خبرگزاری کار ایران

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم:

آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح جهان، عربستان سعودی بزرگ‌ترین واردکننده

asdasd
کد خبر : ۸۸۳۲۴۶

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم اعلام کرد که آمریکا بیش از یک‌سوم مجموع سلاح جهان در پنج سال گذشته را صادر کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم امروز -دوشنبه- اعلام کرد که آمریکا بیش از یک‌سوم مجموع تسلیحات جهان در پنج سال گذشته را صادر کرده است که این موضوع جایگاه این کشور را به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده سلاح در جهان تقویت می‌کند.

این انستیتو در تازه‌ترین بازبینی عملیات انتقال سلاح در جهان اعلام کرد که حجم عملیات انتقال سلاح در سطح جهان در دوره بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به میزان شش درصد افزایش یافته است.

۳۶ درصد فروش سلاح در جهان طی این دوره به آمریکا تعلق دارد که به ۹۶ کشور سلاح صادر کرده و نیمی از این میزان سلاح وارد خاور‌میانه شده است.

عربستان سعودی در این دوره به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده سلاح ثبت شده و میزان ۱۲ درصد از مجموع واردات سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است.

«پیتر وزمن»، تحلیلگر ارشد برنامه سلاح و هزینه‌های نظامی در انستیتوی مذکور می‌گوید: «رویکرد کلی در این دوره بیانگر آن است که با توجه به رشد مستمر فروش سلاح در جهان شاهد این هستیم که آمریکا منبع اصلی سلاح در جهان است.» 

نیمی از تسلیحات تولیدی آمریکا وارد خاورمیانه شده و عربستان سعودی به تنهایی یک‌پنجم از این حجم سلاح را خریداری کرده و به مهم‌ترین بازار مصرف ایالات متحده تبدیل شده است. 

روسیه نیز دومین منبع صادرات سلاح در جهان به شمار می‌رود که یک پنجم محموله‌های سلاح جهان به این کشور اختصاص داشته و به بیش از ۴۷ کشور جهان و در صدر آن‌ها هند و چین و الجزایر صادر شده است.

فرانسه نیز با اختصاص هشت درصد از فروش سلاح جهان جایگاه سوم را دارد و آلمان و چین در جایگاه چهارم و پنجم قرار می‌گیرند. 

۷۶ درصد صادرات سلاح جهان به این پنج کشوراختصاص دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز