خبرگزاری کار ایران

ترامپ: آتش‌بس، پیش‌شرط از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۰۸۶

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان امروز- جمعه- در سلسله توئیت‌هائی اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با همتای افغان خود بر آتش‌بس به عنوان پیش‌شرط از سرگیری مذاکرات صلح تأکید و اصرار کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، «صدیق صدیقی» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان امروز -جمعه- با انتشار سلسله توئیت‌هایی نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان تأکید کرده است که آتش‌بس، پیش شرط از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان است.

بر اساس این توئیت‌ها ترامپ به غنی گفته است که برای موفقیت هر نوع عملیاتی، پیوستن افغانستان به مذاکرات صلح، موضوعی ضروری و غیر قابل اجتناب است. 

آمریکا و گروه طالبان حدود یک سال است که مذاکره برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله این کشور را آغاز کرده‌اند اما به دنبال حمله گروه طالبان به کابل و کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی در ماه سپتامبر، ترامپ دستور توقف مذاکرات را صادر کرد. 

در این مذاکرات، دولت افغانستان به صورت گسترده‌ای به حاشیه رانده شده و بر اساس دیدگاه طالبان، دولت افغانستان صرف بازیچه‌ای بیش نیست. 

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی گروه طالبان بلافاصله در واکنش به این گفت‌وگوی تلفنی گفت که به محض خروج آمریکا از افغانستان، این گروه با تمام گروه‌های دولت افغانستان به عنوان یک دولت قانونی مذاکره خواهد کرد. 

به نظر می‌رسد که احتمال تحقق صلح در افغانستان با وجود آزادی سه نفر از اعضای اصلی گروه طالبان در مقابل دو نفر از اساتید دانشگاه آمریکا در کابل  بسیار دور از نظر است.

گروه طالبان در افغانستان سه‌شنبه گذشته «کیون کینگ» شهروند آمریکایی و «تیموثی ویکس» شهروند استرالیایی را در قالب توافق تبادل زندانیان آزاد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز