خبرگزاری کار ایران

آشنا سکوت خود درباره برکناری عالی‌زاد را شکست

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۰۷۴

هیچ دبیری نمی‌تواند بدون توجه به بدنه کارشناسی مرکزهنرهای نمایشی جشنواره آبرومندی برگزار کند. / عالی‌زاد نمی‌دانست باید کار را با توجه به کدام مدیر ببندد.

ایلنا: قادر آشنا سرانجام سکوت خود درباره برکناری ناگهانی دبیر جشنواره تئاتر فجر به عنوان یکی از مناقشه برانگیزترین اتفاق‌ها پیش از آغاز جشنواره را شکست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرکل سابق مرکزهنرهای نمایشی ابتدا در خصوص چگونگی آشنایی خود با اسماعیل عالی‌زاد اظهار داشت: شناخت من از ایشان به زمانی بازمی‌گردد که در شورای نظارت و ارزشیابی حضور داشتیم. از همان زمان شاهد بودم فرد قابلی است و اطلاعات تئوریک خوبی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در پی تدوین نظام‌نامه و چشم‌انداز جشنواره تئاتر فجر بودم تصمیم گرفتم از آقای عالی‌زاد استفاده کنم.

این مدیر با تاکید بر اینکه علاقه نداشتم دبیر به طیف خاصی وابسته باشد، تصریح کرد: از طرفی مسائلی پیرامون دبیران دوره‌های گذشته و نام‌های تکراری وجود داشت که انتخاب ‌آن‌ها خود به خود حاشیه‌هایی را از قبل به برگزاری جشنواره تحمیل می‌کرد و قصد نداشتم از آن‌ها استفاده کنم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: تمایل داشتم نیروی جوانی باشد که دبیرخانه در تمام طول سال فعال نگهدارد و سرعت رسیدگی به امور خوب باشد. همچنین فردی دانشگاهی باشد و بتواند رابطه خوبی با رسانه‌ها برقرار کند. بر همین اساس خودم دکتر عالی‌زاد را پیشنهاد دادم تا برنامه‌ریزی‌ها آنچنان که مد نظر بود صورت بگیرد.

آشنا در ادامه ارائه توضیحات درباره چرایی برکناری عالی‌زاد به بیان نقاط مثبت او پرداخت و ادامه داد: فراخوان جشنواره به موقع منتشر شد و دبیرخانه به زمان‌بندی مقید بود. انصافا از این نظر نسبت به دوره‌های قبل بهتر عمل کردیم اما در ادامه روند با مشکلاتی روبرو شد.

وی به کم‌کاری‌های عالی‌زاد به علاوه در ارتباط با رسانه‌ها و هنرمندان اشاره کرد و گفت: به نظرم دلیل اینکه ارتباط خوبی با هنرمندان و رسانه‌ها برقرار نشد دلایل مختلفی داشت. یکی اینکه چون عالی‌زاد از بدنه تئاتر نبود می‌دانستیم دوستان تئاتر واکنش نشان می‌دهند که چرا دبیر از میان نیست؟ از طرفی جابه‌جایی مدیران در معانت هنری هم موجب بروز مسائلی می‌شد که به هرحال همواره گریبان برنامه‌‌ریزی‌ها را خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: به نظرم ایشان مسائل اجرایی را دست کم گرفت و ستاد اجرایی جشنواره بسیار دیر تشکیل شد که تعلل‌ محسوب می‌شد. همچنین داوران بخش چشم‌انداز استانی را زنده داوری نکردند که تخطی از فراخوان بود.

این مدیر اظهار داشت: به نظرم مشاوران آقای عالی‌زاد بیشتر بر مباحثتئوریک تسلط داشتند و به همین علت از نظر مسائل اجرایی سابقه زیادی نداشتند.

آشنا همچنین به برنامه‌های دبیرخانه در خصوص انتخاب آثار بخش بین‌الملل گفت: ما چیزی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون را برای هزینه‌های این بخش درنظر گرفتیم اما بعدا متوجه شدیم دبیرخانه تعهدات بالای یک میلیارد ایجاد کرده است. نکته جالب اینکه همین روز گذشته هم عده‌ای پیش من آمدند و گفتند انتخاب بخش بین‌الملل را ما انجام دادیم و حق‌الزحمه طلب می‌کردند!

وی با تاکید بر اینکه عالی‌زاد از بدنه کارشناسی مرکزهنرهای نمایشی فاصله گرفته بود بیان کرد: بارها بیان کردم هیچ دبیری نمی‌تواند بدون توجه به بدنه کارشناسی مرکزهنرهای نمایشی جشنواره آبرومندی برگزار کند و ما شاهد بودیم بعد از برکناری دبیر سابق این گروه طی ۱۰ روز معجزه کرد. همچنین به دلیل اینکه ستاد اجرایی شکل نگرفته بود ناچار شدم شخصا در اجرائیات ورود پیدا کنم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر تغییر مدیران معاونت هنری را یکی دیگر از دلایل بروز کندی در روند فعالیت‌های عالی‌زاد دانست و اظهار داشت: تصور من این است که دکترعالی‌زاد نمی‌دانست باید کار را با توجه به کدام مدیر ببندد. شاید تاخیر پیش آمده در ورود به جزئیات برگزاری همین عامل باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر همچنان مدیرکل مرکز بود، عالی‌زاد را به عنوان دبیر جشنواره حفظ می‌کرد افزود: برخلاف نظر بعضی رسانه‌ها مدیران با هم مشکلی نداشتند و اگر در سمت خود می‌ماندم حتما به او کمک می‌کردم تا امور به سامان برسد. اما تغییرات و برکناری عالی‌زاد ما را در یک دوراهی شدید قرار داد و من به دلیل اهمیت موضوع تئاتر و خدمت در جهت اعتلای کشور داشتم تنزل درجه مدیریتی را پذیرفتم، کاری که کسی حاضر به قبول آن نیست.

مدیرکل سابق مرکزهنرهای نمایشی در پایان پیشنهادهایی برای برگزاری بهتر جشنواره تئاتر فجر ارائه کرد و گفت: معتقدم نظام‌نامه فجر و سند چشم‌انداز باید به سرعت ابلاغ شود و برگزاری این رویداد مهم باید دبیرخانه مستقل دائمی با ساختار منظم و بودجه‌ای که در طول سال پرداخت شود نه به صورت یکباره و نامشخص داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی شاهد بودم آقای عالی‌زاد برای تامین ۵ میلیون تومان که نیاز رفع امور جاری دبیرخانه بود با چه مشکلاتی مواجه می‌شد.

آشنا در پایان به تاثیر منفی بعضی تیترها در رسانه‌ها در روند برگزاری جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت در جشنواره اونیون بهترین فرصت مدیران برای تماشای آثار و انتخاب نمایش‌هایی برای حضور در جشنواره تئاتر فجر بود که متاسفانه از دست رفت. گاهی بعضی واژه‌ها و تیترها به حوزه‌ای که همه برای آن اهمیت قائل هستیم و قرار است از آن دفاع کنیم لطمه وارد می‌کند که می‌طلبد رسانه‌ها با دقت بیشتر عمل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز