خبرگزاری کار ایران

روزنامه الاخبار گزارش داد:

اتحادیه اوراسیا گزینه‌ای کارآمدی برای مقابله ایران با تحریم‌هاست

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۷۱۶

تحلیلگر اقتصادی لبنان تأکید کرد که انضمام ایران به اتحادیه ارواسیا فرصت گرانبهایی برای به کارگیری این کشور به منظور حرکت چرخ اقتصادی از طریق صادرات غیر نفتی و گام مهمی برای مقابله با تحریم اقتصادی تحمیل شده از سوی آمریکا است.

به گزارش ایلنا، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای به قلم «علی النمر» نوشت: «تحریم‌های آمریکا بر صادرات ایران به ویژه صادرات نفتی که ۳۳ درصد صادرات کل کشور را تشکیل می‌دهد، تأثیر گذاشته است که این موضوع، خود بر تراز تجاری ایران با کشورهای اروپایی تأثیر منفی داشته است».

حال ایران برای غلبه بر تحریم اقتصادی و مالی آمریکا مسیر تحول اقتصادی به سمت همکاری اقتصادی و تبادل تجاری با کشورهای همسایه را با هدف توسعه و گسترش صادرات غیر نفتی در پیش گرفته است، به گونه‌ای که حجم صادرات این کشور به ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار طی هفت ماه نخست سال جاری شمسی رسید که مهم‌ترین آن شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به چین، پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به عراق، ‌دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به امارات، ‌دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ترکیه و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به افغانستان بوده است. 

بر همین اساس ایران در ۱۵ نوامبر سال جاری میلادی با امضای توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مدت سه سال به این اتحادیه پیوست که در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی و انرژی برق فعال است. این توافق گام مهمی برای تحقق یکی از مهم‌ترین اهداف کشور از طریق اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی است. 

پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا موجب جهشی در صادرات غیر نفتی ایران از طریق تبادل تجارب و مهارت‌ها و فعال‌سازی و افزایش حجم تبادل تجاری خواهد شد که پیش بینی می‌شود به سطح ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برسد. 

اتحادیه اوراسیا که متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است، بازار خوبی برای فعالیت‌های تجاری ایران و دیگر کشورهای عضو خواهد شد.

اتحادیه اروپا جایگاه نخست را در استخراج نفت به میزان ۱۴ و ۵۰ صدم درصد و رتبه نخست تولید گاز به میزان ۲۰ و دو دهم درصد، ‌جایگاه چهارم در تولید آهن با حجم چهار و هفت دهم درصد و رتبه پنجم در تولید فولاد به میزان پنج درصد در جهان را دارد و حجم مبادلات تجاری خارجی کشورهای اتحادیه اوراسیا به ۷۵۳ میلیارد دلار در سال می‌رسد و می‌تواند ۶۵ درصد نیاز اقتصادی خود را از طریق مبادلات تجاری بین کشورهای عضو برطرف کند.

توافق ایران با اتحادیه اوراسیا شامل جدول گسترده‌ای از کالاهایی است که از حذف یا کاهش تعرفه‌های گمرکی بر ۸۶۴ کالای تجاری بین ایران و کشورهای این اتحادیه و نیز صادرات ۵۰۳ قلم از کالاهایایرانی به اتحادیه مذکور حکایت می‌کند. مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران،‌ تولیدات کشاورزی،‌ فرش، مواد غذائی،‌ لوازم منزل،‌ دارو و تجهیزات پزشکی،‌ سیمان، مس و برخی انواع معادن می‌شود. 

انضمام ایران به اتحادیه ارواسیا فرصت گرانبهایی است تا توان خود را در همه زمینه‌ها برای رشد و پیشرفت کشور و  حرکت چرخ اقتصاد با افزایش صادرات غیرنفتی به کار گیرد. این اقدام همچنین گام مهمی برای مقابله با تحریم اقتصادی تحمیل شده بر ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز