خبرگزاری کار ایران

استاد کالج ویلیامز در گفت‌وگو با ایلنا:‌

سیاست ترامپ در قبال آمریکای لاتین مبتنی بر فشار و تحریم بوده است/ کاخ سفید، کوبا را دریچه‌ای برای اعمال فشار بر ونزوئلا می‌داند

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۹۶۹

استاد علوم سیاسی کالج ویلیامز گفت: آمریکا در آوریل ۲۰۱۹ تحریم‌هایی را بر شر‌کت‌هایی اعمال کرد که نفت ونزوئلا را به کوبا انتقال می‌دادند. اساسا، رئیس‌جمهوری آمریکا از کوبا به‌عنوان دریچه‌ای برای اعمال فشار بیشتر به کاراکاس بهره می‌گیرد.

پروفسور «جیمز ماهون» استاد علوم سیاسی در کالج ویلیامز در آمریکاست. مطالعات و تالیفات او حوزه اقتصاد سیاسی، سیاست تطبیقی و روابط خارجی در آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد.

جیمز ماهون با اشاره به رویکرد سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال آمریکای لاتین طی چهار سال گذشته به خبرنگار ایلنا گفت: تا جایی که به این منطقه مربوط می‌شود، سیاست ترامپ مبتنی بر ادامه سیاست فشار حداکثری بوده است که در قبال دیگر مناطق نیز اعمال شده بود. این امر البته ریشه در همان شعار «اول آمریکا» دارد که بدل به دستورالعمل کاخ سفید شده است. 

روابط با آمریکای لاتین در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ شاهد افول بود

وی افزود: در این زمینه شاهد آن بودیم که روابط با آمریکای لاتین طی ریاست‌جمهوری ترامپ شاهد تیره‌ و تارتر شدن وضعیت بود. تمامی تلاش‌هایی که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری پیشین برای بهبود اوضاع با کشورهای عمدتا سوسیالیست این منطقه داشت، در دوران ترامپ به گوشه‌ای رانده شد. ترامپ در نطق خود در سازمان ملل علنا اعلام کرد که سوسیالیسم را دشمن شماره یک آمریکا می‌داند و هر کاری برای نابودی آن خواهد کرد. 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بهبود روابط هاوانا و واشنگتن و آغاز مجدد روابط کنسولی میان دو طرف یکی از نکات مثبت دوران اوباما بود، اما ترامپ این مسیر را در جهت معکوس پیش برد. بدین قرار، دو کشور بار دیگر بدل به دشمنان قدیمی یکدیگر شدند. این امر را می‌توان در اظهارات «مایک پمپئو»، وزیر خارجه و دیگر مسئولان دولت ترامپ دید. 

وی افزود: در مورد ونزوئلا هم همین منطق با شدت و حدت بیشتری ادامه یافت. دولت ترامپ نشان داد که به هیچ عنوان قصد ندارد در برابر دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا سازش از خود نشان دهد. همین امر سبب شد که وی از «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان ونزوئلا حمایت تمام‌قد کند و حتی او را به واشنگتن دعوت کرد. این روند البته با تحریم‌هایی که واشنگتن علیه کاراکاس اعمال کرد ادامه یافت و تشدید شد. زمانی که «آلبرتو فرناندز»، رئیس‌جمهوری آرژانتین در اکتبر ۲۰۱۹ به پیروزی رسید، دولت ترامپ نسبت به حمایت از جنبش‌های سوسیالیستی در آمریکای لاتین هشدار داد. این هشدار همچنین شامل پناه دادن به «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی هم نیز می‌شود. 

ترامپ خروج مورالس را نشانه پیروزی سیاست‌هایش بر سوسیالیسم عنوان کرد

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: همچنین شاهد آن بودیم که دولت ترامپ حمایت تمام‌وکمالی از رئیس‌جمهوری موقت بولیوی نشان داد و خروج مورالس از کشور را نشان‌دهنده پیروزی سیاست‌هایش بر سوسیالیسم عنوان کرد. اما تمامی کشورها شاهد این منطق نبودند. برزیل طی دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بدل به یکی از هم‌پیمانان اصلی آمریکا شد. در اکتبر ۲۰۱۹ دولت ترامپ توافقی مبنی بر تجارت محدود با دولت «ژایر بولسونارو»، رئیس‌جمهوری برزیل به امضا رساند. این اقدام راه برای تجارت شکر، اتانول و فولاد میان دو کشور هموار می‌کند. اظهارات ترامپ هنگام دیدار با بولسونارو خود نشان از آن داشت که رئیس‌جمهوری آمریکا حسابی مجزا روی رهبر پوپولیست برزیل باز می‌کند. در مارس ۲۰۱۹، زمانی که بولسونارو به آمریکا رفت، ترامپ طی اظهاراتی گفت که می‌خواهد برزیل را به «هم‌پیمان اصلی و غیرعضو ناتو» بدل کند. این امر را در زمینه بی‌کفایتی بولسونارو در قبال آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون هم شاهد بودیم. برخلاف بسیاری از رهبران جهان که بی‌کنشی بولسونارو را محکوم کردند، ترامپ به حمایت از همتای برزیلی خود برخاست. 

روابط ترامپ با عمده کشورهای آمریکای لاتین، مبتنی بر همکاری‌های نظامی و تجاری به سود واشنگتن بود

وی در ادامه عنوان کرد: روابط ترامپ با دیگر کشورهای آمریکای لاتین مبتنی بر همکاری‌های نظامی و تجاری به سود واشنگتن بوده است، مانند اعزام ۸۰۰ نیروی نظامی به کلمبیا برای مبارزه با باندهای قاچاق مواد مخدر. کشورهای شیلی و اکوادور نیز وضعیت مشابهی دارند. مکزیک را نیز می‌توان در دسته‌بندی چنین دستورالعملی جای داد. این اما به خاطر روند کج‌دار و مریضی است که رئیس‌جمهوری این کشور در قبال ترامپ پیش گرفته است. 

رویکرد نیو مکزیکو در قبال واشنگتن، صبر و تحمل بوده است

استاد علوم سیاسی در کالج ویلیامز افزود: رویکرد نیو مکزیکو در قبال واشنگتن، صبر و تحمل بوده است. برای مثال، ترامپ اظهارات بسیاری علیه مکزیکی‌ها بر زبان آورد و تلاش کرد هزینه احداث دیوار مرزی را بر گرده دولت‌ این کشور بیندازد. رئیس‌جمهوری مکزیک به‌خوبی توانست در قبال این دست اقدام‌ها از خود صبر و حوصله نشان دهد و آنچنان با ترامپ درگیر نشد. 

وی افزود: در زمینه روابط با کوبا همان‌گونه که پیشتر گفتم، روابط با آمریکا بسیار بدتر شد. آمریکا در آوریل ۲۰۱۹ تحریم‌هایی را بر شر‌کت‌هایی اعمال کرد که نفت ونزوئلا را به کوبا انتقال می‌دادند. شرکت ملی نفت کوبا نیز در ادامه مشمول تحریم قرار گرفت. اساسا، ترامپ از کوبا به‌عنوان دریچه‌ای برای اعمال فشار بیشتر به کاراکاس بهره می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز