خبرگزاری کار ایران

خبرهایی از جشنواره کودک و نوجوان همدان؛

پیام مدیران فرهنگی به جشنواره بیست و یکم منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۳۱۷

علی مرادخانی، معاون امور هنری؛ حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی و پیام دهکردی دبیر این دوره جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان به بهانه آغاز این رویداد پیام‌های جداگانه‌ای منتشر کردند.

دوکتاب منتشر شده در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، ۱۶ مهرماه با حضور هنرمندان تهرانی و شهرستانی، گروه‌های نمایشی شرکت کننده، هنرمندان پیشکسوت، مدیران و مسئولان استانی، رونمایی می شود.

به گزارش ایلنا؛ مجموعه نمایش نامه های " دیوید وود "(مجموعه نمایش شماره ۲) شامل نمایش‌های " جغد و پیشی رفتند به دیدن… "، " غول بزرگ مهربان "، " توطئه گران باغچه کلم " و " نجات انسان " با ترجمه حسین فدائی حسین توسط انتشارات نمایش با حمایت انجمن هنرهای نمایشی و در شمارگان ۲۰۰۰ جلد.

کتاب " نمایش خلاق " تألیف آناهیتا غنی زاده با سرفصل نقش آموزشی " نمایش خلاق " در رشد شخصیت کودک.

در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه دراختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد.

متن پیام بدین شرح است:

" به نام یکتای بی‌همتا

منزلت و مرتبت هنر نمایش به‌ویژه از جهت رویارویی و ارتباط مستقیم هنرمند با تماشاگر و امکان بداهه‌گویی و اجرای اقتضایی نقش، همواره مورد توجه بوده است.

هنرمندان بزرگ با آموزش‌های طولانی و تمرین و ممارست بسیار توانسته‌اند به فنون و رموز هنر خویش واقف و در جایگاهی رفیع واقع شوند.

بی‌گمان دوران کودکی و نوجوانی هنرمندان همراه با بهره‌گیری از این ظرفیت بی‌بدیل زندگی و سرشار از تجارب بی‌نظیر است که باید نتایج حاصل از همه‌ی مطالعات، تجربیات و دست‌آوردهای هنری در حوزه‌ی تئاتر کودک و نوجوان مورد بهره‌برداری شایسته قرار گیرد و میراثگران‌قدر پیشکسوتان هنر تئاتر به هنرجویان جوان معرفی و سپرده شود. و امید است در نتیجه‌ی این تعامل، آثار ارزشمندی متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانانبه‌ویژه از نظر فرهنگی و تربیتی تولید و با برنامه‌ریزی و حمایت لازم، زمینه‌ی اجرا و ارائه‌ی آن در سطح گسترده‌ی جامعه فراهم گردد.

اینجانب ضمن تقدیر از همه‌ی بانیان و مجریان تئاتر کودک و نوجوان و تشکر از میهمانان ارجمند که با اهتمام تمام و درک درست اهمیت حوزه‌ی فعالیت خود، جشنواره‌ی بین‌المللی بیست و یکم را برگزار و مشارکت فعال نموده‌اند، صمیمانه تقدیر و برای همه‌ی عزیزان توفیقات روزافزون آرزو می‌کنم. "

حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی به بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان پیام داد.

در این پیام آمده است:

" بیکران امید و زندگی

روشنای امیدبخش صحنه‌ی تئاتر، در نوبت و گستره‌‌ی کودک و نوجوان، شور و طراوتی تازه می‌گیرد؛ چرا که هر چند تئاتر هدف نیست، اما بی‌تردید محملی توانمند و فرصتی ناب و تأثیرگذار است برای روایت و واسپاری غیرمستقیم، عمیق و ماندگار ارزش‌ها و آیین‌های برآمده از فرهنگ ایران اسلامی، بر خودآگاه تماشا و ضمیر ناخودآگاه کودکان و نوجوانان نجیبی که فردا را بر پایه‌های مواریثو داشته‌های امروز ما می‌سازند.

به این اتکاء، می‌توان جشنواره‌ی‌ تئاتر کودک و نوجوان را تأثیرگذارترین و بنیادی‌ترین جشنواره‌‌ی هنری این خاک اندیشه‌مدار و ارزش‌محور دانست.

و هم از این روست که این جانب فروتنانه خواستار آن‌ست که «تأمل، هوشمندی و مسئولیت‌پذیری در نگارش، تدوین، تولید و اجرا»، نقشی پررنگ‌تر و نگاهی جدی‌تر در صحنه‌های تئاتر کودک و نوجوان بپذیرد و این مهم، نکته‌ای‌ست که در پیوست و سایه‌سار مؤلفه‌های این جشنواره، مبنی بر توجه ویژه و خلاقانه به طرح مضامین تربیتی کودک و نوجوان، پیشنهاد می‌شود.

و اما با سپاس صمیمانه از تمامی تلاش‌های به هم پیوسته برای شکوهمندی و کمال این رویداد، با اتکال به لطف خداوند، بر این موضع امیدوارانه تأکید می‌کنم که اگر با باوری پویا و گسترده، پنجره‌های ظریف تئاتر کودک و نوجوان را به ظرافت‌های بی‌بدیل صحنه‌ی‌ آموزه‌های معنوی و اخلاقی حاضر در متن فرهنگ و ادب این سرزمین و سیره‌ی معصومین(ع) بگشاییم؛ آفتاب سعادت و آزادگی، سربلندتر و بی‌دریغ‌تر از همیشه، به فردای خاک ما خواهد تابید. "
گفتنی است بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه با حضور گروه های شرکت کننده ایرانی و خارجی در شهر همدان برگزار خواهدشد

پیام دهکردی دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به این جشنواره پیام داد.

متن پیام به شرح زیر است:

" هر کودک اشارت‌‌ست برای آن که بدانی چه اندازه گم کرده‌ای…

از دکمه‌ها کودکی می‌سازم.

دو دکمه برای چشم‌ها، برای تماشا… یک دکمه برای بینی، که اتفاقاً دو روزن هم دارد، برای تنفس، برای عطرهای مست طبیعت…

چند دکمه کنار هم، هرچه بیش‌تر، لبخندتر. یک انحنای شوخ!

دو دکمه برای گوش‌ها، که اتفاقاً روزنی هم برای شنیدن دارد. شنیدن هر سلام و هر سخن و هر نوای خوب…

با دکمه‌ها تنی می‌سازم. با دست‌هایی برای لمس پوست تازه‌ی گردو… یا خاکی که با آب، گِلی ساخته‌ام برای قلعه‌ی اسرارآمیز و پاهایی دکمه‌ای برای دویدن و جست وخیز، برای رفتن وآمدن…

با کاردستی‌ام می‌رویم جنگل، می‌رویم درهمان قلعه‌ی اسرارآمیز گلی و امپراتورش می‌شوم. پدرش می‌شوم و برایش یک کلاه می‌سازم. یک کلاه کاغذی که هرگاه بخواهد قایقی می‌شود برای رفتن به رودهای زنده‌ی سر خوش.

کاردستی‌ام را امروز به کودکم می‌دهم. امروز، که از کودکم دکمه‌ای ساخته‌ام.

یک دکمه برای خرید، یک دکمه برای بازی، یک دکمه برای گفت و گو، یک دکمه برای رسیدن به تمام جهان…

شاید باید در عصر دیگری می‌زیستم که امروز این‌ گونه تلخ و پرشتاب کودک مرا بزرگ نکند، امرو!

که امروز اینگونه تلخ ننویسم:

وه!

چه زود دیر شدیم

من وکودکم

در دامن

دریغا کودکم…

با مهر و امید "
بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان به دبیری پیام دهکردی از ۱۵ مهر ماه مصادف با روز جهانی کودک آغاز و تا ۲۱ مهر ماه هم زمان با عید سعید غدیرخم ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز