خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر برجسته عرب در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراض‌­های اخیر بغداد توسط منابع داخلی و خارجی تغذیه می‌­شوند/ عربستان ضعف عراق را به مصلحت خود می‌­بیند/ ایران به دولت عراق در رفع تنش موجود کمک کند

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۴۲۶

استاد جامعه شناسی دانشگاه‌­های لندن و تحلیلگر برجسته عرب تأکید کرد: جریان­‌های اعتراض آمیز اخیر در بغداد توسط منابع داخلی و خارجی فراوانی تغذیه می­‌شوند و کشورهایی چون عربستان که این وضع عراق را به مصلحت خود می­‌بینند، آب را گل آلود می­‌کنند.

«کرم الخزرجی»، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه‌­های لندن و تحلیل‌گر برجسته عراقی در تحلیل و تشریح زمینه­‌ها و پیامدهای جریان اخیر تظاهرات و اعتراض در بغداد و استان­‌های شیعه‌نشین این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: ضعف عملکرد دولت‌­های پی در پی و گسترش فساد مالی و اداری و عدم توجه و اهتمام نسبت به حقوق و خواسته‌­های شهروندان عراقی زمینه بسیار مهمی را برای اعتراض‌­ها و تظاهرات فراهم می­‌کند. این جریان اعتراض‌ها باعث سوء‌استفاده کشورهایی خواهد شد که مدعی هستند قدرت عراق تضعیف شده است.

الخزرجی تأکید کرد:  این وضعیت حتی پای قدرت­‌های سیاسی داخلی را که می­‌خواهند طرح‌­ها و مقاصد خود را از طریق این تظاهرات عملی کنند، به میان می­‌کشد.

وی در ادامه تأکید کرد: عربستان سعودی ضعف عراق را به مصلحت خود می­‌داند، چرا که این روند بر جمهوری اسلامی ایران تأثیر خواهد گذاشت و کاملا روشن است که طرف‌هایی که در جبهه مخالف محور مقاومت قرار دارند و در صدر آنها اسرائیل، تأثیر مستقیم و آشکاری در هدایت جریان اعتراض‌­ها دارند.

این استاد جامعه شناسی گفت: دولت باید جریان اعتراض­ را با کمترین خسارت ممکن و با اعلام وعده­‌های حقیقی و سریع الاجرا کنترل کند.

وی در ادامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا باید به صورت مستقیم وارد عمل شده و به دولت عراق در کاهش میزان فساد مالی و اداری و نحوه ارائه کمک به نهادهای دولتی که می­‌توانند رنج مردم را کاهش دهند، کمک کند تا بدین وسیله بهانه از مردمی که نسبت به سوء خدمات خشمگین هستند، سلب شود.

خزرجی گفت: مردم حق دارند حقوق خود را مطالبه کنند اما مهم­ترین نگرانی در اینجا سیاسی شدن تظاهرات است که در حال حاضر نیز این اتفاق افتاده است.

وی گفت: قطع اینترنت و عدم دسترسی به شبکه‌­های اجتماعی ابعاد مثبت و منفی همزمان با هم دارد اما استفاده از ابزارهای روز و استفاده از کارشناسان فیلترینگ و هک حساب‌­های کاربری­ مشکوک و نیز سوق دادن افکار عمومی به سمت آرامش می‌­تواند منجر به تحقق هدف مورد نظر شود.

این تحلیلگر عرب تأکید کرد که این اعتراض‌­ها از جهت آمادگی و برنامه‌ریزی بسیار خطرناک هستند و به اعتقاد من اطلاعات از پیش تعیین شده‌­ای پیش از وقوع این حوادث وجود داشته است. چنانکه «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق نیز زمان این اعتراض‌­ها را شک‌برانگیز خوانده است. اما پرسشی  که اینجا پیش می­‌آید اینکه اگر اطلاعاتی وجود دارد آیا در مقابل اقدامی پیشگیرانه برای رفع خطر و یا دست کم برخورد با آن از طریق یک برنامه بررسی شده و متقن اتخاذ شده است؟

وی هشدار داد که در حال حاضر مردم تحت عناوینی چون خدمات اجتماعی و فساد مالی دولت در کنار یکدیگر در تظاهرات شرکت می­‌کنند اما طرف­‌های داخلی و سیاسی بی‌شماری بنا بر مصالح و منافع خود این جریان را تغذیه می­‌کنند و از جمله عربستان نیز بنا بر اینکه ضعف عراق را به مصلحت خود می‌­داند، با استفاده از اوراق متفاوتی به این حوادث ورود پیدا کرده و برای هدایت این جریان به نفع خود تلاش خواهد کرد.

خزرجی در پایان گفت: ما معتقد هستیم که جمهوری اسلامی ایران باید وارد عمل شده و به دولت عراق برای رفع نگرانی‌­ها و تنش‌­های موجود کمک کند تا بهترین متحدش آسیب نبیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز