خبرگزاری کار ایران

علی دهباشی در گفتگو با ایلنا:

طیف وسیعی از مردم مخاطب شعر سیمین بهبهانی بودند

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۵۲۶

سیمین با موسیقی پیوند داشت و این توانایی‌های او در شعر فارسی، آشنایی او با موسیقی را می‌رساند.

سمیمن بهبهانی؛ غزل بانوی شعر فارسی رخت از حیات بربست و رفت تا درکنار بزرگان شعر فارسی در تاریخ ماندگار شود.

علی دهباشی با تاثر از خبر درگذشت سیمین بهبهانی درباره دلایل موفقیت سیمین بهبهانی در حوزه‌ش شعر گفت: آشنایی عمیق این شاعر با شعر کلاسیک فارسی دلیل موفقیت اوست.

دهباشی؛ پیوند شعر بهبهانی با موسیقی را نیز نشانه‌ی سبک خاص و ممتاز او بیان کرد و گفت: سیمین بهبهانی طی هفت دهه فعالیت ادبی‌ای نزدیک به ۲۰ مجموعه شعر و خاطرات و یادداشت منتشر کرد و در ادبیات معاصر ما همراه با سیمین دانشور که در نثر فعالیت داشت، در قله‌ی ادبیات فارسی نشسته بود.

وی افزود: تداوم یکی یاز ویژگی‌های شعر سیمین بهبهانی بود. او نوآوری‌هایی در وزن شعر فارسی به وجود آورده بود و نگاه ویژه‌ای به غزل داشت که همین‌ها جایگاه وی را ممتاز کرده بود.

دهباشی بیان کرد: سیمین با موسیقی پیوند داشت و این توانایی‌های او در شعر فارسی، آشنایی او با موسیقی را می‌رساند.

این محقق و پژوهشگر ادبیات فارسی اظهار داشت: چهار زن در شعر فارسی در یکصد سال اخیر برجسته بودند: پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی و سیمین دانشور که بهبهانی بعد از پروین و فروغ؛ درخشندگی خاصی در شعر فارسی ایجاد کرد و طیف وسیعی از مردم مخاطب او بودند.

دهباشی یکی از دلایل موفقیت سیمین بهبهانی را آشنایی عمیق او با شعر کلاسیک فارسی دانست و افزود: بهبهانی به اشعار حافظ و مولانا، سعدی، سنایی و دیگر بزرگان شعر فارسی تسلط داشت و شعر آنها را به خوبی خوانده بود و با مطالعه‌ی اشعار کلاسیک، سبک مستقلی برای خود شکل داده بود.

وی بیان کرد: سیمین در سال‌های اخیر با بیماری دست به گریبان بود و کمتر حضور فیزیکی اجتماعی داشت اما با سرودن شعر حضور اجتماعی‌اش را تداوم داد و هیچ‌گاه سکوت نکرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز