث افزایش اشتغالزایی و پرورش نیروهای متخصص در حوزه مشاغل و کسب و کارهای نوپای ایرانی خواهد بود.