خبرهایی از روز هشتم و نهم جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
جشنواره تئاتر فجر به روز نهم خود رسید. هنرمندان حاضر در این جشنواره؛ آنها که آثارشان در سالنهای مختلف روی صحنه میرود، جشنواره را فعال ارزیابی میکنند.
ایلنا: مریم فتحی؛ یکی از دو کارگردان نمایش «بذار یه امشب بگذره» معتقد است: زیرساخت و نگاه جامع به موضوع مقاومت در یک نمایش با مضمون اجتماعی باعثموفقیت این نمایش بوده است.
به گزارش ایلنا، فتحی گفت: در این نمایش «نگاه ارزشی به حضور مادر»، «ارتباط بین اعضا یک خانواده» در بستر خانواده یک شهید و در زمان حال اتفاق میفتد.
این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه موضوع دفاع مقدس یکی از علایقاش در تئاتر است، گفت: به شخصه اعتقادی به تفکیک ارزشی و غیر ارزشی آثار نمایشی ندارم. از دید من هر چیزی که با هویت ایرانی ما انطباق داشته باشد یک کار ارزشی است. حال این کار میخواهد نمایش آیینی و سنتی باشد یا اجتماعی باشد.
فتحی حضور نمایشاش در جشنواره تئاتر فجر را اتفاقی مثبت برای خودش ارزیابی کرده و افزود: وقتی تمرین این کار را شروع کردیم، عهد بستیم که هدف تمرین حضور در فجر باشد و امروز از اینکه به هدف رسیدهام خوشحالم.
وی نمایشاش را در مواجه با مخاطب موفق دانست و گفت: در اجرای جشنواره مقاومت، تماشاگرانی از تمامی گروههای سنی داشتیم و کار ارتباطی خوبی با مخاطب برقرار کردهبود. نمایش ما مخاطب خاص ندارد یک اثر ایرانی و برآمده از زندگی تک تک آدمهاست.
نمایش «بذار یه امشب بگذره» که در جشنواره تئاتر مقاومت در بخشهای بازیگری، متن و کارگردانی جایزه گرفته روز دوشنبه ۷بهمن در تالار سایه دو اجرا در ساعتهای ۱۷و۱۹ انجام میدهد.
* جدیدترین نمایشنامه عبدالحی شماسی، درام نویس و مدرس تئاتر با عنوان «من زندهام» در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر نمایشنامه خوانی میشود.
این نمایشنامه که براساس خاطرات مرحوم حاج سید علی اکبر ابوترابی نوشته شده با کارگردانی مژده ساعی در روز جمعه ۱۱ بهمن در کارگاه نمایش خوانده میشود.
نمایشنامه بازگو کننده اتفاقات و رویدادهایی ست که برای حاج سید علی اکبر ابوترابی که او را سید آزادگان میخوانند دردوران اسارت در اردوگاه عراق پیش آمده است.
مژده ساعی کارگردان این نمایشنامه خوانی توضیح داد: داستان نمایشنامه «من زندهام» در یک اردوگاه و تنها در یک فضا اتفاق میافتد. در نگاه اول نمایشی رئالیستی به نظرمی رسد اما در ادامه میبینیم که فضای اکسپرسیون از دل فضایی رئال متولد میشود.
وی ادامه داد: متن اولیه «من زندهام» در ابتدا حدود نود صفحه به همراه ۵۰ شخصیت بود که به دلیل کمبود زمان و نبود مکان مناسب برای اجرا در جشنواره خلاصه شده و تمام ۵۰ شخصیت را ۱۲ بازیگر خوانش میکنند.
این نمایشنامه با بازی علی یعقوبزاده، مالک حدپور سراج، مرجان بنی سعید، پیمان غریب پناه، بهنام قربانی و بهرام سرورینژاد و… اجرا میشود.
کارگردان این نمایشنامه خوانی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه نمایشنامه «من زندهام» تنها اثر راه یافته به بخش نمایشنامه خوانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است و برای اولین بار در این جشنواره معرفی و خوانش میشود، امیدوارم که با استقبال خوب مخاطبان و توجه و عنایت مسئولان روبرو شود.
نمایشنامه «من زندهام» نوشته عبدالحی شماسی با کارگردانی مژده ساعی، تنها یک اجرا در ساعت ۱۶:۳۰ جمعه ۱۱ بهمن در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر خواهد داشت.
* نمایش «کافه باله» محصول کشور فرانسه روزهای سه شنبه و چهار شنبه ۸ و ۹ بهمن ماه در جشنواره تئاتر فجر به صحنه میرود.
این نمایش کار گروهی کمپانی هرم فرانسه است که در بخش مسابقه بینالملل سی و دومین جشنواره تئاتر فجر اجرا میشود.
در این پروِه نمایشی، امیلی بل باراکا به عنوان دستیارحرکات موزون و رودی تارس، تونی بارون، مصطفی ریداویی، کوچی فواد، یوسف بل باراکا، جمل فروچه به عنوان بازیگر حضور دارند.
نمایش «کافه باله» اثری بیدیالوگ است که مبتنی بر حرکات بدنی بازیگران و نوعی تئاتر فیزیکال و بدنی است.
این نمایش که مدت زمان آن ۵۵ دقیقه است، با ریتمی تند اجرا میشود. در اجرای این اثر نمایشی بهاران بنی احمدی به عنوان دعوت کننده گروه و مجری طرح و محمد قدس به عنوان تهیه کننده همکاری دارند.
کمپانی هرم در سال ۱۹۹۹ در محله پتی مارسی تشکیل شد. اولین نمایش آنها به نام «سلولها»(۲۰۰۱) در نشست بین المللی رقص شهرلا ویلت جایزه برد. کافه باله برای گروه موفقیت واقعی در جشنواره آوینیون در سال ۲۰۱۳ به ارمغان آورد.
نمایش «کافه باله» روزهای یاد شده در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود. این اثر نمایشی به دلیل پر انرژی بودنش، در هر روز فقط یک نوبت اجرا دارد که راس ساعت ۱۸ انجام میشود.
* عضو هیات انتخاب طرحهای بخش تئاتر خیبانی پیشنهاد داد عنوان تئاتر خیابانی در ایران به تئاتر بیرون از صحنه تغییر کند.
ناصر بخت گفت: عنوان تئاتر خیابانی سوتفاهم برانگیز است. تنوع تعاریف در این گونه نمایشی که از سالهای ابتدایی شکلگیری جشنواره فجر ایجاد شده، رویکردهای متفاوت اجرایی را شامل میشود که به اعتقاد من باید عنوان این بخش را به تئاتر بیرونی، تئاتر بیرون از صحنههای متعارف تئاتر تغییرداد.
وی در ادامه گفت: بخشی از طرحهای این بخش تئاتر محیطی هستند و بخش اندکی در تعریف تئاتر خیابانی که نمونههای آن را در تئاتر لحظه، شورایی و معترض میبینیم میگنجند. اما تعداد بیشتری ازآثار تئاترهایی هستند که به میان مردم آورده شدهاند.
ناصربخت؛ چگونگی انتخاب طرحهای این بخش را میانگین امتیازهایی که هیات انتخاب متشکل از ناصربخت، حامد شقاقیان و شهرام نوشیر به طرحهای پیشنهاد شده داده بودند، بیان کرد و افزود: به اعتقاد من باید بعد از امتیازدهی نیز یک جلسه هماهنگی میداشتیم تا اطلاعات و نظراتمان را بیان میکردیم در این صورت بسیاری از ابهامات طی بحثو گفتگو رفع میشد و علاوه بر استانداردهای موجود، روشی علمیتر در انتخاب شکل میگیرد.
وی با اشاره به معیارهای متنوع انتخاب نمایشهای خیابانی گفت: هیات انتخاب باید همهگونه نمایش را در نظر داشته باشد و در چنین جشنواره بزرگی که فعالیت یک ساله هنرمندان فعال به اجرا درمیآید به انواع دیدگاهها فرصت دیدهشدن بدهد.
ناصربخت تصریح کرد: وقتی در هر شاخه هنری افراد پیگیر و فعال وجود دارد دیگر مراحل انتخاب متن و گزینش کارآمد نیست.
او تاکید کرد: نباید برخی را در این مراحل از فعالیت محروم کرد. وقتی ۷۰۰متن صحنهای و نزدیک به ۳۰۰ طرح خیابانی به جشنواره میآیند رد کردن متن پیش از تولید درست نیست. شاید صد متن ضعیف باشد اما با رشد علمی تئاتر و افزایش دانشآموختگان آن میتوان حدس زد که تعداد بیشتری از آثار متوسط به بالا بودهاند.
ناصر بخت، تکمیل متن در جریان تمرین و اجرا را یکی از واقعیتهای تئاتر معرفی کرد که ضرورت تغییر در شیوه انتخاب را الزامی میکند و ادامه داد: هنوز پیشنهادی برای این تغییر ندارم. باید یک گروه کارشناسی این مسیر را بازنگری کرده و پیشنهادهایی را ارائه بدهد.
یکی از هنرمندان کره جنوبی که در سی و دومین جشنواره بینالمللی فجر حضور دارد، آرامش و ظرافت در بیان اندیشه را در آثار کیارستمی، فرهادی، و امیررضا کوهستانی بارز دانست.
این هنرمند در حاشیه اجرای نمایشهای ایرانی شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر گفت: از بین کارگردانان ایرانی کیارستمی و فرهادی را بیشتر از دیگران میشناسم که البته در سینما کار میکنند. از تئاتر نیز با کارهای امیررضا کوهستانی آشنا هستم و به نوع کارهایش علاقه دارم.
وی ادامه داد: این دو کارگردان سینمایی از دو نسل متفاوت هستند و نگاهشان به مسائل اجتماعی و فردی با یکدیگر متفاوت است اما در مجموع کوهستانی، کیارستمی و فرهادی نوعی رابطه انسانی در کارهایشان وجود دارد.
این هنرمند کره جنوبی ویژگی این سه کارگردان را در آرامش، ظرافت و بیان شاعرانه و متفاوتی که در بیان حرفهایشان دارند ارزیابی کرده و افزود: به نظر من این سه کارگردان به طور متفاوتی، این هوش را دارند که حرفهایشان را شاعرانه و با آرامش بزنند و در این کار هیچ چیزی را از دست نمیدهند.
وی با بیان اینکه مدت زمان کوتاهی را در ایران است گفت: در این مدت احساس میکنم، این خصوصیت ایرانیهاست که حرفشان را ظریف و آرام میزنند.
وی که پس از دیدن «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» با خبرنگار ما صحبت میکرد گفت: ازاین اپرا خیلی لذت بردم. اینکه نوع سنتی اپرای عروسکی را در ایران میدیدم و یا اینکه عروسک گردانان در اجرای اپرا حضور دارند برایم سوال بود.
وی با اشاره به وجود داشتن گروههای نمایشی در کرهجنوبی که به تئاتر عروسکی اپرا میپردازند، گفت: این اجرا را به تئاتری که تمرکزش به این نوع آثار است معرفی خواهم کرد. تمرکز شخص من به شیوه دیگری از تئاتر است اما این کار را پیگیری میکنم.
* اجرای اول نمایش «عالیه» کار عبدالرضا سواعدی به علت لغو پرواز از آبادان با یک ساعت تاخیر انجام شد.
تعدادی از بازیگران این نمایش که قرار بود صبح روز گذشته از آبادان به تهران عزیمت کنند با لغو پروازشان؛ به دلیل مه شدید در خوزستان، مواجه شدند.
سواعدی کارگردان این نمایش توضیح داد: با تلاش بسیار و سفارش استانداری خوزستان از شهر اهواز برای بازیگرانش بلیط پرواز ۱۵:۴۵ تهیه شد تا وقفهای در اجرای این نمایش صورت نگیرد.
سواعدی با تشکر از دبیرخانه جشنواره و پیامک تیترهای مهم هر روز برای هنرمندان گفت: میدانم برگزاری جشنوارهای در حد فجر و اطلاع رسانی این رویداد چقدر دشوار است اما امروز باید به مسئولان جشنواره تبریک بگویم که لحظه به لحظه پیگیر مسائل پیش آمده برای گروه ما بودند.
نمایش «عالیه» در روز یک شنبه ۶ بهمن دو اجرا در تالار هنر انجام داد و مطابق جدول امروز نیز دو اجرا در ساعتهای ۱۷ و ۱۹ در این تالار انجام میدهد.
* نمایش هملت به کارگردانی آرش دادگر شب گذشته یک اجرای ویژه در ساعت۲۲ انجام داد و تعداد اجراهای این نمایش در نهمین روز جشنواره به دو اجرا رسید.
این نمایش که با استقبال گسترده مخاطبان در اجرای ساعت ۱۸ روبرو بود، پیشنهاد یک اجرای ویژه را پذیرفت و در ساعت۲۲ برای تعداد زیادی از علاقمندان تئاتر روی صحنه رفت.
نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر در تالار حافظ و به مدت ۱۲۰ دقیقه به اجرا درآمد.
* شب گذشته «نمایش شطرنج با ماشین قیامت» در اجرای دوم خود، میزبان علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن مهرجردی مشاور معاون وزیر شد.
قادر آشنا، دبیر جشنواره سی و دوم تئاتر فجر نیز ازجمله تماشاگران اجرای اول این نمایش بود.
این نمایش براساس داستانی از حبیب احمدزاده نوشته شده و با کارگردانی شاهین صیادی و بازی بازیگران کانادایی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد.
* ازجمله رویدادهای نهمین روز جشنواره تئاتر فجر، تغییر در تاریخ اجرای یک رادیو تئاتر بود.
اجرای نمایش رادیویی «لعبت باز» کار مهدی شهداد که قرار بود در ساعت ۱۸:۳۰ روز یکشنبه اجرا شود به روز پنجشنبه ۱۰بهمن موکول شد.
به این ترتیب اجراهای رادیو تئاتر در روز پنجشنبه از ساعت ۱۶ آغاز میشود و سه نمایش رادیویی «لعبت باز»، «مسیر»، و «درتاریکی» در نوبتهای۱۶،۱۸: ۳۰ و ۲۰:۳۰ به اجرا در میآیند.
تالار استاد خسروی تماشاخانه سه نقطه در روز یکشنبه شاهد اجرای «دل نازکش» کار فائقه صالحیان با تهیه کنندگی پیام رفیعی بود.