خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا و چین، بازیگران اصلی تنش جدید میان دو کره/ پخش شب‌نامه بهانه است/ ژاپن توان تنش‌زدایی میان سئول و پیونگ‌یانگ را ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۲۷۳

مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا فقط به دنبال امتیازگیری است و در مقابل رهبر کره‌شمالی نمی‌خواهد مغلوب شود؛ این تضاد، چشم‌انداز مذاکرات را غبارآلود کرده است.

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه در تشریح دلایل افزایش تنش میان دو کره و احتمال وقوع درگیری نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اصل و مبداء تنش فعلی میان کره‌جنوبی و کره‌شمالی را باید پخش شب‌نامه در مرز کره‌شمالی دانست. چند هفته پیش شاهد این بودیم که پیونگ‌یانگ به صورت یکجانبه تمام ارتباط‌های مرزی خود که پس از مذاکرات اخیر با آمریکا برقرار شده بود را به صورت یکجانبه قطع کرد. در این راستا مقام‌های کره‌شمالی اعلام کردند که این اقدام در پاسخ به پروپاگاندای مخالفانی است که در خاک کره‌جنوبی در حال سمپاشی علیه پیونگ‌یانگ هستند، صورت می‌گیرد. کمی بعد هم پیونگ‌یانگ اعلام کرد که آماده رهاسازی سه هزار بالن با ۱۲ هزار شب نامه ضد دولتی علیه کره‌جنوبی در واکنش به اقدامات مشابه اخیر است و همین موضوع تنش میان دو کره را به بالاترین سطح رساند و کار به جایی رسیده که بحث تهدید نظامی از سوی دو طرف مطرح شده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که آمریکا به رهبری دونالد ترامپ طی سال‌های اخیر سعی کرد تا بتواند بحران کره را به یک نحوی حل و فصل کند ولی داده‌ها به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن در این مسیر ناکام مانده است. مساله اینجاست که ترامپ و مجموع نهادهای مستقر در ساختار سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی ایالات متحده نمی‌خواهند هیچ امتیازی به کره‌شمالی بدهند و فقط در مقام امتیازگیری ظاهر می‌شوند و این موضوع دقیقاً همان نقطه‌ای است که موجب می‌شود همه‌چیز به هم بریزد. در این میان باید متوجه باشید که کره‌شمالی در این مسیر تنها نیست، بلکه چین او را همراهی می‌کند و اساساً پیونگ‌یانگ در این مسیر توسط پکن راهبری می‌شود. واقعیت این است که تنش در کره را باید زیر مجموعه تنش میان چین و آمریکا دانست. هر زمان که تقابل میان پکن و واشنگتن افزایش پیدا می‌کند، به وضوح می‌بینیم که کره‌شمالی هم دست به شیطنت‌های گوناگون می‌زند و به همین دلیل است که یک‌باره می‌بینیم این کشور دست به اقدام‌های خطرناک می‌زند. به نظرم بحث پخش شب‌نامه در مرز دو کشور، بهانه‌ای است که پیونگ‌یانگ آن را ساخته و پرداخته کرده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اینکه دیده می‌شود کره‌شمالی نسبت به تبلیغات و عملیات روانی کره‌جنوبی تا به این حد حساسیت نشان می‌دهد، به این دلیل است که اساساً این کره‌شمالی یک کشور ایدئولوژیک با درون مایه کمونیستی است و به همین دلیل نمی‌خواهد هیچ خللی در آرایش ایدئولوژیکش که چندین دهه بر آن پافشاری کرده وارد شود. کره جنوبی و آمریکا هم بر این موضوع کاملاً واقف هستند و زمانی که می‌خواهد این کشور را تحریک کنند، بر روی این گزینه تمرکز می‌کنند؛ چراکه آنها به خوبی می‌دانند پیونگ‌یانگ دوست ندارد فضای بسته کشورش، باز شود. به همین جهت معتقدم که کره‌جنوبی با هماهنگی آمریکا دست به تهدید نظامی همسایه شمالی خود می‌زند اما مساله اینجاست که اگر دو کشور با یکدیگر درگیر شوند، بدون تردید در کوتاه مدت شاهد پایان این درگیری نخواهیم بود و حتی می‌تواند تبعات بسیار مخربی برای ژاپن و سایر کشورهای شرق‌آسیا و شبه‌جزیره کره داشته باشد. به همین دلیل است که می‌گویم همه به تکاپو افتاده‌اند ولی در نهایت تحریک کننده این نزاع را باید، چین و آمریکا دانست. علاوه بر این مسائل توجه داشته باشید که تمام توافقات با شروع و ادامه این تنش‌ها عملاً به بن‌بست رسیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که ژاپن به عنوان یکی از کشورهایی که با مساله تنش دو کره مواجه است، برای حل و فصل بحران به میدان خواهد آمد ولی من معتقدم که توکیو ظرفیت این کار را ندارد. درست است که ژاپن از تنش دو کره احساس خطر می‌کند اما واقعیت این است که این مساله برای به پایان رسیدن، نیاز به فعال شدن ترامپ دارد. اوضاع و احوال نشان می‌دهد که او حل و فصل کننده نهایی و اصلیِ این پرونده خواهد بود. ترامپ تاکنون با قدرت وارد پرونده کره‌شمالی نشده و تمام رایزنی هایش حول محور چند عکس یادگاری و دیدارهای حاشیه‌ای بوده است، ولی این بار به دلیل ‌او در آستانه انتخابات ۲۰۲ ریاست جمهوری قرار دارد، احتمال می‌رود که با قدرت وارد این پرونده شود. مشکل دیگر این است که حتی اگر ترامپ وارد میدان شود، کیم جونگ اون به عنوان رهبر کره‌شمالی حاضر به امتیاز دادن نیست و این موضوع را می‌توانیم از نتایج مذاکرات اخیر به خوبی بفهمیم. در نهایت معتقدم که درگیری میان دو کره انجام نخواهد شد و اگر قرار باشد که این درگیری رخ بدهد، بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و پس از پیروزی ترامپ انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز