خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل «کشور کُردی» سناریوی فریب است/ تبعات تجزیه عراق دامن‌گیر منطقه و واشنگتن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۵۴۲

تحلیلگر عراقی گفت: پرونده تشکیل کشور کردی، موضوع جدید به حساب نمی‌آید بلکه یک مساله انحرافی است تا آمریکایی‌ها خروج نیروهای خود از عراق را به حاشیه ببرند.

«محمد الحکیم» تحلیلگر عراقی در تشریح دلایل و ابعاد سناریوی جدید آمریکا برای تجزیه عراق و  تشکیل کشور کُردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً یکی از نمایندگان پارلمان عراق اعلام کرده که آمریکا پیام‌های جدیدی را از زبان جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ به کشورهای منطقه درمورد آینده عراق و شکل‌گیری یک «کشور کرُد» در شمال این کشور فرستاده است. این اظهارات نماینده پارلمان فارغ از اینکه مهم قلمداد می‌شود، اما موضوع جدید به حساب نمی‌آید؛ چراکه مساله تشکیل کشور کُردی در شمال عراق موضوعی است که مربوط به امروز و دیروز نمی‌شود. این مساله از زمان نخست‌وزیری نوری المالکی شکل جدید به خود گرفت و البته در زمان صدام هم زمزمه‌هایی در مورد آن می‌شد که با سرکوب مواجه شده بود. اصل این ماجرا در زمان العبادی قوت گرفت که داعش به عراق حمله کرده بود.

وی ادامه داد: زمانی که داعش به اقلیم و کرکوک و بسیاری از مناطق دیگر عراق حمله کرد، حیدر العبادی دستور داد تا ارتش عراق و حشدالشعبی وارد کرکوک شوند. این دقیقاً همان اقدامی بود که توانست بحث تشکیل کشور کُردی و تجزیه عراق را به تاخیر بیاندازد. واقعیت این است که تشکیل کشور کُردی یا هر کشور دیگر مستلزم این است که آن کشور دارای یک راه آبی باشد. اقلیم کردستان عراق که قرار بود طی همه‌پرسی اخیر به کشور کُردی تبدیل شود، هیچ راه آبی و دریایی مستقل برای ادامه حیات خود ندارد و به همین دلیل، آمریکایی‌ها در این فکر هستند که بتوانند کرستان سوریه را هم با کردستان عراق هماهنگ کنند و در نتیجه از شمال غربی سوریه یک راه آبی به مدیترانه ایجاد کنند تا کشور کُرد توان حیات داشته باشد. این کشور بر اساس طرح‌های موجود قرار است در نوار شمالی عراق و سوریه ایجاد شود ولی تاکنون اتفاقی رخ نداده است.  

مدیر خبرگزاری النخیل عراق تصریح کرد: معتقدم که مطرح کردن سناریوی تشکیل کشور کُردی را باید یک موضوع تکراری دانست اما باید توجه داشته باشید که تنها ایالات متحده در این طرح مطرح نیست؛ چراکه دولت‌هایی مانند بریتانیا و به خصوص اسرائیل هم از تشکیل این کشور نفع می‌برند و در این پرونده منافع مشخص دارند. این در حالی است که مسعود بارزانی و بسیاری از مهره‌های کلیدی اقلیم کردستان عراق به خوبی می‌دانند که تبعات تشکیل کشور کُردی چیست. در این میان نکته اصلی که نباید از آن غافل شد این است که مطرح کردن طرح تشکیل کشور کُردی در این بازه زمانی به خوبی نشان می‌دهد که ایالات متحده به دنبال آن است تا با طرح این موضوع، مساله خروج نیروهایش از عراق را به حاشیه ببرد. به همین دلیل معتقدم مطرح کردن تشکیل کشور کُردی، صرفاً یک سناریوی پوششی است تا واشنگتن از این طریق بتواند دولت حاکم بر بغداد را زیر فشار قرار دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایالات متحده در شرایط کنونی به دنبال یک مانور رسانه‌ای و سیاسی در افکار عمومی داخل و خارج آمریکا است. بر اساس آنچه که از گذشته تاکنون اتفاق افتاده، سه شهر دهوک، سلیمانیه و اربیل از نقاطی به حساب می‌آیند که قرار است کشور کُردی در آن به وجود بیاید، اما توجه  کنید که کشور کردستان فقط به عراق ختم  نمی‌شود؛ بلکه ایران، ترکیه، عراق و سوریه جز این پروژه هستند. تشکیل این کشور، علاوه بر همه‌پرسی به حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای نیاز دارد که فکر نمی‌کنم خروجی آن بتواند مثبت قلمداد شود؛ چراکه قدرت‌های بزرگ مانند  ایالات متحده، همه‌پرسی اخیرِ اقلیم کردستان را مورد حمایت قرار ندادند و به همین دلیل معتقدم که این موضوع صرفاً یک پرونده مقطعی تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است. فارغ از این مساله باید متوجه باشید که مرجعیت، دولت، مردم،‌ حاکمیت و حتی جامعه ملل با این موضوع موافق نیستند؛ چراکه یکپارچگی عراق را زیر سوال می‌برد و اساساً می‌تواند تجزیه عراق را رقم بزند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز