خبرگزاری کار ایران

در مراسم تودیع و معارفه‌ی مدیران خانه‌ی کتاب مطرح شد:

خانه کتاب باید سلیقه‌های متعدد را در خود بگنجاند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۶۵

سیدعباس صالحی در این مراسم ضمن تشکر از مجموعه‌ی خانه‌ی کتاب، محقق شدن انتظاراتی نظیر برقراری ارتباط میان حوزه و دانشگاه‌ها، هم‌افزایی نشر خصوصی و حاکمیتی و… را از مدیرعامل جدید این موسسه خواستار شد.

ایلنا: مراسم تودیع و معارفه مدیرعاملان قدیم و جدید خانه کتاب، صبح امروز(چهارشنبه ۱۶ بهمن) با حضور سیدعباس صالحی، علی شجاعی صائین و نجفعلی میرزایی در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شجاعی صائین(مدیرعامل سابق موسسه خانه کتاب) ضمن بیان این مطلب که حضور در مراسم‌های تودیع و معارفه چندان به مذاقش خوش نمی‌آید؛ گفت: زمانی که با عنوان سرپرست به خانه کتاب آمدم؛ فکر نمی‌کردم در این موسسه ماندگار شوم زیرا در آن دوره معاون آقای پرویز؛ معاون امور فرهنگی وزرات ارشاد وقت بودم.

وی با اشاره به سنوات حضورش در خانه کتاب خاطرنشان کرد: من در طول این شش سال نگرانی خاصی نداشتم و با شوق تمام در موسسه حاضر می‌شدم زیرا می‌دانستم با همراهی همکاران در این موسسه مشکلی وجود نخواهد شد. خصوصاً اینکه در دوره آقای پرویز خانه کتاب بسیار تحت حمایت بود تا حدی که اگر پولی اضافه داشتند در اختیار ما قرار می‌دادند تا برای آن کاربردهای مختلفی را ایجاد کنیم تا عاطل نمانند.

مدیرعامل سابق خانه کتاب ادامه داد: در طول حضورم در این موسسه مهم‌ترین وظیفه خود را آماده‌سازی بستر فعالیت برای همکارانم می‌دانستم و به گمانم خانه کتاب نسبت به ۶ سال قبل در وضعیت بالاتری قرار گرفته است. هرچند مخالفانی هم ممکن است و جود داشته باشند؛ مثل افرادی که در رسانه‌های مختلف این مسئله را مطرح کردند که چرا مدیری از دولت قبل در ارشاد جدید مدیر کل اداره کتاب شده است؟

شجاعی؛ استفاده از خرد جمعی از داخل و بیرون موسسه را یکی از اهداف اصلی‌اش در خانه کتاب عنوان کرد و استفاده از هیات‌های علمی در جوایز و نشریات کتاب ماه را گواهی بر این مدعا خواند. وی در این باره گفت: سعی کردیم در تمام امور مشاوران خوبی داشته باشیم.

مدیرکل جدید دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در پایان سخنانش ضمن اشاره به ملاک شایستگی و صلاحیت علمی در انتخاب سردبیران نشریات خانه کتاب، از همکاران سابق خود درخواست حلالیت کرد و اظهار داشت: اگر قصوری از من سرزده قطعاً از سر بدجنسی نبوده بنابراین امیدوارم کوتاهی‌های من را حلال و حتی فراموش کنید.

در بخش بعدی این مراسم؛ سیدعباس صالحی(معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد) در جایگاه حاضر شد و ضمن اشاره به کارنامه ۲۰ ساله خانه کتاب اظهار امیدواری کرد تا در دوره جدید اوراق تازه‌ای به دفتر زرین خانه کتاب افزوده شود.

وی در مورد تلاش‌های شجاعی صائین و همکارانش در خانه کتاب گفت: با تعاریفی که سایر دوستان از ایشان و زحماتی که در خانه کتاب کشیده شده هم‌نظر هستم اما شاید از این جهت که مدتی است از آقای شجاعی در سنگری پرخطر‌تر یعنی اداره کتاب همکار هستیم، چندان نیازی به اشاره مواردی از این قبیل نباشد.

صالحی ادامه داد: امیدوارم ایشان در دوره جدید که قطعاً موانع متعددی از مسیر رشد و توسعه حوزه نشر برداشته شده، بتواند با نگاهی تازه اداره کتاب را به محیطی امن برای اهالی نشر و مولفان تبدیل کند.

وی در ادامه از نجفعلی میرزایی بابت پذیرفتن پیشنهاد مدیرعاملی خانه کتاب تشکر کرد و گفت: سالهای زیادی از آشنایی من با ایشان می‌گذرد و معتقدم که در حوزه‌های فراوانی حائز قدرت و قوت هستند.

صالحی افزود: ایشان در شناخت جهان عرب از معدود کسانی هستند که شناخت تفصیلی دارند و با بسیاری از نخبگان جهان در تماسند. حضور در لبنان این فرصت را به ایشان داده تا بستر ارتباط و آشنایی برایشان فراهم باشد.

وی ضمن بیان این مطلب که میرزایی انسان دنیا دیده و دنیا‌شناسی است، درمورد جایگاه وی نزد رسانه‌های بین المللی گفت: ایشان عربی را بسیار ملیح صحبت می‌کند. آنچنان که از سوی رسانه‌های جهانی مانند شبکه الجزیره شناخته شده‌اند. البته ایشان به زبان انگلیسی نیز اشراف دارند.

معاون امور فرهنگی ارشاد در مورد رویکردش نسبت به حساب‌های جدید افزود: ‌‌ همانطور که از عملکرد چند ماهه اخیر ما در معاونت فرهنگی مشخص است من اصراری به نوگرایی ندارم و نگاهم نگاه حداکثری به منابع موجود است. اما معتقدم ترکیب‌های جدید انگیزه‌های جدیدی را ایجاد می‌کند و فکرهای تازه‌ای را می‌آورد.

وی در بخش پایانی سخنانش به بیان انتظارات خود از خانه کتاب در دوره جدید پرداخت. این موارد به شرح زیر است:
۱ - خانه کتاب باید بتواند مرجع و ملجاء و زبان مولف و ناشر باشد. یعنی اصلاً قرار نیست خانه کتاب همواره به وزارت ارشاد سنجاق شده باشد.
۲ - خانه کتاب باید بتواند بین بخش حاکمیتی و بخش خصوصی نشر ایجاد هم‌افزایی کند و فاصله این دو حوزه را کاهش دهد
۳ - خانه کتاب باید سلیقه‌های متعدد را در خود بگنجاند.
۴ - این موسسه باید پل ارتباطی میان عرصه مکتوب در ایران و خارج از ایران باشد.
۵ - خانه کتاب باید مکانی باشد برای گفتگو و تضارب آراء.
۶ - پل ارتباطی بین حوزه و دانشگاه شود که با وجود حرف‌های کلیشه‌ای هنوز شاهد این اتفاق نبوده‌ایم.
۷ - خانه کتاب باید رصدکننده میراثمکتوب باشد به این معنی که نقاط ضعف را در عرضه نشر دریابد؛ رسیدگی کند و به ما هشدار دهد.
۸ - خانه کتاب باید خانه مولفان، ناشران، اهالی فکر ایران باشد نه فقط تهران.

در ادامه این مراسم نجفعلی میرزائی؛ مدیرعامل جدید خانه کتاب با اشاره به امتیازات این موسسه گفت: یکی از اتفاقات خوب در این مجموعه این است که به شکل هیات امنایی اداره می‌شود و مانند ساختارهای مدیریتی هرمی آسیب پذیر است.

وی با اشاره به تجربه تاسیس دفتری فرهنگی در لبنان اظهار داشت: من مرکزی را در لبنان پایه گذاری کردم که تنها ۵ کارمند داشت اما توانست دویست اثر را منتشر کند. دلیل موفقیت این مرکز نیز این بود که از بروکراسی پرهیز داشت و لازم به ذکر است که این مرکز همچنان با‌‌ همان ۵ کارمند درحال فعالیت است.

میرزائی ضمن بیان این مطلب که درجای جای خانه کتاب اثرات حسن نیت و حسن مدیریت آقای محسن پرویز مشهود است. ادامه داد: تقاضای من از مدیریت فرهنگی این است که این نخستین سخنان مرا به عنوان فراخوانی مدیریتی تلقی کند زیرا معتقدم قرار نیست با نقشه از پیش فرض شده‌ای پیش برویم بلکه در این مسیر می‌خواهم از ایده‌های ارزشمند و تاثیرگذار استفاده کنم.

وی درمورد وضعیت نشر و کتاب اظهار تاسف کرد و گفت: وزن کتاب نه درشان کتاب در یک تمدن اسلامی است، نه درشان کشوری مثل ایران و نه درشان نظامی که رهبرش عاشق‌ترین رهبر در میان مقامات سیاسی جهان به کتاب است.

وی همچنین با ارجاع به انتظارات مطرح شده ازسوی معاون امور فرهنگی ارشاد گفت: برای محقق شدن این انتظارات ما به تاسیس یک مرکز مطالعات راهبردی و علمی کتاب احتیاج داریم تا مسائل مختلف ازجمله ممیزی که متاسفانه هیچ مطلب علمی و پژوهشی خاصی در موردش وجود ندارد را مورد بررسی قرار دهیم و از نتایج این بررسی‌ها در برنامه‌ریزی‌های آینده بهره ببریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز