خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

اهمیت و پیام‌های برگزاری سومین انتخابات پارلمانی سوریه/ ساختار تامین امنیت انتخابات توسط دمشق

asdasd
کد خبر : ۹۴۱۸۱۵

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: انتخابات پارلمانی سوریه به خوبی نشان می‌دهد این کشور، همین حالا که در شرایط جنگی قرار دارد، از بسیاری از دولت‌های منطقه مانند عربستان یا بحرین، به دموکراسی بیشتر اهمیت می‌دهد.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه و اهمیت این رویداد سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: امروز سومین دور انتخابات پارلمانی سوریه پس از حدود یک دهه بحران برگزار می‌شود. بر اساس اعلام کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه، بیش از هفت هزار و ۴۰۰ مرکز اخذ رای آماده‌سازی شده و رای‌گیری از ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی شروع و تا هفت عصر ادامه خواهد یافت. در این دوره از انتخابات پارلمانی، هزار و ۶۵۸ نامزد بر سر کسب ۲۵۰ کرسی در ۱۴ استان از ۱۶ استان سوریه به رقابت خواهند پرداخت. اینکه در دو استان از ۱۶ استان سوریه انتخابات برگزار نمی‌شود، بدین معنا نیست که ساکنان آن حق شرکت در انتخابات را ندارند؛ بلکه بر اساس اعلام کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه، ساکنان این دو استان اگر به سایر نقاط سوریه مهاجرت کرده باشند، می‌توانند به راحتی در انتخابات به عنوان شهروند دو استان مذکور شرکت کنند.

وی ادامه داد: موضوع بسیار مهمی که در خصوص انتخابات پارلمانی سوریه باید مورد نظر قرار بگیرد این است که تمام اصناف، سندیکاها و احزاب مختلف که در سوریه مشغول فعالیت هستند، برای ورود به پارلمان این کشور دارای سهمیه‌های مختلفی هستند و برای ورود به پارلمان از سوی مردم خودشان مورد تایید قرار می‌گیرند و به آنها رای داده خواهد شد. واقعیت این است که برگزاری انتخابات این دوره به خوبی می‌تواند به یک الگو در شرایط جنگی تبدیل شود. سوریه همچنان با مشکلات زیرساختی، خرابی‌های به جا مانده از جنگ و حضور لکه‌ای تروریست‌ها رنج می‌برد و توانسته در این چند سال در مقابل تمام مشکلات و سناریوهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مقاومت کند. حالا هم ما می‌بینیم که این کشور در یک شرایط بسیار سخت، اقدام به برگزاری انتخابات کرده است که به نوعی می‌تواند نشانه‌ای از یک دموکراسی در حالت جنگ و بحران باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: سومین دور از انتخابات پارلمانی سوریه به خوبی نشان می‌دهد که این کشور، همین حالا که در شرایط جنگی قرار دارد از بسیاری از دولت‌های منطقه مانند عربستان یا بحرین، به دموکراسی بیشتر اهمیت می‌دهد. همین کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند که حدود ۱۰ سال بیشترین هزینه‌ها را برای براندازی نظام سوریه به دامان تروریست‌ها ریختند. حتی به یاد داریم که مسابقه تسلیحاتی و مالی برای حمایت از تروریست‌ها میان عربستان و قطر به راه افتاد و حتی بحرین، امارات، کویت، اردن و ترکیه هم در آن حضور داشتند و هر کدام بر اساس توان خود اقدام به تزریق به هم ریختگی در سوریه کردند. حالا همین کشورها شاهد آن هستند که مردم سوریه در سخت‌ترین وضعیت پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا نمایندگان خود را راهی پارلمان کنند. این در حالی است که در همین کشورهای حاشیه خلیج فارس که امنیت به طور کامل برقرار است، نظام سیاسی آنها به هیچ وجه حاضر به برگزاری انتخابات سراسری یا پارلمانی نیست، بلکه همه‌چیز در این کشورها انتصابی است نه انتخابی.

صدر الحسینی افزود: بسیاری از ناظران بین‌المللی فکر نمی‌کردند که مردم سوریه برای انتخابات پای صندوق‌های رای بیایند. بخش دیگر به دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا تحت عنوان قانون سزار فکر می‌کردند که مردم سوریه اقدام به رای دادن نمی‌کنند و به همین دلیل میزان مشارکت و تعداد آرای ماخوذه را از چند روز قبل پایین برآورد می‌کردند. درست است که مردم سوریه همانند شهروندان لبنان زیر تحریم قرار دارند اما به نظرم این موضوع تاثیر خاصی بر انگیزه مردم برای عدم شرکت در انتخابات ندارد. مردم سوریه، یک ملت زحمتکش و رنجدیده به حساب می‌آیند و بر اساس الگوهای رفتاری، جزء مردم کم‌مصرف در منطقه و دنیا شناخته می‌شوند و به همین دلیل توانسته‌اند خود را با شرایط فعلی سازگار کنند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا عملیات‌های داعش علیه حوزه‌های انتخاباتی و پایگاه‌‌های اخذ رای متصور است یا خیر، گفت: باید توجه داشته باشید که تعداد بسیاری زیادی از مردم برای نامزد شدن در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که نشان دهنده انگیزه‌ بالای آنها برای حضور در ساختار سیاسی و اجتماعی سوریه است. آنها به دنبال آن هستند تا در شرایط سازندگیِ پساداعش در سوریه بتوانند به صورت کاملاً مفید به کشورشان خدمت کنند و به نظرم این مدلی از دموکراسی انجمنی به حساب می‌آید. در بحث تامین امنیت صندوق‌ها و حوزه‌های اخذ رای هم باید بگویم که تمهیدات بسیار خوبی در این مورد اندیشیده شده است. این در حالیست که آمار و ارقام طی سه ماه گذشته نشان می‌دهد که دمشق در بحث تامین امنیت توانسته است به صورت موفق ظاهر شود و به نظرم مشکلی در بحث تامین امنیت وجود نخواهد داشت. بر اساس اعلام دولت سوریه، مرزهای این کشور با عراق برای جلوگیری از هر حمله احتمالی تروریست‌ها تقویت شده است و نهادهای امنیتی علاوه بر چک و خنثای بسته‌ها، خودروها و موتورسیکلت‌های مشکوک، اقدام به برگزاری تورهای ایست و بازرسی کرده‌اند و به نظرم اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز