خبرگزاری کار ایران

رونمایی از کتاب عصر بی‏‌سرزمین برگزار شد

کد خبر : ۱۰۴۹۰۴

ما در عصری به سر می‌بریم که نیاز به نظریه‌پردازی بومی بسیار حس می‌شود. نظام دانشگاهی ما خواسته یا ناخواسته شبیه دکان‌های محل‌ها عمل می‌کنند و نمی‌گذارد فکر نو عرضه شود.

ایلنا: آیین رونمایی از کتاب «عصر بی‌سرزمین» اثر شهرام گیل آبادی در سی و پنجمین نشست زرین قلم فرهنگسرای رسانه روز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه با حضور محسن رضایی، عبدالله گیویان و نورالله مرادی بسیاری از مدیران حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محسن رضایی در این مراسم با اشاره به مظلومیت فرهنگ مکتوب و کتاب در جامعه ما گفت: شاید اینکه گاهی وقت‌ها هیجانات و احساسات جای عقلانیت را در جامعه ما می‌گیرد، ناشی از همین است. قدرت در جهان امروز بیشتر از عقلانیت جمعی شکل می‌گیرد. زمانی قدرت از نفوذ حاکمان سرچشمه می‌گرفت اما امروز این‌طور نیست.

او با شاهد مثال آوردن از مسائل سوریه خاطرنشان کرد: سوریه مرحله اول سیاسی - نظامی را در دو سال گذشته پشت سر گذاشت و آمریکا با همکاری برخی از همسایگان تلاش کرد یک کشور عضو سازمان ملل را ساقط کند اما موفق نشدند. نقش رسانه‌ها در این رخداد‌ها را مشاهده کنید. فجایع سوریه را رسانه‌های حامی تروریست‌ها نشان ندادند، با انتشار چند عکس، کاری کرد که غربی‌ها به ظاهر هم که شده، از فاجعه آمیز بودن کشتار‌ها توسط تروریست‌ها اعلام برائت کنند. در مرحله دوم که پس از حمله شیمیایی پیش آمد باز نقش رسانه‌ها پررنگ بود. شتاب‌زدگی اوباما و نخست‌وزیر انگلیس در اعلام حمله قریب‌الوقوع، با فشار رسانه‌ها و افکار عمومی شکست خورد.

او اضافه کرد: رسانه‌های غربی، چرا حمله شیمیایی به حلبچه را پوشش ندادند؟ تبعیض در اخبار باعثشده تا بمب‌های میکروبی اسرائیل را مردم نبینند. قدرت رسانه‌ها در دنیای امروز بی‌بدیل است، امروز رسانه‌ها می‌تواند جلوی جنگ‌ها را بگیرد.

او سپس به کتاب «عصر بی‌سرزمین» اشاره کرد و گفت: این کتاب قدرت رسانه‌ها را بازنمایی می‌کند. باید در مورد قدرت بازدارنده رسانه‌ها در خصوص جلوگیری از جنگ‌ها کتاب نوشت. او گیل‌آبادی را یک هنرمند سیاستمدار دانست که کتابی بی‌نظیر نوشته است.

نورالله مرادی با مقدمه‏‌ای درباره دیپلماسی رسانه در جهان امروز به نقد و تحلیل کتاب «عصر بی‌سرزمین» پرداخت.

او گفت: دیپلماسی رسانه‌ای واژه تازه، در علم روابط خارجی است اما سابقه‌ای به درازای عمر بشر دارد در ایران باستان دیپلماسی رسانه‏ای واقعی وجود داشته است.

او با تاکید بر آنکه «عصر بی‌سرزمین» گام تازه‌ای برای ورود جدی اصحاب فن به موضوع دیپلماسی رسانه‌ای است خاطر نشان کرد: «عصر بی‌سرزمین» به دیپلماسی رسانه‌ای در رسانه‌های دیداری پرداخته و جای آن دارد که در پژوهش دیگری دیپلماسی رسانه‏ای در فضای مجازی و رسانه‌های نوین نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

او با یادآوری عنوان کتاب که حاکی از خوش سلیقگی و حسن انتخاب نویسنده است، گفت: با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم که عصر امروز عصر معماری امواج است و باید از این امکان بهره برد.

سخنران بعدی مراسم رونمایی از جدید‌ترین کتاب شهرام گیل آبادی، عبدالله گیویان عضو هیات علمی دانشگاه بود او سخنان خود را با نقل قولی از افلاطون آغاز کرد(که گفته بود: تاریخ را عقلا نمی‌نویسند بلکه عاشقان رقم می‌زنند.) و ادامه داد: نوع نگاهی که پشت کتاب «عصر بی‌سرزمین» وجود دارد برای من مهم است چون معتقدم این کتاب شرافتش را از نویسنده‌اش دارد.

او به تاثیر گذاری شهرام گیل آبادی در حوزه رسانه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: تجربه گیل‌آبادی به مثابه پلی بین علم و عمل است. قدرت خلاقه و چارچوب شکنی، امتیاز ایشان است. چیزی که در فضای سیاستگذاری علم در کشور نیاز است و متاسفانه گروهی نمی‌گذارند این افراد در عرصه نظریه‌پردازی وارد شوند.

او افزود: شهرام گیل آبادی زیبا‌شناسی، نگاه فلسفی و پژوهش‌های کیفی را وارد عرصه ارتباطات کرده است. ما در عصری به سر می‌بریم که نیاز به نظریه‌پردازی بومی بسیار حس می‌شود. نظام دانشگاهی ما خواسته یا ناخواسته شبیه دکان‌های محل‌ها عمل می‌کنند و نمی‌گذارد فکر نو عرضه شود.

گیویان با تبریک به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای انتشار این کتاب گفت: به نظر می‌‏رسد مجمع با انتشار این کتاب خطر کرده ولی برای اینکه در پاسخ به نیاز علمی پژوهشگران ارتباط گامی برداشته باید به این نهاد تبریک گفت.

آخرین سخنران این مراسم شهرام گیل آبادی بود که سخنان خود را با طرح چند سوال درباره چشم انداز رسانه‏ای کشور شروع کرد؛ او پرسید پلان رسانه‌ای کشور در حال حاضر کجاست و سپس افزود: متأسفم که وقتش رسیده که مرز‌ها را باید از فضا ببینم و مرز دیگری دیده نمی‌شود و ما هیچ فکر جدی برای شکسته شدن بحثانحصار پخش نداریم. امیدوارم روزی نرسد که تفکر خودمان را با سهل‌انگاری از دست بدهیم. او به دوران دفاع مقدس اشاره کرد که شهدا با فداکاری کشور را نجات دادند و ادامه داد فضای رسانه‌ای کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که نیاز به شهید دارد.

این مراسم در پایان با رونمایی از کتاب «عصر بی‌سرزمین»، اهدا لوح تقدیر و تندیس رسانه به میهمانان پایان یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز