خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

دستگیری خانواده البغدادی موجب اخلال در عملیات‌های تروریستی نمی‌شود/داعش در پایان مرحله پوست‌اندازی قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۱۱۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: اینکه فکر کنیم با دستگیری اعضاء حلقه اول سرکرده سابق داعش همه‌چیز تمام می‌شود درست نیست؛ داعش سیاست جدیدش را طی می‌کند و وارد فاز دیگری از تقابل شده است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح پیامد دستگیری اعضاء خانواده سرکرده پیشین گروه تروریستی داعش و تاثیر آن بر روند فعالیت‌های این تشکیلات تروریستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که سازمان اطلاعاتی این کشور همسر، خواهر و داماد ابوبکر البغدادی را دستگیر کرده است که فوراً به تیتر اول رسانه‌ها و مطبوعاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شد. در نمای اول باید متوجه بود که این اقدام حاصل همکاری دستگاه اطلاعاتی ترکیه و آمریکا بوده است و آنکارا به عنوان ویترین سیاسی و امنیتیِ آمریکا در منطقه به دنبال آن است که در وضعیت کنونی بتواند نام خود را در صدر فهرست کشورهای مبارزه کننده با پدیده تروریسم در منطقه غرب آسیا مطرح کند؛ به عبارتی دیگر، ترکیه با استفاده از گردش اخبار در رسانه‌ها و درآمیختن آن با عنصر سیاست و امنیت به دنبال آن است تا تمام نگاه‌ها را به خود جلب کند.

وی ادامه داد: بخشی از جلب توجهی که مد نظر آنکارا است به عملیات چشمه صلح برمی‌گردد. انتقادهای زیادی در مورد این عملیات به ترکیه شده و این کشور تا حدودی به دنبال تطهیر اوضاع با محوریت دستگیری دانه درشت‌ها یا نزدیکان بغدادی است تا برتری اطلاعاتی و سطح چانه‌زنی سیاسی خود را به رخ بکشد. مساله‌ای که در مورد دستگیری نزدیکان و اقوام درجه یک البغدادی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بدون تردید آنها اطلاعاتی را در مورد کادر مرکزی داعش یا فرآیند زندگی البغدادی و بسیاری از مسائل دیگر در اختیار سرویس اطلاعاتی ترکیه قرار می‌دهند و آنها هم بر اساس پروتکل‌های امنیتی و روابط خود، بخشی از حجم عظیم اطلاعاتی دسته اول و ناب را به شرکای خود مانند آمریکا و حتی ایران و عراق ارائه خواهند داد تا بتوانند در این مسیر پیمان‌های اطلاعاتی میان خود را مستحکم کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تاثیر دستگیری خانواده البغدادی در جلوگیری از تحرک داعش در کشورهای منطقه و فرامنطقه، گفت: اینکه آیا البغدادی کشته شده یا خیر و اینکه آیا آمریکا در این مورد دروغ می‌گوید، مهم نیست؛ اصل مطلب در مورد داعشِ پس از بغدادی بسیار پیچیده‌تر از آن است که بخواهیم دستگیری نزدیکان رهبر سابق این تشکیلات تروریستی را در هدف قرار دادن مابقی اعضاء داعش مفید و موثر بدانیم. باید بپذیریم که حذف البغدادی و دستگیری حلقه اطراف آن نمی‌تواند سیاست‌های میدانی داعش و پخش شدن ویروس این تشکیلات در دنیا را به بن‌بست برساند. همین چند روز پیش عملیاتی از سوی داعش در مرز مشترک تاجیکستان و ازبکستان روی داد که در نتیجه آن حدود ۲۰ نفر کشته شدند و تعدادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند. این دقیقاً نشان می‌دهد که خون جدید در رگ‌های داعش تزریق شده که بسیار خطرناک است.

هانی‌زاده افزود: چندی پس از اعلام خبر کشته شدن البغدادی شاهد عملیات گسترده داعش در مالی بودیم که ۵۰ نفر کشته شدند و در میان آنها دو نظامی ارشد فرانسه با درجه سرهنگی هم به چشم می‌خورد؛ این موضوع به حدی برای پاریس گران تمام شده بود که وزارت دفاع فرانسه خبر کشته شدن نظامیان خود را به صورت رسمی تایید کرد. پس از آن بیعت هسته‌های داعش در بنگلادش، عراق، آفریقا با سرکرده جدید این گروهک تروریستی را شاهد بودیم و اخیراً هم در سوریه این اتفاق رخ داد. سپس در افغانستان و آسیای میانه تحرک میدانی آنها بروز و ظهور کرد و در هفته گذشته هم آمریکا و اروپا از سوی داعش تهدید شدند. حجم این فعالیت‌ها اگرچه مانند سال‌های اخیر نیست اما باید بدانیم که تمرکز و تجربه داعش برای ضربه به اهداف مهم بیش از گذشته شده است. شبکه‌ عناصر خارجی این تشکیلات تروریستی که در خارج از مرزهای عراق و سوریه (به خصوص در اروپا) فعال هستند چالش بسیار جدی امنیت بین‌الملل طی ماه‌ها و سال‌های آینده خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیدار شدن هسته‌های خفته داعش کاملاً نشان می‌دهد که گسل‌های زیادی در حال شکل گرفت و حتی عمیق شدن هستند. اخیراً کارشناسان در نشستی که مرکز تجزیه و تحلیل تروریسم و مرکز ملی مبارزه با تروریسم با موضوع «تهدیدات و معضلات پس از سقوط خلافت داعش» در پاریس برگزار کرد، به رغم کشته شدن سرکرده داعش، در خصوص از بین رفتن این گروه ابراز بدبینی کردند؛ به طوریکه این گروه را به عنوان دشمن خطرناک برای سال‌های آینده خطاب کردند. این مولفه‌های ریز و درشت به خوبی نشان می‌دهد که داعش با مدیریت جدید و قدرت مهندسی شده وارد میدان شده است. باید متوجه بود که داعش در حال رد شدن از مرحله پوست‌اندازی است و سیاست‌های متغییر آن می‌تواند باعث خلق اتفاق‌هایی شود که تمام شاهدان زنده در قرن ۲۱ را به حیرت در می‌آورد.              

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز