خبرگزاری کار ایران

واکنش بنیاد صادق هدایت به هجمه‌های بی‌‌اساس:

یک عده با فحاشی به صادق هدایت، کاسبی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۴۰

رییس بنیاد هدایت روایتی که در مراسم بزرگداشت «شهریار» مطرح شده را کذب محض خوانده و معتقد است فحاشی به صادق هدایت، یک حرکت سازمان یافته است.

ایلنا؛ صادق هدایت، نویسنده‌ی شهیر ایرانی بعداز گذشت ۶۲ سال، همچنان مورد تعارض و هجمه‌های مختلف از سوی برخی از افراد در مناسبت‌ها و مصاحبه‌های مطبوعاتی قرار می‌گیرد. واقعیت این است که هدایت در سه دهه‌ی اخیر، همواره مورد اهانت و بدگویی قرار گرفته و بعضا از او به عنوان یک نویسنده‌ی بدنام و خطرناک نام‌برده‌اند. اما برخلاف جریان‌هایی از این دست، صادق هدایت همیشه صادق هدایت است. او نه تنها مخاطبان و علاقه‌مندان کثیری در داخل کشور داشته و دارد، بلکه انتشار آثارش به بیش از ۲۵ زبان دنیا و چاپ و توزیع کتاب‌هایش توسط کمپانی معتبری چون آمازون، گواهی‌ست بر این مدعا که هدایت نویسنده‌ی بزرگی‌ست که نام و آثارش در تاریخ ادبیات جهان ثبت شده است.

در ادامه‌ی هجمه‌هایی بی‌دلیل و غیرقابل اثبات، روز گذشته همین رویه در مراسمی که در حوزه هنری برگزار و به بزرگداشت «شهریار» اختصاص داشته تکرار شد و سخنرانی با نام ابوالفضل علی‌محمدی که خود را یکی از دوستان زنده‌یاد شهریار معرفی کرده بدون هرگونه دلیل یا توجیه خاصی؛ اقدام به طرح نقل قولی از شهریار کرده که در آن اشاره شده صادق هدایت به شهریار و نیما یوشیج پیشنهاد انتحار(خودکشی دسته‌جمعی) داده است.

براین اساس نظر جهانگیر هدایت؛ رییس بنیاد و دفتر صادق هدایت را جویا شدیم. وی در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: چنین تعرض‌های بی‌پایه و اساس، تازگی ندارد و در تمام دوره‌ها وجود داشته. دلیلش هم این است که صادق هدایت در آثارش به برخی خرافات مرسوم در جامعه انتقاد کرده و این مساله باعثعصبانیت عده‌ای شده است.

وی اقداماتی از این دست را کودکانه عنوان کرد و افزود: جالب است که افرادی مثل همین آقا که اخیرا درمورد صادق هدایت اظهار فضل کرده، شدیدا ناشیانه عمل می‌کنند و حرف‌های خنده‌دار می‌زنند. تصورشان هم این است که چون بیش از ۶۰ سال از مرگ هدایت می‌گذرد، می‌توانند اطلاعات غلط را در مورد او و زندگی‌اش مطرح کنند و از این طریق به مقاصد خود برسند.

هدایت؛ تهاجم‌های ضدصادق هدایت را اقداماتی سازمان‌یافته خواند و صریحا اعلام کرد: اینکه یک نفر بیاید بدون دلیل و توجیه، در جلسه‌ای که ربطی به هدایت ندارد، خاطره‌ای را به نقل از شهریار بگوید که واقعیت آن بعداز گذشت سالیان سال قابل اثبات نیست، به نظر من حرکت حساب شده‌ای است. در این شکی ندارم که عده‌ای با فحاشی به هدایت کاسبی می‌کنند و فحاشی‌هاشان هم بی اجر و مزد نمی‌ماند.

وی درمورد اظهارت مطرح شده توضیح داد: این اظهارات دروغ مطلق است! هر کسی که صادق هدایت را در آن سال‌ها می‌شناخته؛ می‌داند که آدمی در آن جایگاه و با آن شهرت داخلی و خارجی، هرگز چنین پیشنهاد خنده‌داری را به دو شاعر دیگر نمی‌دهد.

هدایت افزود: اینکه صادق هدایت به نیما و شهریار گفته باشد بیایید خودمان را بکشیم، خنده‌دار است! آخر چرا؟ این انتحاری که آن آقا گفته، به چه دلیل و با چه هدفی بوده؟ اگر در آن زمان هدایت اندیشه‌ی خودکشی را در سر داشته، چه لزومی داشت که بخواهد شاعران دیگر را هم به خودکشی انتحاری وادار کند؟

وی با اشاره به سابقه دوستی و رفت آمد هدایت با شاعران هم نسل خود اظهار داشت: صادق هدایت، شهریار و نیما با هم دوستان صمیمی بودند و گاهی در خانه‌ی یکدیگر و یا شاعران دیگر دور هم جمع می‌شدند. توجه کنید که ما داریم در مورد سه نفر از مهمترین و جدی‌ترین شخصیت‌های ادبی معاصر حرف می‌زنیم. نسبت دادن اظهارات دروغین و بچگانه‌ای از این دست، در واقع زیر سوال بردن این چهره‌هاست. این آقا با این حرف، جایگاه شهریار و نیما را هم زیر سوال برده که گفته به هدایت پاسخ داده‌اند: ان‌الله مع‌الصابرین!

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز