خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

امنیت ملی و عفت عمومی خط قرمز نویسندگان است / نمایندگان فیلم‌های اصلاح نشده را دیده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۷۸

برخی از موارد سانسور، عمدتا مسائلی است که با امنیت ملی در تعارض باشد و یا با خلاف اخلاق و عفت عمومی. غیر از این چنین موارد در سایر حوزه‌ها نویسندگان آزادند آثارشان را بنویسند و اگر می‌خواهند عقیده‌ای را در این خصوص ابراز کنند آزاد هستند.

ایلنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع مراسم کتاب سال از محدوده‌ی سانسور چنین گفت: به جز در مواردی که در تعارض با امنیت ملی و اخلاق و عفت عمومی جامعه است، نویسندگان در بیان نظراتشان و نگارش کتابهایشان آزاد هستند.

به گزارش ایلنا‏، علی جنتی درباره ویژگی‌های جایزه کتاب سال گفت: جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال فضایی است برای آشنایی اندیشمندان و فرهیختگان داخل و خارج از کشور با آرای یکدیگر و تشویقی است برای همه کسانی که در این عرصه تلاش می‌کنند.

وزیر ارشاد درباره حمایتهای این وزارتخانه از برگزیدگان این جوایز گفت: هم به این عزیزان کمک مالی می‌شود و هم از نظر حقوقی مورد حمایت قرار می‌گیرند. لایحه قانون حمایت از مالکیت معنوی و فکری و ادبی در دولت در دست تهیه است و امیدواریم پس از ارائه آن به مجلس و تصویب از سوی نمایندگان گامهای بلندتری برای حمایت از این قبیل پدید آورندگان آثار برداریم.

جنتی درباره‌ی اشاره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لزوم کنار گذاشتن سانسور در حوزه کتاب‎؛ گفت: ما قائل به سانسور نیستیم و اگر هم در این مسیر اقدامی صورت می‌گیرد مطمئنا در چارچوب قانون خواهد بود. در قانونی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه کتاب و نشر به تصویب رسیده است‎؛ مواردی ذکر شده که طبیعتا باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از این موارد، عمدتا مسائلی است که با امنیت ملی در تعارض باشد و یا با خلاف اخلاق و عفت عمومی. غیر از این چنین موارد در سایر حوزه‌ها نویسندگان آزادند آثارشان را بنویسند و اگر می‌خواهند عقیده‌ای را در این خصوص ابراز کنند آزاد هستند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که نظرش را پیرامون قضاوت برخی اعضای کمیسیون فرهنگی درباره تعدادی از فیلمهای اکران شده در جشنواره فیلم فجر جویا شد، گفت: دوستان نماینده حق دارند که در هر زمینه‌ای اظهارنظر کنند اما من فکر می‌کنم برخی از این دوستان نسخه‌های اصلاح نشده این فیلم‌ها را تماشا کرده‌اند درحالیکه فیلمهایی که الان در جشنواره به نمایش گذاشته شده، بازبینی شده و نسخه‌های اصلاحی فیلم‌هاست و اصلاحاتی در آنها اعمال شده است.

وی بر لزوم حمایت هدفمندانه از پدیدآورندگان آثار برگزیده کتاب سال اعطای درجات علمی ویژه به آنها، حمایتهای قانونی از آنها ایجاد باشگاه برگزیدگان کتاب، سازماندهی فعالان ترجمه آثار ایرانی به زبانهای دیگر را از جمله مواردی برشمرد که باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

جنتی گفت: باید تدبیری بیندیشیم که کتاب جز سبد خرید و کالاهای هفتگی، سالانه و روزانه ملت متمدن قرار بگیرد باید چاره‌ای بیندیشیم که ملت ما به خاطر چنین جوایزی، هر ساله جشن‌هایی بر پا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز