خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

موجودیت کاخ‌سفید با اتهام‌های ترامپ زیر سوال رفت/ استیضاح، در حال تبدیل شدن به پرونده انتخاباتی است

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۷۴۶

کارشناس مسائل آمریکا گفت: انتصاب بزه‌های تایید شده از سوی مجلس نمایندکان به رئیس‌جمهوری آمریکا بزرگ‌ترین ضربه به حیثیت وی در آستانه انتخابات است.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح بندهای استیضاح ترامپ و آینده پرونده استیضاح رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تحلیل دو عنوان اتهامی که از سوی مجلس نمایندگان به رئیس جمهور ایالات متحده وارد شده باید به این نکته توجه شود که طرح استیضاح اصالتاً همانند سایر طرح‌ها به مجلس نمایندگان تقدیم می‌شود و کمیته‌های این مجلس بر اساس صلاحیت خود، آنها را بررسی می‌کنند. در مورد استیضاح ترامپ هم کمیته اطلاعاتی و کمیته قضایی تحقیقات خود را به عنوان کمیته‌های تخصصی دخیل در استیضاح انجام دادند. در این میان فارغ از بررسی این دو کمیته، تعدادی از شهود برای استماع شهادتشان توسط کمیته‌های مذکور احضار شدند و مستندات این جلسات به علاوه بررسی‌های کمیته اطلاعاتی و قضایی مجلس نمایندگان منجر به اعلام دو بزه مهم علیه دونالد ترامپ شد؛ به گونه‌ای که مجلس نمایندگان اعلام کرد که رئیس جمهور ایالات متحده به «سوءاستفاده از قدرت و اخلال در روند کنگره» متهم شده است.

وی ادامه داد: در این میان باید توجه داشته باشیم که طیف زیادی از حقوقدانان ایالات متحده طی نامه‌ای تمام اتهام‌های ترامپ را تایید کردند؛ تا جایی که اخیراً ۵۰۰ نفر از حقوقدانان ایالات متحده ترامپ را ناقض قانون اساسی آمریکا و دموکراسی این کشور خواندند و خواهان استیضاح وی شدند. این در حالی است که پس از اعلام اتهام‌های ترامپ و تایید آن توسط مجلس نمایندگان، کاخ‌سفید مطابق همیشه تمام این مسائل را تکذیب و رد کرد و علناً اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا و وکلای آن در این مورد به مجلس نمایندگان پاسخ نخواهند داد و در محل کنگره حضور پیدا نمی‌کنند. به این ترتیب باید بگویم که رأی‌گیری در مجلس نمایندگان اقدام بعدی خواهد بود که منجر به استیضاح ترامپ در این مجلس خواهد شد و پس از آن پرونده برای رأی‌گیری نهایی به مجلس سنا ارجاع می‌شود.

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای تبدیل پرونده استیضاح به پرونده انتخاباتی، گفت: دونالد ترامپ اخیرا پس از انتشار اتهام‌هایش از سوی دموکرات‌ها اعلام کرده بود که این اقدام مجلس نمایندگان می‌تواند باعث پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شود. در این میان باید متوجه باشیم که ترامپ در حال تبدیل پرونده استیضاح خود به یک پرونده انتخاباتی است و به نوعی قصد دارد از آن در جهت کسب آرا و تطهیر چهره خود در انتخابات ۲۰۲۰ استفاده کند. بسیاری بر این عقیده‌اند که جمهوری‌خواهان مستقر در سنا به استیضاح ترامپ رأی نخواهند داد و در نهایت کار به جای باریکی کشیده نمی‌شود اما باید متوجه بود که ماهیت اقدام دموکرات‌ها علیه ترامپ ایجاد موانع جدی برای کاهش اعتبار او در میان رأی‌دهندگان حامی خود بوده است. در مقابل، رئیس جمهور آمریکا در حال تخریب رقبای خود در جمع یهودی‌ها و حتی لاتین‌تبارها است اما به‌رغم آنچه ترامپ در جمع اعضای آیپک اعلام کرد، بسیاری از یهودی‌ها در ادوار گذشته به دموکرات‌ها رأی داده‌اند. به هر ترتیب اقدامی که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان انجام دادند حیثیت ترامپ را مخدوش کرده و زیر سوال برد.

مجلسی افزود: رقبای کاخ‌سفید علنا مانع بسیار عظیمی برای ترامپ درست کردند که باید این موضوع را در پاسخ به اقدام‌های اخیر ترامپ علیه «جو بایدن» بدانیم. به همین دلیل ماهیت پرونده استیضاح ترامپ به‌رغم آنچه گفته می‌شود مباحث امنیت و آبروی ملی را در بر می‌گیرد. در حقیقت یک موضوع انتخاباتی به حساب می‌آید. اینکه رئیس جمهوری آمریکا به چنین جرائمی متهم می‌شود و پس از آن بزه انتصابی به وی با قوت مورد تایید قرار می‌گیرد، موضوعی است که می‌تواند به راحتی در میزان آرای او در انتخابات آتی تاثیر بگذارد. بسیاری بر این عقیده‌اند که سناتورهای مجلس سنا که تماماً از حزب جمهوری‌خواه آمریکا هستند، به استیضاح ترامپ رأی نمی‌دهند اما باید متوجه بود که آنها به استیضاح مذکور رأی خواهند داد ولی مجموع آراء به دو سوم نخواهد رسید. از این منظر همین موضوع هم به نفع دموکرات‌های مجلس نمایندگان تمام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوعی که به راحتی می‌تواند ترامپ را تهدید کند بحث ائتلاف میان نامزدهای حزب دموکرات است. اگر آنها بتوانند جناح خود را به درستی سر و سامان دهند می‌توانند ترامپ را در انتخابات سال آینده با چالش جدی روبه‌رو کنند. باید توجه داشته باشیم که موضوع استیضاح ترامپ و اتهام‌هایی که به او تفهیم شده مساله‌ای است که برای طبقه متوسط آمریکا در رأی‌دهی به او بسیار مهم است و به راحتی می‌تواند بر سبد آرای او تاثیر منفی بگذارد. آنچه مشخص خواهد بود این است که «برنی سندرز» به نفع جو بایدن کنار می‌رود و در مقابل، بلومبرگ به عنوان یک رقیب جدی مهم برای ترامپ به کار خود ادامه خواهد داد؛ اما باید متوجه باشیم که سن و سال او بالاست و البته خاستگاه حزب دموکرات به دلیل ماهیتش در طبقه متوسط جامعه آمریکا دنبال می‌شود. این بدان معنی است که شخصی مانند بلومبرگ که میلیاردها دلار سرمایه دارد به عنوان گزینه نهایی دموکرات‌ها معرفی نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز