خبرگزاری کار ایران

معرفی نفرات برگزیده هفتمین مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۰۱۳

در این مراسم نمایش‌نامه‌های تالیفی، نمایشنامه «پالتوی پشمی قرمز» نوشته نغمه ثمینی از انتشارات خانه تئاتر‌ و «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری از انتشارات خانه‌ی تئاتر به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را دریافت کردند.

ایلنا: مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان هفتمین مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران شب گذشته(۱۸ اسفند) با حضور جمعی از هنرمندان در سالن استاد ناظرزاده کرمانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌ در این مراسم که با اجرای مسعود فروتن آغاز شد ابتدا کلیپی از ۷ دوره‌ گذشته این رویداد برای حاضران به نمایش درآمد. سپس بهزاد صدیقی برای ارائه گزارش پشت میکروفن حاضر شد و گفت: سالهاست که در پس واژگان و کلمات و عبارتها حقایقی را جستوجو می‌کنیم تا خشونت و رنج، از زندگیمان بیرون شود و نور و روشنایی و امید در حیاتمان جاری گردد؛ حقایقی که گاه به زبان شعر نوشته میشود و گاه، راز و رمزهای زندگی با گفتار نمایشی در صحنه جان میگیرند و جاری میشوند تا بتواند پیکرهی دروغ و فریب و نیرنگ را بر ما آشکار سازد.

وی ادامه داد: نمایشنامه نویس علاوه بر وظیفه‌ی روشنگری، وظایف اجتماعی دیگری به عنوان شهروند هزارهی سوم بر عهده دارد. او وظیفه دارد نسبت به رخدادهای دنیای پیرامونیاش واکنش نشانداده و زیست اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را رصد کند و سپس آنها را از صافی ذهن خویش عبور داده تا از صفحه‌های کاغذ به صحنه‌های نمایش جاری سازد. بر او فرض است دردهای جامعه را بشناسد و وجدانهای به خواب رفته را بیدار سازد. پس از اینرو، نیازمند آن است تا با جامعه‌ی خویش ارتباطی تنگاتنگ و مستمر داشته باشد و نسبت به مردم احساس مسئولیت کند. بر نمایشنامه‌ نویس فرض است که از حیات اجتماعی روزگار خویش سخن گوید و گزارشی واقع‌بینانه و آمیخته به حقیقت ارائه دهد.

دبیر هفتمین مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی اظهار داشت: گزارشی که با موشکافی و تعمق همراه باشد و مخاطباناش را با روشنگری خویش به جامعهی چندصدایی دعوت کند. نمایشنامه‌نویس، اکنونی را می‌باید گزارش دهد که نه تنها امروزیان، بلکه آیندهگان را به تأمل وادارد و تحت تأثیرشان قرار دهد. اکنونی که با گذشت زمان، به گذشته متعلق میشود و تاریخ دیگری را میسازد. نمایشنامه‌نویس بودن دشوار است چون او نمیتواند نسبت به جامعه‌ی خویش بیتفاوت باشد و نسبت به حقایق چشم پوشی کند؛ چونکه نمایشنامهنویس بودن یک مسئولیت است.

وی افزود: نمایشنامه‌نویس از آواها، نجواها و صداهایی سخن می‌گوید که پیرامون اوست. تنها می‌ماند نگاه‌های خلاقانه‌اش و امکاناتی که می‌باید مسیر انتشار را از اتاق فکر خصوصی او به صفحههای منتشرشده‌ی کاغذ و صحنه‌های عمومی نمایش هموار کند.

صدیقی در انتها گفت: بایسته است متولیان امر، این مسئولیت و وظیفه را درک کنند و راه را به روی نمایشنامه‌ نویس و نویسنده‌ی این مرز و بوم بگشایند و اندکی درجه‌ی اعتمادشان را نسبت به او افزایش دهند؛ زیرا که نمایشنامه‌ نویس، صدای جامعه و با مردم است و جامعه، نیازمند حضور نویسنده و نمایشنامه نویس است. پس متولیان امر با او مهربان باشند زیرا که او –نمایشنامه نویس - همواره از مهر گفته و مهربانانه گفتوگو کرده است. اکنون که به مناسبت برگزاری هفتمین دوره‌ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در جمع نمایشنامه نویسان گرد آمده‌ایم، آرزو می‌کنم که نمایشنامه نویسان از نگاههای تنگ‌نظرانه و عوامل بازدارنده و دشوار دور بوده تا بتوانند همواره شور و عشق و امید و زندگی را در سطرسطر آثارشان به تصویر درآورند. امید که همیشه شاهد شکوفایی آثار نمایشنامه نویسان این دیار باشیم.

علیرضا نادری، نمایش‌نامه نویس و یکی از مشاوران این دورهی برگزاری مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی با اعلام خبر تغییرات دوره‌های آینده گفت: پیشنهاد ما ضمن احترام به شیوه‌های گذشته، با درک مسائل آینده و چالش‌های پیش‌ روی نویسندگان طراحی شده است. بر همین اساس مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی هر دو سال یک بار برگزار خواهد شد. کاندیدهای دریافت جایزه هر سال معرفی می‌شوند ولی مسابقه با فاصله زمانی دو ساله برگزار می‌شود.

وی همچنین درباره تغییر شرایط انتخاب چهره شایسته تجلیل توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: نویسنده به عنوان یک شخصیت سیاسی، اجتماعی و کنشگرحقوق بشر و حساس نسبت به حقوق انسان مورد نظر بوده و بنابراین به عملکرد نویسنده جدای آثار او توجه می‌کنیم. اینکه هر فرد چطور با حقوق شهروندی، ملی و مسائلی از جمله مبارزه با فقر و اعتیاد مواجه می‌شود مهم خواهد بود.

این نویسنده در همین رابطه به مشکلات ناشی از کم توجهی‌ها در مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: شاید عده‌ای نگران نمایش چهره‌‌ در آثار سینمایی باشند اما مشخص نیست چرا توجهی به فجایعی که در مدارس کشور اتفاق می‌افتد وجود ندارد. چرا مرگ جوانان از بی‌آیندگی اهمیت ندارد و مسئولان توجه نمی‌کنند در مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های ما چه اتفاقی می‌افتد و این مسائل کجای گزارش‌ها می‌آید؟

نادری توجه به استعدادهای جوان را یکی دیگر از برنامه‌های کانون نمایش‌نامه نویسان برای آینده توصیف کرد و گفت: ما کمی درگذشته‌ایم و باید راه را برای جوان‌ترها باز کنیم. در کشور ما تابوت بزرگ‌ترها همواره بر گهواره‌ی کوچکتر‌ها گذاشته می‌شود و این نکته واکنش‌هایی را به همراه دارد. بزرگ‌ترها باید کمی کنار بروند تا جوانان بدرخشند، چون همه می‌دانیم جوانان این نسل بسیار باهوش هستند و اگر کاستی در رفتار بزرگتری مشاهده کنند به راحتی لب ورمی‌چینند که فلانی راهی از پیش نمی‌برد.

مهین بهرامی که برای اهدای جایزه برندگان بخش پژوهش در این مراسم روی صحنه رفت ضمن یادآوری سالروز درگذشت سیمین دانشور عنوان کرد: همواره به حضور در این جمع افتخار می‌کنم. با اینکه همسرم پیوسته سینما هستند اما اولویت و فخر تئاتر را بر روح، روان و سرشت ادبی ملت قبول دارم و به آن واقفم.

وی ادامه داد: از سنین جوانی برای رادیو نمایش‌نامه می‌نوشتم اما مدتی است که بنا به دلایلی این همکاری وجود ندارد و تنها به نگارش داستان اکتفا کرده‌ام. احساس می‌کنم خوب است به این بهانه یادی کنیم از بزرگان ادبیات ایران که دیگر در میان ما نیستند.

در ادامه این مراسم نفرات برگزیده بخش‌های پژوهش و ترجمه، نمایش‌نامه اولی و برگزیده‌ی بخش تالیف معرفی شدند.

در بخش نمایشنامه‌های تالیفی، سه نمایشنامه «پالتوی پشمی قرمز» نوشته نغمه ثمینی از انتشارات خانه تئاتر‌، «کوکوی کبوتران حرم» نوشته علیرضا نادری از انتشارات خانه‌ی تئاتر و «گام زدن بر یخ‌های نازک» نوشته مشترک آراز بارسقیان و غلامحسین دولت‌آبادی از انتشارات «افراز» بدون اولویت برگزیده شدند.

همچنین در بخش نمایشنامه‌های اولی، «خواب برهنه برف» نوشته رضا گشتاسب از انتشارات بهتا به عنوان پژوهش برگزیده انتخاب شد.

بخش ترجمه نمایشی‌نامه و پژوهش: در بخش تالیف، ‌ حرکت تئاتر به سمت شعر نوشته طلایه رویایی از نشر قطره تقدیر شد و «نیچه و درام پست مدرن» نوشته یوسف آفرینی از نشر آوای دانش گستر به عنوان برگزیده معرفی شد.

در بخش برگردان نیز کتاب «مرگ و بکت» برگردان امین اصلانی از نشر افراز تقدیر شد و کتاب راهنمای نویسندگان درام‌، برگردان آزاده عالم فلکی از نشر قطره برگزیده شد.

در بخش نمایشنامه‌های برگزیده ترجمه شده نیز نمایشنامه «یک ماه در دهکده» نوشته ایوان تورگینف برگردان آبتین گلکار از نشر هرمس جایزه سوم را دریافت کرد.

«نیکومد» نوشته پی‌یر کورنی برگردان قاسم صنعوی از نشر قطره جایزه دوم و زنان تروا و توئستس نوشته سنکا برگردان عبدالله کوثری از نشر نی جایزه اول را دریافت کرد.

در بخش ناشران برتر نیز انتشارات خانه تئاتر به مدیر مسئولی محمد یعقوبی و لطف‌الله ساغرآبادی مدیر انتشارات «هرمس» تقدیر شدند.

لیلی رشیدی به نمایندگی از خانواده زنده یاد علی حاتمی در مراسم شب گذشته حاضر شد و لوح تجلیل این هنرمند را دریافت کرد.

هنرمندانی چون محمود دولت‌آبادی، محمدرضا خاکی‌، اسداله امرایی‌، حسین سناپور، شهرام کرمی ‌، رویا افشار‌، مریم معترف‌، مهرداد کوروش نیا، ‌ ‌ ساناز ‌بیان‌، مانا استاد محمد‌، شهرام زرگر‌، شیرین بزرگمهر‌، رضا سرور، ‌ میهن بهرامی‌، عزت الله مهرآوران، ‌ محمد ساربان‌، بهرام جلالی‌پور‌ و حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در کنار اعضای هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر متشکل از محمد امیر یار احمدی، آندرانیک خچومیان، ‌ بهزاد صدیقی، ‌ سلمان سلامتی‌ و سوسن رحیمی در این مراسم حضور داشتند.

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به تاخیر به وجود آمده برای شروع برنامه و خوانش بخش‌هایی از متون برگزیده توسط لعیا زنگنه و مهدی سلطانی اشاره کرد.

اجرای موسیقی زنده توسط سروش قهرمان‌لو یکی دیگر از بخش‌های هفتمین جشن انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز