خبرگزاری کار ایران

کتاب مطالعات رسانه­‌ای راهنمای علمی دانشجویان رونمایی شد؛

حسام‌الدین آشنا: ۷۰ درصد مخاطبان رسانه‌ای از ماهواره استفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۱۶۳

اتهام­‌ و دروغ‌­زنی در رسانه­ ملی وجود دارد بی‌‌آنکه کسی اعتراضی کند / مهمانی­‌ همسر رئیس‌‌جمهور به اقسام توهین‌‌ها و تهمت­‌ها نایل شد / برای حل نگرانی فرهنگی سمت منع و پارازیت رفته‌ایم / اگر کیفیت مخاطب را بالا ببریم دیگر زیر بار رسانه‌ی بی­‌کیفیت نمی­‌روند؛ چه شبکه یک باشد چه GEM.

جلسه­‌ی رونمایی از کتاب " مطالعات رسانه­‌ای راهنمای علمی دانشجویان " یکشنبه(۲۵ خرداد) با حضور حسام­‌الدین آشنا، هادی خانیکی، یونس شکرخواه و امیرعبدالرضا سپنجی در تالار حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسام‌الدین آشنا در این مراسم با ذکر تحقیقات انجام شده در حوزه‌ی رسانه و تربیت رسانه­‌ای در دانشگاه امام حسین(ع) و دیگر مراکز علمی، گفت: جای چنین کتاب درسی جامع در این حوزه خالی بود.

وی با اشاره به وجود سواد بالای رسانه­‌ای در بریتانیا، افزود: این کشور در زمینه‌ی آموزش رسانه در سطح مدارس آزاد و دانشگاهی دارای سبک هستند. همچنین قدرت و اقتدار بخش خصوصی، عمومی یا دولتی برای در اختیار گرفتن مخاطبان بسیار بالاست. در جامعه توده­‌ای، مخاطبان تنها مصرف ­کننده­‌اند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا می­‌شود همانطور که در زمینه‌ی مواد غذایی حمایت از مصرف­ کننده وجود دارد؛ در زمینه‌ی رسانه­‌ها هم حمایت صورت گیرد با ذکر مثال­‌هایی از کتاب " مطالعات رسانه­‌ای " گفت: در این کتاب تمام مثال­ها و ملاحظات انگلیسی است و برای کسانی که در فضای فرهنگی بریتانیا تنفس می­‌کنند؛ لازم و مفید است.

وی افزود: آرزوی من این است که چنین کتاب­‌هایی با رویکردی بومی تالیف شوند. این کتاب­ که با مثال­‌های نزدیک با فرهنگ انگلیس نوشته شده؛ در کشور ما کسی با آن ارتباط برقرار نمی­‌کند. مگر کسانی که برنامه­‌های ماهواره­‌ای را از ماهواره همسایه­‌شان می­‌بینند یا از فیلترشکن همسایه استفاده می­‌کنند. غیر از این موارد، کتاب مذکور نمی­‌تواند برای دانشجویان کاربردی باشد.

حسام­‌الدین آشنا؛ این کتاب را مناسب برای اساتید دانشگاه دانست و گفت: این اثر می­‌تواند نمونه‌ی خوبی برای تالیف کتاب‌های مشابه در داخل باشد.

وی با آوردن مثالی از کتاب درمورد کشته شدن قوهای سلطنتی، به سوگیری در نوشتن نمونه­‌های کتاب اشاره و تصریح کرد: در این مثال؛ مهاجرین متهم به جرم شده­‌اند و از تلاش اقلیت مهاجر برای بازسازی شخصیت خودشان استفاده می­‌کنند. روزنامه سان هم پس از چاپ این خبر سوگیرانه؛ مورد بازخواست قرار می­‌گیرد.

مشاور ریاست جمهوری در ادامه گفت: من این مثال را آوردم تا چنین مثال­‌هایی در دانشگاه­‌های ما ذکر شود و دانشجو متوجه شود اگر به سمت کلیشه­‌سازی برود، اگر در انگلستان باشد، به همین صراحت و دقت بازخواست می­‌شود.

وی به تجربه‌ی ایران در این زمینه نیز اشاره و تاکید کرد: در ماه­‌های اخیر اتهام­‌زنی و دروغ‌­زنی در رسانه­ ملی وجود دارد؛ بدون آن که کسی اعتراضی بکند و حرفی بزند. مهمانی­‌ای که همسر رئیس‌­جمهور گرفته به اقسام توهین­‌ها و تهمت­‌ها نایل شد. دولت که اعلام کرد که شکایت نمی­‌کند و رسانه­‌ها هم که راه خودشان را می­‌روند.

آشنا از نابسامانی رسانه­‌ها سخن گفت و دلیل آن را این دانست که رسانه­‌ها یاد نگرفتند سوال کنند و افزود: اگر مخاطبان سواد رسانه­‌ای بالایی داشته باشند؛ رسانه­‌ها احساس مسئولیت بالایی خواهند داشت وگرنه در تقابل با مخاطب منفعل رسانه هرکاری که بخواهد می­‌تواند انجام دهد.

وی برای نگرانی­‌های فرهنگی جامعه راه­‌های متفاوتی قائل شد و راه­‌حل مورد استفاده در داخل را از جنس پیشگیری دانست و گفت: تلاش­‌هایی که صورت گرفته تلاش­‌هایی بوده از جنس منع. برای حل مشکل نگرانی فرهنگی رفته­‌ایم به سمت منع، پارازیت و جلوگیری برای حراست از دریافت­ کننده­‌ها. ما قوی­ترین فیلترینگ را بعد از چند کشور داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه‌؛ نتیجه‌ی این تلاش­‌ها را این­گونه بیان کرد: بالای ۷۰درصد مصر­ف‌کننده­‌های رسانه در تهران از ماهواره استفاده می‌­کنند و نیز درصد مصرف­‌کننده­‌های فیلترینگ نیز واضح و روشن است. ما در مسیری رفتیم که علارغم هزینه­‌های بالا، دستاورد فرهنگی پایینی داشته است.

حسام­‌الدین آشنا؛ اهمیت کتاب " مطالعات رسانه­‌ای را باز کردن مسیر دیگری دانست که آن تربیت انتقادی نسل جوان است و افزود: اگر ما بپذیریم که مخاطبان ما این توانایی را پیدا کنند تا اگر رسانه­‌ی ملی خدای ناکرده دروغ بگوید یا برنامه‌­های در سطح پایین پخش کند، واکنش نشان می­‌دهند. اگر این مسیر را برویم؛ مخاطبانی خواهیم داشت که مسلح به رسانه نگاه می­‌کنند. اگر کیفیت مخاطب را بالا ببریم دیگر زیر بار هیچ رسانه‌ی بی­‌کیفیتی نمی­‌روند؛ چه شبکه یک باشد چه شبکه GEM.

وی؛ تقاضای خود را از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی این­گونه مطرح کرد: من از این مرکز تقاضا دارم تا قطب تربیت و آموزش رسانه­‌ای کشور باشد و این موضوع به عنوان یک الویت علمی قرار گیرد.

حسام­‌الدین آشنا به بیماری بنیان­گذار دانشگاه امام صادق(ع) هم اشاره کرد و این دانشگاه را بستری معرفی کرد که تربیت اسلامی و علمی در مقابل هم قرار ندارند. در این دانشگاه هم حسین بشیریه تدریس کرده و هم چنگیز پهلوان، هم مرحوم علامه جعفری و هم مرحوم علامه شهیدی در این مرکز مشغول به کار بودند.

وی افزود: این فضای باز است که امکان تعامل و نقد و نظر را فراهم می­‌کند و انتشار این کتاب؛ مسئولیت دانشگاه امام صادق(ع) را در مسیر تحولات نوین در زمینه­‌های اجتماعی و فرهنگی بیشتر خواهد کرد.

آشنا؛ سیستم آموزشی کشور را نیازمند تغییرات آموزشی دانست و گفت: تحلیل فیلم در برنامه‌ی درسی علوم انسانی دوره‌ی متوسطه قرار داده شده و برخی مدارس این را ارئه می­‌دهند. برای تحول نظام آموزشی در زمینه‌ی توانمندسازی دانش­‌آموزان درمقابل رسانه­‌ها، نیاز به برنامه آموزشی رسانه داریم.

وی ادامه داد: جایی که مدرسانی نداریم برای این نوع آموزش‌­ها، من پیشنهاد می­‌کنم که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بپذیرد تا کلاس­‌هایی در زمینه سواد رسانه­‌ای تشکیل دهد تا بدین طریق مدرسانی برای درس­‌های آموزش و پرورش آماده کنیم.

وارد تله­‌ای بنام آزادی بیان شدیم

دکتر یونس شکرخواه نیز در این جلسه؛ کتاب مذکور را برگرفته از فرهنگ انگلیسی دانست و گفت: کتاب " مطالعات رسانه­‌ای در حوزه ارتباطات به کار ما و دیگر کشورها نمی­‌آید چراکه ساخت صنعت رسانه در بریتانیا بسیار متفاوت از دیگر کشورهاست.

وی از دو سازمان ppc و ofcom و وزارت رسانه فرهنگ و ورزش در بریتانیا نام برد و تاکید کرد: سازمان اولی مانند سایه­‌ای روی رسانه­‌ها نظارت دارد. سازمان آفکام روی همه نشریه­‌ها دخالت دارد جز محتوای بی بی سی و وزارت رسانه، فرهنگ و ورزش نیز نظارت خود را دارد.

شکرخواه افزود: البته مخاطب در این فضا احساس رضایت و آزادی می‌کند بدون آنکه بداند توسط سازمان­‌هایی تحت نظارت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به طبقه‌­بندی و گونه­‌بندی در کتاب رونمایی شده؛ اشاره کرد و گفت: در این کتاب مفهوم به سازه تبدیل می­‌شوند و قابلیت تیدیل مفاهیم را به تصویر می­‌کشد.

این مترجم ادامه داد: قدرت متن وقتی آشکار می­‌شود که بافت­‌مند شود. درباره ماهواره که این روزها خیلی فراوان مورد بحثقرار می­‌گیرد، اگر ده هزار ماهواره دیگر به ماهواره­‌های داخل اضافه شود، چون به‌صورت متون منفرد هستند هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. ولی اگر در یک بافت قرار بگیرند مشکلات زیادی را موجب می­‌شوند.

وی افزود: وقتی که یک فرد شهید شده، نوعی ارج‌­گذاری اتفاق افتاده است. این یک سیستم ارزشی است در کنار سیستم‌های باوری که همه چیز در آن قرار می­‌گیرد. یک سیستم ارزشی آن بالا هست و یک سری خطوط قرمز دارد که مشخص می­‌کند متنی بافت­‌مند شود یا نشود.

عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات؛ جامعه اطلاعاتی روزنامه­‌های سراسری را مردانه دانست و گفت: یک دختر یا زن چطور خودش را در رسانه­‌ها پیدا کند؟ انگار آن­ها وجود ندارند. در خانواده زن­‌ها میزان مصرف رسانه­‌ای­‌اش یک سوم مرد است، به دلیل منطقی نه اینکه رسانه­‌ای نیستند.

وی به مشکلات حوزه رسانه در ایران اشاره کرد و گفت: ما تم­‌های خودمان را پیدا نکرده­‌ایم. درباره طوفان اخیر درمورد ماشین‌های صدمه دیده و درخت­‌های قطع شده نوشتیم، درحالی­که این فرعی­‌ترین موضوعات است که نشان می­‌دهد در مطالعات تماتیک خیلی ضعیف هستیم.

شکرخواه ادامه داد: افزایش فرمت­‌های رسانه­‌ای مشکل دیگر است. در فضای آنلاین اتفاقات عجیبی رخ می­‌دهد و همچنین در فضای غیرآنلاین نیز می­‌تواند حوادثغیرمترقبه­‌ای حادثشود. فرمت­‌های رسانه­‌ای گونه­‌ای از زندگی دیجیتال ما هستند و ما متوجه آن نیستیم.

یونس شکرخواه از جنبه‌ی اخلاق در مدیا سخن به میان آورد که در کشور ما روی آن کار نشده است و درادامه به آزادی بیان اشاره کرد و گفت: ما وارد تله­‌ای به نام آزادی بیان شدیم، بدون آنکه ملاحظاتی را درنظر داشته باشیم؛ گرفتار آن شدیم.

عضو گروه چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر به برخی نظریه­‌ها در حیطه رسانه اشاره و تصریح کرد: الیو کاتس به استفاده و رضایت و بهره­‌مندی و خرسندی تاکید می­‌کند. نظریه بومی­‌سازی تئوری مدیا بیان می­‌کند که اگر رسانه­‌های موجود را مهار نکنیم مشکل پیش می­‌آید. نظریه شبکه­‌های اجتماعی از نقش ساخت بر فرد سخن می­‌گوید.

وی افزود: نظریه­‌ای که بیان می­‌کند که رسانه­‌ها هم فرهنگسازی می­‌کنند و هم مشارکت­‌گری، در ایران ابدا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این نظریه می­‌تواند ما را از نگرش تولیدکننده - مصرف­‌کننده خارج کند.

شکرخواه از دیدگاه اشتباهی در ایران حرف زد و گفت: می‌­گویند دوره رسانه­‌ها­ی جمعی ­گذشته است و این حرف روز است. اما باید بدانیم که شکل آن عوض شده است. افرادی هستند که فکر می­‌کنند که مدیا همان تکنولوژی است که این یک دیدگاه کاملا اشتباه ست. چراکه مدیا حاوی تکنولوژی است.

عضو کمیسیون اطلاعات در کمیسیون ملی یونسکو، در ایران تاکید کرد: ما باید رسانه­‌ها را به عنوان یک هدف سیار و متحرک درنظر بگیریم. رسانه­‌ها جایی ثابت نمی­‌مانند. مانند شکاری است که یک جا ثابت نمی­‌ماند و باید آن را زخمی کنیم تا کم­کم آن را از پا درآوریم.

وی در ادامه چند سوال مطرح کرد: ما چقدر از جنبش­‌های اجتماعی و حرکات دینی در حوزه رسانه اصلاع داریم؟ وال استریت چرا رخ می­‌دهد؟

ادامه داد: ما داعش را یک دفعه کشف می­‌کنیم و صحبت­‌هایی که در این زمینه می­‌شود ۷۰درصد اشتباه است و ۳۰درصد از جاهای دیگر مصرف می­‌کنیم.

وی به متدولوژی دانشگاهی نیز اشاره کرد: ما به دانشجو می­‌گوییم از این روش استفاده کن. این یک متد قدیمی است و باید کنار گذاشته شود. نمی­‌دانیم که متد چه بلایی سر دانشجو می­‌آورد؛ اینکه بدون رفرنس هیچ کاری نمی­‌تواند انجام دهد. من نمی‌دانم آن مقاله­‌ای که همه مقالات به آن ارجاع داده می­‌شود؛ خود به کجا رفرنس داده است؟

دانشجویی نمی­‌شناسم که یک کتاب ۷۶۰ صفحه­‌ای بخواند

هادی خانیکی که یکی از مهمانان این مراسم بود؛ تعریف نشست را چیزی برخلاف آن­چه در تلویزیون رواج دارد دانست و گفت: نشست آن است که افراد طبق حرف­‌های طرفین صحبت کند.

وی از دانشگاه امام صادق(ع)، ناشر کتاب " مطالعات رسانه­‌ای " تشکر ویژه و تصریح کرد: این کتاب­‌ها، آثاری نیستند که راحت وارد بازار شوند و خریدار بازار داشته­ باشند. اگر خریدار فقط محدود به خریدارانش شود از بین می­‌رود؛ همانطور که فیلمی که تنها امیدش به گیشه باشد؛ نابود می­‌شود.

وی از نظریه­‌های مطرح در حیطه رسانه سخن گفت که درباره انقلاب ایران صحبت می­‌کنند و در ادامه به لرنر اشاره کرد و افزود: لرنر در کتابش می­‌گوید که در ایران بخش روشنفکران نسبت به سایر بخش­‌ها گسترده­‌تر هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی کتاب مذکور را یک دانش­نامه معرفی کرد و با اشاره به اینکه این کتاب نیز جوابگوی کمبودها در این حیطه نیست؛ گفت: این کتاب، کتابی زنده است. به این معنی که تنها برای تالیف شدن نوشته نشده است. همان کاری که ما برای اضافه کردن به اسناد ملی انجام می­‌دهیم. ویژگی آموزشی بودن این کتاب و توجه به نظرات دیگر اساتید از دیگر مشخصه­‌های این ترجمه می­‌باشد.

وی به مشکلات ترجمه به فارسی اشاره و تاکید کرد: با چه مکانیزمی می­‌توان افراد را ترغیب کرد تا این کتاب ۷۶۰صفحه‌­ای را بخوانند. اگر بگویید که جزو منابه درسی قرار می‌دهیم، من باید بگویم که دانشجویی نمی­‌شناسم که یک کتاب ۷۶۰ صفحه­‌ای را بخواند.

در ابتدای مراسم؛ امیرعبدالرضا سپنجی به معرفی کتاب جدیدش پرداخت. او گفت: این ترجمه ویراست چهارم این کتاب است که به ۹زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این کتاب مقدماتی است برای دانشجویان حوزه رسانه و ارتباطات که دارای مثال­‌های بسیار روزآمدی است.

وی افزود: تمام مثال­‌هایی که در این کتاب آورده شده از بی بی سی است و با همه حب و بغض‌ها باید اعتراف کرد که تمام پیشکسوت­‌های رسانه؛ افراد این خبرگزاری را تربیت کرده­‌اند و مخاطب­‌های زیادی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز