خبرگزاری کار ایران

هشت کلاه خاکستری؛ رمان تازه‌ی ر. اعتمادی منتشر می‌شود

مشکل ادبیات؛ جنگ میان جناح راست و چپ است

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۸۹۸

نظریاتی که داستان‌ها را بخش‌بندی می‌کند؛ به خاکروبه‌های تاریخ پیوسته‌اند / مشکل‌مان جناح چپ و راست در ایران است. ادبیات ایران گرفتار برخوردهای تند جناح‌های چپ و راست شده / نویسندگان و شعرا؛ کسانی نیستند که خط سیر سیاسی و اجتماعی بدهند.

رمان جدید ر. اعتمادی که ماجرای آن چند سال قبل از انقلاب آغاز می‌شود، توسط انتشارات شادان منتشر خواهد شد.

وی درباره شخصیت اصلی اثرش به خبرنگار ایلنا گفت: این رمان سرگذشت زنی است که درطول زندگی‌اش هشت بار ازدواج می‌کند و هربار ازدواجش با حوادثی به اتمام می‌رسد.

اعتمادی افزود: این زن، انسانی زیبا و شریف است و خواهان بسیار دارد و هر ازدواجش یک قصه است. این کتاب یک سریال است که هر ازدواج او؛ قسمتی از کلیت آن است.

این نویسنده معاصر در ادامه درباره‌ی سبک نگارش‌اش گفت: مشکل ما این است که داستان‌نویسی را بخش‌بندی می‌کنیم. رمان؛ رمان است و نویسنده‌ها می‌نویسند. این نظریاتی که داستان‌ها را بخش‌بندی می‌کند اکنون به خاکروبه‌های تاریخ پیوسته‌اند.

وی ادامه داد: نویسنده‌ای مخاطب کم دارد، نویسنده‌ای هم مخاطب زیاد دارد. نویسنده‌ای برای گروهی خاص می‌نویسد و نویسنده‌ای برای عموم مردم می‌نویسد. تقسیم‌بندی نوشته‌ها و لقب دادن به نویسنده‌ها دیگر امروز خریدار ندارد.

اعتمادی؛ دلیل پرفروش بودن آثار فهیمه رحیمی را پرمخاطب بودن آن ها ذکر کرد و گفت: اگر کارهای این نویسنده خوب نبود فروخته نمی‌شد. مهمترین چیز این است که مردم فردی را به عنوان نویسنده‌ای که می‌خواهند آثارش را بخوانند بپذیرند.

نویسنده " اتوبوس آبی " با بیان اینکه دیدگاه غالب جامعه درباره داستان‌های پرمخاطب، نگاهی قدیمی و قرن بیستمی است، آن را برخاسته از نگاه چپ دانست و گفت: هیچ وقت تولستوی و بالزاک هم این‌طور فکر نمی‌کردند. یکی از ویِژگی‌های ادبیات امروز پدیده عرضه و تقاضاست. وقتی رمانی پرفروش می‌شود یعنی بازار آن را پسندیده و مردم آن را خریده‌اند.

وی افزود: این بازی‌هایی که ما وارد ادبیات کرده‌ایم، متعلق به اوایل قرن بیستم است. درحالی‌که امروز ادبیات دنبال مخاطب است.

اعتمادی به رسالت اثر هنری در عصر امروز اشاره کرد و گفت: امروز رسالت در تمام عرصه‌های هنری عوض شده است. امروز نویسندگان و شعرا کسانی نیستند که خط سیر سیاسی و اجتماعی بدهند. آن دوره افسانه‌ای گذشت. نویسنده مثل تلویزیون و رادیو است. مخاطب می‌خواهد. اگر مخاطب نداشته باشد حرفش مورد توجه کسی قرار نمی‌گیرد.

نویسنده " هزار و یک شب عشق " همچنین گفت: امروز چند کتاب در ایران منتشر می‌شود و فردا می‌میرد. تعداد انگشت‌‌شماری نویسنده داریم که جامعه آن‌ها را به عنوان یک نویسنده قبول دارند و آثارشان را می‌خوانند. برخی نویسنده‌ها عمرشان دو روزه است و برخی یک ساله. نویسنده‌هایی هم هستند مانند صادق هدایت که عمرشان به چندین سال می‌رسد.

اعتمادی در پاسخ به این سوال که نگرش غالب در جامعه تا چه‌وقت ادامه خواهد داشت، با توجه به اینکه در کشورهای خارجی این نوع داستا‌نویسی مورد احترام نویسند‌ها و قشر روشنفکر است، گفت: مشکل زمان است.

وی افزود: باید به جامعه ایران فرصت داد تا خودش را هماهنگ کند. همان‌طور که امروز تیم فوتبال خودش را با جام‌جهانی هماهنگ کرده است. گروه‌های دیگر جامعه باید خودش را با جهان هماهنگ کند. تا کی می‌توانیم با نگرش‌های قدیمی چپ زندگی کنیم؟

اعتمادی تاکید کرد: راست‌ها هم ادبیات را با یک فرم دیگر قبول دارند. ما مشکل‌مان جناح چپ و راست در ایران است. ادبیات ایران گرفتار برخوردهای تند جناح‌های چپ و راست است.

فهیمه رحیمی، نویسنده داستان‌های عامه‌پسند در ۲۸ خرداد سال ۱۳۹۱ درگذشت. این نویسنده‌ی پرکار آثاری چون " همیشه با تو "، " هنگامه "، " ماندانا " و " سال‌هایی کهبی توگذشت " در کارنامه‌ی خود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز