خبرگزاری کار ایران

برگزاری رای‌گیری هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر؛

انتخابات پرده از اختلافات برداشت

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۸۶۵

رحیمی: در زمانه وحشتناکی بسر می‌بریم که برنامه‌ای برای تئاتر نیست / آذرنگ: ده برابری بودجه چه اهمیتی دارد وقتی توان گرفتن حق را نداریم / احمدی: یکدیگر را دوست داشته باشیم.

انتخابات هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر؛ شب گذشته – ۱۴ دی ماه - درحالی برگزار شد که صبحت‌های مطرح شده توسط کاندیدها از ادامه اختلاف‌های درونی اعضای قدیمی با نیرو‌های تازه نفس این تشکل حکایت داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سالن اصلی مجموعه تئاترشهر میزبان اعضای انجمن بازیگران خانه تئاتر بود تا پس از رای‌گیری هیئت مدیره جدید معرفی شوند. شعارهایی مانند «یا بودجه تئاتر را ۱۰ برابر کنید یا آن را قطع کنید»، «ما از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم بودجه تئاتر را در شان هنر و فرهنگ این کشور ارتقا دهند»، «بودجه کنونی تئاتر شایسته فرهنگ و تازیخ این کشور نیست» در محل سخنرانی کاندیدها به چشم می‌خورد.

ده برابری بودجه چه اهمیتی دارد وقتی توان گرفتن حق را نداریم

حمیدرضا آذرنگ با بیان اینکه ما همچنان در زمینه فعالیت صنفی مشکل داریم؛ اظهار کرد: چهارده سال است خانه تئاتر تشکیل شده اما در تمام این سالها یاد نگرفتیم اگر روی صندلی نشستیم و کاری از ما بر نیامد؛ خودمان کنار بکشیم. ما باید شعور صنفی و چگونگی همکاری کنار یکدیگر را یاد بگیریم.

بازیگر نمایش «خون رقصه» به عدم توجه خانه تئاتر به مشکلات حرفه‌ای اعضا اشاره کرد و افزود: محلی که امشب در آن جمع شده‌ایم؛ نگین تئاتر پایتخت است اما اگر دستی بر صندلی‌ها بکشید خواهید دید با چه وضعیتی مواجه می‌شوید. این درحالی اتفاق می‌افتد که ما هر شب اینجا اجرا داریم و برای همه بازیگران به آرمان تبدیل شد یک نفر بیاید بگوید کار کردن در چنین شرایطی برای بازیگر تئاتر مسموم است.

آذرنگ با تاکید چندباره اعضای هیئت مدیره خانه تئاتر برای ۱۰ برابر شدن بودجه تئاتر کشور اشاره کرد و گفت: ۱۰ برابر شدن بودجه تئاتر کشور به چه درد می‌خورد وقتی ما نتوانستیم کاری کنیم قرارداد تیپ اجرایی شود؟ اصلا این بودجه ۱۵ هزار برابر شود چه اثری دارد؟

این نمایش‌نامه‌نویس همچنین به انتقاد از خط خوردن نام حمیدرضا نعیمی به عنوان کاندید هیئت مدیره انجمن بازیگران پرداخت و ادامه داد: یک هنرمند شناخته شده به دلیل اعتراض و گلایه‌ای که داشت حق عضویت پرداخت نکرد و ما به خاطر ۴۰ هزار تومان تمام گذشته او را کنار می‌گذاریم. ای کاش حداقل یک دستگاه کارت‌خوان جلوی در می‌گذاشتید تا اینجا پرداخت کند.

بازیگر نمایش «خنکای ختم خاطره» تصریح کرد: تا کی قرار است به بیمه شدن اعضا دل خوش کنیم؟ زندگی واقعی و تنفس را به تئاتر باز گردانید!

آذرنگ به پرداخت نشدن بودجه دریافتی خانه تئاتر برای برگزاری جشن شب بازیگر اشاره کرد و ادامه داد: چرا باید ۳۰ میلیون از دولت دریافت شود اما فقط دو سوم آن به دست ما برسد؟ بعد وقتی دلیل را جویا می‌شویم عنوان می‌کنند صرفه‌جویی کردیم. شما به جای این کارها باید اعتبار خانه تئاتر را چنان بالا ببرید که نیازی به این کارها نباشد.

این هنرمند که به وضوح از برخوردهای نامناسب صورت گرفته توسط بعضی چهره‌های انجمن بازیگران خانه تئاتر گلایه داشت؛ در پایان گفت: امیدوارم روزی فرا برسد که حتی به شوخی روی صندلی عضویت در خانه تئاتر ننشینیم جز زمانی که احساس کنیم کاری از ما ساخته است.

جمشید جهانزاده به عنوان رییس جلسه و ناظر بر انتخابات به این موضوع اشاره کرد که برخی بازیگران که در انتخابات رای می‌آورند، در اکثر جلسات هیات مدیره غایب هستند. این سخنان با واکنش آذرنگ همراه بود.

آذرنگ در پاسخ بیان کرد: من برای حضور نداشتن در جلسات دلیل داشتم. نمی‌توانم در جایی باشم که اجازه نمی‌دهند کار کنم. حضور مجددم در انتخابات نیز برای اعتراض است.

یکدیگر را دوست داشته باشیم و به هم رحم کنیم

خسرو احمدی که به عنوان کاندید بعدی عضویت در هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر روی صحنه رفت ضمن استقبال از صحبت‌های حمیدرضا آذرنگ اظهار کرد: اینجا حرف‌های زیادی بیان می‌شود که هیچ ایرادی هم ندارد اما نباید فراموش کنیم همه ما درعین اختلاف با یکدیگر دوست هستیم اما معتقدم ما علاوه بر این باید یکدیگر را دوست داشته باشیم.

عضو قدیمی انجمن بازیگران ادامه داد: تا وقتی غیر از این باشد هر چه اینجا بیان می‌کنیم شعار است و در این صورت نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دیگران به ما رحم کنند. بنابراین حداقل خودمان به یکدیگر رحم کنیم.

احمدی با تاکید بر اینکه بیان انتقادها از شیوه عملکرد هیئت مدیره انجمن بازیگران هیچ اشکالی ندارد؛ خاطرنشان کرد: شاید امروز طرح موضوع بیمه اعضا برای بعضی دوستان پیش پا افتاده به نظر برسد اما من که در سن چهل سالگی بیمه شدم از این بابت بسیار خوشحالم چون می‌دانم حداقل بعداز من حاصل اندکی برای خانواده‌ام باقی می‌ماند.

این هنرمند پیشکسوت درباره دلایل کاندید شدن خود خطاب به حاضران در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر گفت: اینکه آقای آذرنگ عنوان می‌کند اگر شخصی به دلیل مشغله فرصت حضور در جلسه‌های هیئت مدیره را ندارد نباید روی صندلی بنشیند بسیار صحیح است. من در گذشته در جمع اعضای هیئت مدیره حضور داشتم و موفق شدم ۱۶۰ نفر از اعضا را بیمه کنم که بسیار خوشحالم. مدتی هم فرصت نداشتم و نیامدم اما حالا احساس می‌کنم این زمان وجود دارد.

در زمانه وحشتناکی بسر می‌بریم که برنامه‌ای برای تئاتر نیست

محمودرضا رحیمی دیگر کاندیدای انتخابات انجمن بازیگران برای استفاده از فرصت اندک یک دقیقه‌ای خود به سرعت بعد از خسرو احمدی روی صحنه رفت و گفت: ما در خانواده تئاتر همواره با دو ترس مواجه هستیم که یکی ترس از چگونگی مواجه شدن با اداره کل هنرهای نمایشی برای به محاق نبردن تئاتر است چون تا همین لحظه هم شاهد هستیم هیج اتفاقی رخ نداده و برنامه‌ای هم وجود ندارد. دوم؛ ترس خانه تئاتر که همواره به ما می‌گوید طوری برخورد کنیم در این خانه بسته نشود.

این مدرس دانشگاه به تقلیل جایگاه اداره کل هنرهای نمایشی در دولت و اساسنامه خانه تئاتر اشاره کرد و افزود: ما باید به صنف تبدیل شویم و اراده سازمانی داشته باشیم چون همواره شاهد هستیم با تغییر یک مدیر دولتی همه چیز روی هوا می‌رود.

رحیمی؛ وضعیت فعلی هنرهای نمایشی را بسیار خطرناک دانست و توضیح داد: امروز در زمانه وحشتناکی به سر می‌بریم که همه چیز روی هوا قرار دارد و هیچ برنامه‌ای نیست. همچنین به ترسی دچار هستیم که نیروهای فعال ما را به کارمندان غیرفعال تبدیل کرده است. سوال این است که چه برنامه‌ای برای بودجه ۱۰ برابری مطرح شده وجود دارد؟

بازیگر نمایش‌ " خانه عروسک " در تشریح دلایل تصمیم خود برای حضور در انتخابات گفت: برنامه ما باید این باشد که تلاش کنیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار و رفاه اجتماعی نیز حرفه ما را به عنوان شغل بپذیرند. همچنین باید برنامه‌هایی داشته باشیم و اینطور نباشد مدیری که در تمام طول عمر خود حتی یک تئاتر هم ندیده برای ما تعیین تکلیف کند.

سکوت مطلق انجمن بازیگران در برابر یک سهل‌انگاری بزرگ

اما شاید یکی از تراژیک‌ترین لحظه‌های برگزاری جلسه انتخابات شب گذشته هنگامی رخ داد که نوبت به شهره سلطانی رسید تا دلیل کاندید شدن خود را بیان کند. هنرمندی که به دلیل بیماری چندین ماه امکان حضور در مجامع هنری نداشت و طبق اظهارات همسرش هیچ‌یک از همکارانش سراغی از او نگرفتند.

بهروز پناهنده، همسر شهره سلطانی به نیابت از این هنرمند روی صحنه رفت و خطاب به حاضران گفت: من واقعا متاسفم؛ ابتدا برای خودم و در درجه دوم برای صنفی که یکی از اعضای هیئت مدیره‌اش شش ماه بیمار بود اما دریغ از اینکه یک نفر احوال او را جویا شود.

او ادامه داد: روزهای دشوار بیماری گذشت و دوستان بعداز اتمام سختی‌ها تماس گرفتند. من نه از طرف شهره سلطانی، بلکه از طرف خودم گلایه می‌کنم چون شاید ایشان از شما ناراحتی در دل نداشته باشد.

پناهنده در انتها اعلام کرد: شهره سلطانی خود را از رقابت و انتخابات کنار کشید.

پاسخ‌های بهزاد فراهانی به حمید آذرنگ در قالب سخنرانی

اما بهزاد فراهانی یکی دیگر از کاندیدها که در انتخابات سال گذشته نیز با انتقاد بعضی حاضران در جلسه رای‌گیری هیئت مدیره مواجه شده بود روی صحنه رفت و گفت: خاصیت من این است که وقتی پشت میکرفون قرار می‌گیرم به آدم پرشعاری تبدیل می‌شوم و امروز که چیزی به وارد شدن در دهه هفتم زندگی‌ام باقی نیست توصیه می‌کنم از شعار دادن پرهیز کنیم.

این هنرمند در واکنش به صحبت‌های حمیدرضا آذرنگ درباره شرایط نابه‌سامان بازیگران در سالن‌های نمایشی بیان کرد: ما درک می‌کنیم که سالن‌های نمایشی کیفیت لازم را ندارند و اگر صندلی‌های سالن اصلی خاک گرفته به دلیل بازسازی طبقه پایین است که مسائلی را ایجاد کرده است.

فراهانی همچنین در پاسخ به انتقاد آذرنگ درباره تاکید خسته‌کننده بیمه اعضای خانه تئاتر خاطرنشان کرد: مدتی قبل در خارج از کشور دچار سکته قلبی شدم که ۴۰ میلیون تومان هزینه داشت اما سفارت محترم که ابایی ندارم بگویم نامحترم یک قران پرداخت نکرد.

این بازیگر خطاب به آذرنگ گفت: دیگر نمی‌دانستم حتی بیمارستان‌های دولتی این بیمه را قبول ندارند و البته قطعا شما هم هزینه درمان من را پرداخت نکردید و تماس هم نگرفتید. همین اعضای شورای هنری مجموعه تئاترشهری که می‌گویید برای بازیگر مسموم است اتفاقا دوستان شما هستند.

عضو هیئت مدیره خانه تئاتر تصریح کرد: من هم جزو همان افراد باسابقه چهارده سال حضور در خانه تئاتر هستم که عنوان کردید. همچنین می‌دانم نهاد صنفی مسائل زیادی دارد و برآورد انجمن هم نسبت به سال گذشته که بعد از اعتراض‌ها کاندید نشدم تفاوت چندانی نداشته است.

فراهانی که گویا می‌دانست نقد‌هایی به حضور او در هیئت مدیره خانه تئاتر و انجمن بازیگران وجود دارد تصریح کرد: هر کدام از شما دوستان که از این حضور دلخور هستید دست شما را می‌بوسیم اگر به من رای ندهید دست شما را می‌بوسم.

این هنرمند در پایان گفت: آقای نعیمی هم فرصت داشت صحبت کند اما طبق قانون تصمیم گرفت این کار را نکند چون به هر حال حق عضویت باید پرداخت می‌شد. من دو بار به بیمارستان رفتم و امیدوارم این اتفاق برای بار سوم به خاطر دوستانم نیفتد. اگر جرات دارید انتقاد به سانسور و دزدی را به مسئولان بگویید و سر ما فریاد نزنید.

مرضیه نشاط‌خواه یکی دیگر از کاندیدها پس از فراهانی به صحنه رفت و اظهار کرد: من تمام زندگی خود را در راه تئاتر گذاشتم و می‌خواهم تا آنجا که در توان دارم کمک کنم. معتقدم این مجادله‌ها ما را پیش می‌برد و برای اینکه جلو برویم با چنین تضادهایی نیاز داریم.

کاظم هژیرآزاد نیز در جلسه رای‌گیری بیان کرد: الان زمان مرگ تمام ان. جی. او ها به نظر می‌رسد اما در تمام این مدت خانه تئاتر به فعالیت ادامه داده چون شما خواستید. قدرت هر سازمان به اعضا بستگی دارد و اگر تا به حال کاری صورت گرفته است به دلیل نیرویی بوده که شما به ما انتقال دادید.

این بازیگر تصریح کرد: انجمن بازیگران با ۷۲ عضو تشکیل شد و الان به جایی رسیده که به نظرم می‌توانیم با همراهی یکدیگر مشتی که حق بچه‌های تئاتر را نمی‌دهد باز کنیم. زمانی که به سندیکا تبدیل شویم می‌توانیم مانند دیگر اصناف عمل کنیم.

عضو انجمن بازیگران خانه تئاتر در انتها تاکید کرد امور با همراهی تمامی اعضا پیش می‌ورد هیچ کاری از دست فرد ساخته نیست.

سخنرانی هنرکار همراه با درخواست رحیم نوروزی!

هوشمند هنرکار یکی دیگر از کاندیدهای نزدیک به طیف بهزاد فراهانی بود که قبل آغاز صحبت خود با نقد یکی از حاضران در جمع مواجه شد که از او درخواست کرد سوابق بازیگری خود را عنوان کند. البته این درخواست نیز با ورود جمشید جهان‌زاده(مدیر جلسه رای‌گیری) ناکام ماند.

هنرکار در بیان دلایل کاندید شدن خود اظهار کرد: یک مدیر نابلد سر کار آمد، قرارداد تیپ را نادیده گرفت و بعد از مدتی هم استعفا داد و رفت. این شرایط موجب خانه‌نشین شدن تعداد زیادی از بازیگران تئاتر کشور شده و باید راهی اندیشه کنیم که وضعیت پایان بگیرد.

انتقاد از دولت دشوار نیست؛ بگوییم در این سالها چه کردیم

علیرضا محمدی از بازیگران جوان تئاتر که بعد از هنرکار پشت میکرفون حاضر شد با گلایه از وضعیت انتخابات انجمن بازیگران بیان کرد: در غلط بودن این شیوه برگزاری انتخابات همین بس که من چند دقیقه قبل ثبت نام کردم و الان هم به عنوان سخنران مقابل شما ایستادم. از طرفی ما سالی دو بار جمع می‌شویم؛ یکی زمان رای‌گیری و دوم پایان دوره که فقط به اعلام آمار خرید " آیفون " و " سیفون " اختصاص دارد.

او ادامه داد: در تمام این مدت حتی یک جلسه برگزار نمی‌شود که ما از روند برنامه‌ها مطلع شویم و احیانا اعتراض کنیم. ما فقط عادت کردیم وضعیت موجود را نقد کنیم اما از اعلام راهکار خبری نیست.

محمدی تصریح کرد: جدا از اینکه بسیاری از بچه‌های فعال معمولا در این جلسه شرکت نمی‌کنند؛ آنها عده‌ای که حضور دارند هم راهکاری ندارند.

بازیگر نمایش «یک کلیک کوچولو» در پاسخ به صحبت‌های فراهانی گفت: اعتراض به دولت و سانسور و موارد دیگر کار سختی نیست اما باید بگوییم در تمام این سال‌ها چه کرده‌ایم. به حد نصاب رسیدن اعضا برای تشکیل جلسه افتخار نیست.

این بازیگر سپس با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای ندارد از شرکت در انتخابات انصراف داد.

به جای انتقاد از یکدیگر کار کنیم

مریم کاظمی دیگر عضو خانه تئاتر که بعد مجادله‌ها روی صحنه حاضر شد با تاکید بر اینکه باید براساس شناخت خلقیات یکدیگر صحبت کنیم؛ گفت: بهتر است انتقاد از یکدیگر را کنار بگذاریم و فقط کار کنیم. قرار نیست فردی از آسمان به زمین بیاید و مشکلات را حل کند.

کارگردان نمایش «کلوچه دارچینی» در انتها گفت قصد دارد قوانین دست و پا گیر را از راه بردارد تا امور ساده‌تر پیش برود.

اما در پایان سخنرانی کاندیداها امکانی برای بیان صحبت‌های حمیدرضا نعیمی فراهم شد.

خانه داریم اما از خانواده خبری نیست

نعیمی با بیان اینکه صحبت‌های علیرضا محمدی چون از دل برآمده بود بر دل نشست؛ اظهار کرد: من با برنامه‌ به اینجا آمدم. هفته گذشته هم در حضور آقای بهرامی عنوان کردم اگر امکان داشته باشد حق عضویت را پرداخت می‌کنم تا برای شرکت در انتخابات مشکلی پیش نیاید که به هر حال میسر نشد.

کارگردان نمایش «درخشش در ساعت مقرر» ادامه داد: انجمن بازیگران خانه تئاتر یکی از قدرتمند‌ترین کانون‌های این خانه محسوب می‌شود. من دو سال عضو کانون نمایش‌نامه‌نویسان بودم اما به دلیل ارتباط اندک میان اعضا کاری از پیش نرفت.

نعیمی با تاکید بر اینکه شعار دادن به معنای برنامه داشتن نیست؛ خاطرنشان کرد: ما الان خانه داریم اما از خانواده خبری نیست. سال‌هاست این خانواده معنای خود را از دست داده و من خواهش می‌کنم با یکدیگر تماس بگیریم و از دوستان بخواهیم بیایند و فریاد بزنند تا حداقل کمی تخلیه شوند.

نویسنده نمایش‌نامه «سقراط» در انتها اظهار کرد: روزی به رئیس کانون نمایش‌نامه نویسان گفتم به دوستان زنگ بزنید و حال آنها را جویا شوید اما پاسخ این بود که مگر من پزشک هستم؟ و من در پاسخ گفتم بله باید پی‌گیر احوال اعضا باشیم.

پیش از آغاز سخنرانی کاندیدها گزارش عمکلرد اعضای هیئت مدیره قبل برای حاضران در سالن اصلی خوانده شد.

حاشیه‌ها…

همچنین در ابتدای جلسه سخنرانی به یاد هنرمندان درگذشته تئاتر کشور مانند مرتضی احمدی، انوشیروان ارجمند، محمدرضا لطفی، جواد ثریا، تاج‌بخش، کاشانی و مجید بهرامی یک دقیقه سکوت اعلام شد.

مدیر جلسه با بیان عبارت «من به شما رای می‌دهم» در طول سخنرانی به وضوح از کاندیداهای نزدیک به طیف بهزاد فراهانی، هوشمند هنرکار و کاظم هژیرآزاد حمایت می‌کرد. عبارتی که پس از سخنرانی محمود رضا رحیمی، حمیدرضا آذرنگ، علیرضا محمدی و حمیدرضا نعیمی بیان نشد.

حضور مداوم مهدی قلعه بازرس خانه تئاتر روی سن سالن اصلی و صحبت کردن با حاضران در انتخابات انجمن و همچنین با اعضای هیات رییسه برگزاری این انتخابات، با واکنش جمشید جهانزاده رییس جلسه همراه شد. جهانزاده به بازرس خانه تئاتر تذکر داد که دیگر این آمد و شد را نداشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز